Gå til innhold

Macbook vs macbook pro


Anbefalte innlegg

Da min PC er på reperasjon for 4. gang, og for å heve kjøpet, så trenger jeg en ny data. Det vil si, jeg satser på at kjøpet blir hevet. Jeg har hele tiden hatt lyst til å kjøpe mac, men fikk ikke lov til det av pappa da jeg skulle kjøpe min første data (den som er på rep). Jeg er hobbyfotograf, og musikk"student" (går på musikklinje fortsetter antageligvis på lyd), så macen må kjøre photoshop og f.eks. finale notepad uten problemer, eller at det går tregt.

 

Mitt spørsmål er rett og slett om jeg burde kjøpe macbook pro, eller holder det med bare macbook? Fordeler og ulemper tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste Macbook Pro er en veldig fin maskin, den moderate grafikkbrikk gir god ytelse til Photoshop uten at maskinen blir særlig varm, slik den har til vond vane å gjøre med 15 og 17 tommere som har kraftigere GPU, men som til gjengjeld gir av en del varme.

 

Musikkprogram vil du også kunne kjøre fint. Ville ikke mikset en symfoni på en 13", men du får gjøre mye arbeid gjort med lyd bare på den :)

 

Over sommeren har det blitt 3 13" MBP i husholdningen min til diverse familiemedlemmer, så det er uten tvil en maskin som er populær, det ble for alle 3 sin første mac, og det har ikke vært antydning til anger :)

 

Hva du får med en MBP over en vanelig MB er mer prosessorkraft, en mer solid og slitekraftig maskin, bedre museoverflate, lenger batteritid og en bedre skjerm(viktig om du driver photoshop).

Lenke til kommentar

Jepp.. Satser på at det er det som må til, men problemet er ikke så stort (så lenge jeg husker å lagre arbeidet med jevne mellomrom...) at jeg begynner med nyinstallasjon før Snow Leopard kommer.. Det som er litt merkelig er at problemet kom med en gang, på den helt nye maskina. Da snakket jeg med Eplehuset, og de sa at de ventet på en firmwareoppdatering, og at det kunne hjelpe å sette strømstyringsalternativene til "bedre ytelse". Noen firmwareoppdatering har ennå ikke kommet, men det hjalp å gjøre om på den instillingen. Dog kom problemet tilbake etter at jeg installerte Windows XP via BootCamp. :p

 

Edit: Du har forresten rett angående MBP-skjermene - det er nok de beste laptopskjermene jeg har sett, men slår fortsatt ikke en kalibrert ekstern skjerm, som du sier. :)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å lage noen store symfonier nei. Det er mest arrangering jeg driver med for øyeblikket i allefall. Men det er klart at det kan være tunge programmer.

 

En ting jeg tenker på i forhold til pro og bilderedigering er at jeg har hørt at man får mye gjenskinn i skjermen. Er det et veldig stort problem eller er det helt greit? Og er det mulig å laste ned photoshop til mac, og så bruke seriekode fra en som er beregnet på windows?

Lenke til kommentar
Kommer nok ikke til å lage noen store symfonier nei. Det er mest arrangering jeg driver med for øyeblikket i allefall. Men det er klart at det kan være tunge programmer.

 

En ting jeg tenker på i forhold til pro og bilderedigering er at jeg har hørt at man får mye gjenskinn i skjermen. Er det et veldig stort problem eller er det helt greit? Og er det mulig å laste ned photoshop til mac, og så bruke seriekode fra en som er beregnet på windows?

Gjenskinn er et problem om du sitter med ryggen direkte til en lyskilde, men ikke mye mer forstyrrende enn å gjøre det samme med en matt skjerm. Lysstyrken på skjermene er såpass god at det klarer å motvirke det i stor grad.

 

Jeg vet ikke om Adobe bruker forskjellige serienummer for forskjellige operativsystemer, så det må du nesten bare spør de om. Skulle ikke ta lange tiden å få svar via epost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...