Gå til innhold

Samtaler til mobilsvar i utlandet

Anbefalte innlegg

Vært en tur på ferie i USA og mottok 10-12 samtaler som gikk til mobilsvar. Vel hjemme oppdager jeg på faktura at Tele2 har fakturert ~14,-/mobilsvar. Ifølge Tele2 er mottak til mobilsvar det samme som å motta en samtale når man er i utlandet, altså abonnent som må betale selv. Ba om kopi av vilkår/link til hjemmeside hvor dette var beskrevet, men dette finnes ikke. Hvordan i all verden kan de da ta betalt for dette? Kan dette være lov? Hvilke andre feller kan man gå som Tele2 og sikkert andre leverandører har? Tele2 har egen side hvor de beskriver hva man skal passe på ved mobilbruk i utlandet, men ingenting om at det koster noe som helst å motta mobilsvar.

Dreier seg om småpenger, men er et prinsipp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg forutsetter at det ringte på din telefon mens du var i USA, at du ikke tok telefonen og at samtalen ble viderekoplet fra USA til Norge.

Det blir da en kombinasjon av regelen om at man betaler for mottak av samtaler i utlandet, og at en vk fra en mobil i utlandet regnes som en ny samtale. I det øyeblikket det ringer på din telefon, mottar du en samtale, som du betaler for fra det øyeblikket du tar av røret. I og med at du ikke tok telefonen ble samtalen viderekoplet til din mobilsvar, som er et norsk nummer i Norge. Da har du en inngående (Norge-USA) og en utgående samtale (USA-Norge) på samme tid, som du betaler for, siden den går via et amerikansk nettverk.

Hjemmelen for dette finner du i prislisten under mottak av samtaler i utlandet, og samtaler fra USA til Norge. At dette regnes som en (to, faktisk) samtale® skyldes at du har trafikk gjennom det amerikanske nettverket.

For øvrig er denne problematikken like gammel som GSM selv, dvs nærmere 20 år. Skru derfor av alle vk når du er i utlandet.

Lenke til kommentar
Jeg forutsetter at det ringte på din telefon mens du var i USA, at du ikke tok telefonen og at samtalen ble viderekoplet fra USA til Norge.

Helt korrekt.

For øvrig er denne problematikken like gammel som GSM selv, dvs nærmere 20 år. Skru derfor av alle vk når du er i utlandet.

Da har Tele2 hatt 20 år på seg (de har vel ikke holdt på så lenge men...) til å informere kundene sine om dette (slik som bla. Telenor gjør). Er ikke ekspert på systemene i mobilsentraler, men går utifra at det fungerer noe sånt som dette: Samtale fra norsk abonnent routes til Tele2's sentral i Norge, så finner den min telefon i verden, ikke svar og tilbake til Tele2's mobilsvarersentral i Norge. Det burde være en smal sak å sørge for at "ikke-svar" ikke må routes via USA. Men klart de tjener jo 14,-/minutt for disse mobilsvarmeldingene så..

Det hører også med til historien at 10 av samtalene som gikk til mobilsvar, la folk på røret før pip (altså kostet det meg 14,- pr.gang folk hørte "Hei du har kommet til XX sin mobilsvar, jeg kan ikke")

Hadde Tele2 informert om dette, hadde det jo i og for seg vært greit, men det innrømmer de altså at de ikke gjør. Har gitt Tele2 mulighet til å slette denne delen av faktura eller miste kunde, så får vi høre hva de sier. Har vel liten tro på at de går tilbake på dette....

Endret av fleric
Lenke til kommentar

Dette er noe avisene pleier å advare om før hver sommer.

Det kan være verdt å merke at Network Norway har innført en eller annen funksjonalitet som gjør viderekoblingen til personsvar i Network Norways nett selv om du er i utlandet, så det er vel teknisk mulig å ordne dette hvis operatørene vil. Men jeg regner med at du bare må betale Tele 2 for de viderekoblingene som har blitt gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tele2 (fy faen, jeg er så lei av den sauen!) er på mange måter mobiloperatørenes svar på Ryanair/Norwegian. De annonserer med lave priser på det folk er mest opptatt av, og tar ekstra godt betalt for kofferter, setereservering, betaling med kredittkort osv osv. Det du taper på berg-og-dalbanen må du ta igjen på karusellen.

Men seriøst: problematikken med trombonering i utlandet kommer du bare unna ved å skru av all viderekopling når du forlater landet. ##002#, Send. Teknisk sett er det ikke noe problem å programmere HLR slik at vk skrus av idet du blir registrert på et fremmed nett, men som med alt annet her i livet, det er en avveining.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...