Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

På fylla i tre dager, mange bivirkninger. Er jeg alvorlig syk?

Gjest Anonymsen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymsen

Ønsker ikke å knytte denne til brukeren min. På mandag var jeg ute og drakk noen øl, ca 1,5 liter. På tirsdagen og onsdagen har jeg drukket en blanding av sprit, øl og vin. De to siste dagene tror jeg har hatt promille mellom en og to. Har blitt lite mat og søvn disse dagene og har følt meg kvalm i det siste (ille i går). Det som er skummelt er at i dag har jeg opplevd mins to direkte skumle ting som jeg kommer på. For det første har jeg hatt en høyere puls enn normalt, satt meg ned et sted tidligere og kunne kjenne at det dunket i hele kroppen i takt med pulsen. Var nesten som om beina startet å riste. Det andre som friker meg helt ut er at når jeg lukker øynene ser jeg mange forskjellige personer som nikker med hodet og hilser på meg som sitter ved siden av dem. Alt fra gamle til unge personer. Er forøvrig en mann i 20 årsaldren. Akkurat nå føler jeg meg for øvrig frisk, men dette som skjer skremmer meg. Er det noen her, helst med medisinsk bakgrunn som kan si meg hva som skjer? Er seriøst redd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ingen medisinsk utdannelse, men jeg har vært på fylla ved noen anledninger, også flere dager på rad. og dette høres ut som en kjip blanding av fyllesyke og fylleangst.

ikke drikk mer alkohol.

Få i deg sunn mat og mye vann, så skal du nok se det går over. Hvis du ikke er det selv igjen etter noen dager, anbefaler jeg å oppsøke lege.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Ønsker ikke å knytte denne til brukeren min. På mandag var jeg ute og drakk noen øl, ca 1,5 liter. På tirsdagen og onsdagen har jeg drukket en blanding av sprit, øl og vin. De to siste dagene tror jeg har hatt promille mellom en og to. Har blitt lite mat og søvn disse dagene og har følt meg kvalm i det siste (ille i går). Det som er skummelt er at i dag har jeg opplevd mins to direkte skumle ting som jeg kommer på. For det første har jeg hatt en høyere puls enn normalt, satt meg ned et sted tidligere og kunne kjenne at det dunket i hele kroppen i takt med pulsen. Var nesten som om beina startet å riste. Det andre som friker meg helt ut er at når jeg lukker øynene ser jeg mange forskjellige personer som nikker med hodet og hilser på meg som sitter ved siden av dem. Alt fra gamle til unge personer. Er forøvrig en mann i 20 årsaldren. Akkurat nå føler jeg meg for øvrig frisk, men dette som skjer skremmer meg. Er det noen her, helst med medisinsk bakgrunn som kan si meg hva som skjer? Er seriøst redd.

Hørest ikkje skumlere ut enn litt fyllasjukdom, spør du meg :)

Lenke til kommentar

Når du drikker alkohol utsetter du kroppen for mye mer skade en de fleste tror.

Veien til fyllesjuke begynner alt få minutter etter de første slurkene. Hypofysen som holder til bland de små grå blir påvirket slik at den ikke får gjort jobben sin. Den skal blandt annet regulere veskeutskillelse fra nyrene, og uten kartleser går nyrene hardt til verks. Akkurat det er det er det nok få som vil bestride, for toalettbesøkene blir temmelig hyppige bare etter en øl eller to.

Ikke bare utskiller nyrene så mye veske at man blir dehydrert, ut sammen med vesken går også salter og mineraler. Hærlig, enda mer dehydrert.

Så, mens man drikker (og dehydreres) skal kroppen prøve å bli kvitt alkoholen, men selv om leveren er en ekspert i å bryte ned alkohol medfører det visse ubehagligheter. Alkoholen brytes ned til acetaldehyd, et stoff som faktisk er giftig, og giftig på en måte som står i sterk kontrast til alkoholens umiddelbare virkning.

Med vårt klima er det få som ser på dehydrering som særlig farlig. Vi har vel kanskje hatt en tendens til å sammenligne dehydrering med å være litt ekstra tørst etter en skikkelig treningsøkt.

Om man drikker nok alkohol over litt tid, så vil kroppen bli dehydrert i ordets rette forstand. Symptomene på dehydrering er kvalme, tørste og muskelkramper. Høres kjent ut? :)

Som om ikke overnevnte er nok vil dehydreringen påvirke hjernen på en annen måte. Den krymper... Høres villt ut, men det er en ganske natulig følge av vesketapet. Kroppen bytter ikke akkurat vannet ut med luft, så da må organene bare finne seg i å bli litt mindre. Skallebank?

Kombinasjonen av dehydrering og acetaldehyd i kroppen har fått mange til å sværge på tro og ære at de aldri mer skal drikke.

Acetaldehyd er faktisk så jævelig at det på sett og vis er hovedingrediensen i antabusmedisinering. Antabus hindrer kroppen i å byte ned acetaldehyd.

Så for å svare på spørsmålet ditt; ja du er alvorlig syk, men det kreves ikke annet en vann, salter/elektrolytter og litt næring før du blir frisk. Ja, også litt tid så klart :D

Om du vil unngå mye av ubehaget så passer du på å få i deg salt og litt næring under veis. Eller i det minste før du legger deg. En 500mg salttabelett og en halvliter vann før du legger deg gjør dagen derpå mye bedre.

Når jeg er på fylleturer i varmere strøk begynner jeg og avslutter dagen med en salttabelett og en halvliter vann. Og det til tross for at jeg aldri blir fyllesjuk. Jeg har sett hvordan kammerater sitter og sjelver og ser nærmest døende ut, så jeg tar ikke sjansen.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Du høres ganske fyllesjuk ut ja.

Fikk lyst selv til å prøve slike salttabeletter, hvor får man tak i slike? Er det det samme som NYCO Fruktsalt?

Salttabletter får du kjøpt på apoteket, og det er ikke det samme som fruktsalt.

Tablettene er ren natriumklorid, altså helt vanlig bordsalt.

Litt potetgull og spekemat gjør samme nytten. I tillegg får man i seg næring, men mange er så fulle og trøtte når de skal legge seg at de ikke gidder å styre med mat.

Lenke til kommentar

For ikke å glemme den kjemiske ubalansen i hjernen man får etter å vært på fylla. Når man blir full blir diverse senter i hodet bedøvet, og stoffene som skal opprettholde status quo i hodet blir satt på vent. Dagen derpå jobber nervesystemet og hjernen på spreng for å gjenopprette balansen, og da kommer fylleangst og hallusinasjoner, alt avhengig av hvor mye og hvor lenge du har drukket. Det er en helt naturlig reaksjon, og ingenting du kan gjøre noe med, annet enn å vente.

Lenke til kommentar

I tillegg til det de fleste her har sagt (at du ser ut som ei rosin innvendig), kan det lave inntaket av fôr i fast føde gi massevis av ubehag.

Magen er laget for å bryte ned fast føde, og kroppen trenger ett noenlunde stabilt tilsig av næring fra dette.

Det er mye god mat i ei god øl sier noen - men en burger attåt er ennå bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...