Zaa Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Først og fremst; jeg er klar over at det er flere tråder med dette problemet. Jeg har lest utallige "løsninger" på problemet, men har enda ikke funnet noe svar på det for min del, så prøver her med egen tråd. Da jeg starter opp PC'en, og kommer til punktet der vanligvis Windows XP pleier å begynne å kjøre, møtes jeg med meldingen: "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: <windows root>\system32\hal.dll Installer en kopi av filen ovenfor på nytt" Jeg har funnet ut at jeg kan laste ned filen og erstatte den, kjøre koder i DOS eller diverse andre ting. Problemet er at jeg ikke får på PC'en i det hele tatt, og får jo ikke gjort noe videre, samme hvilken tast jeg trykker starter PC'en på nytt. Jeg har ikke noen Windows XP CD å putte inn. Hadde samme problemet for noen uker siden og løste det ved å formatere PC'en, men er ikke noe særlig lysten på å gjøre det igjen da jeg vil miste en del. Har noen tid til å hjelpe med? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Har hørt at en gjengs løsning skal være bootcfg /rebuild Men det egentlige problemet ditt er da at du ikke har XP CD? Hvis du har floppy så er det et alternativ. http://support.microsoft.com/kb/310994 Lenke til kommentar
Zaa Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Har hørt at en gjengs løsning skal være bootcfg /rebuildMen det egentlige problemet ditt er da at du ikke har XP CD? Hvis du har floppy så er det et alternativ. http://support.microsoft.com/kb/310994 Ja blir vel kanskje det største problemet.. Prøvde nå å boote PC'en via en USB med Damn small linux, for så å erstatte den korrupte dll-filen via dette, men skjønner ikke så veldig mye av linux? Ingen som har noe erfaring med DSL? Hvis ikke blir vel muligens det letteste å brenne en versjon av XP Pro og boote PC'en via denne? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Tja, en mulighet er at boot.ini filen er fu... opp og da vil du få samme beskjed. Det er en stund siden jeg rotet rundt med XP, men har du en XP CD liggende (ser ut som du ikke har det) eller hvis du kan låne en XP CD (helst Home Edition), stapp den inn i CD drevet og start opp PCen. Kom deg til Recovery Console og skriv så: fixboot trykk Enter og deretter fixmbr trykk Enter. Fjern XP CDen og restart PCen. Mulig dette hjelper. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Fixmbr har garantert ikke noe med dette å gjøre. Den kommandoen skriver bare ny bootkode, det er helt klart ikke det som mangler. Men kommer man seg inn i Recovery Console så er vel bootcfg /rebuild mer nærliggende å prøve for å rette opp problemet, ifølge Microsoft. http://support.microsoft.com/kb/314477 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Tja, siden du nylig har formatert pcen, hvordan gikk du frem for å få lagt inn xp på nytt? Men i og med at dette problemet ser ut til å oppstå gang på gang hos deg så er det mulig at hd synger på siste versj, kanskje du skal prøve å få lastet ned noen verktøy og sjekke at alt er bra med harddisken din?. Er du helt grønn og har ingenting av verdi på pcen så formaterer du på nytt og sørger for å legge inn xp / windows 7 på den (eller linux om du ønsker å lære litt). Lenke til kommentar
Zaa Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Tja, siden du nylig har formatert pcen, hvordan gikk du frem for å få lagt inn xp på nytt? Men i og med at dette problemet ser ut til å oppstå gang på gang hos deg så er det mulig at hd synger på siste versj, kanskje du skal prøve å få lastet ned noen verktøy og sjekke at alt er bra med harddisken din?. Er du helt grønn og har ingenting av verdi på pcen så formaterer du på nytt og sørger for å legge inn xp / windows 7 på den (eller linux om du ønsker å lære litt). Først og fremst; takker for svar og hjelp! Når jeg formaterte PC'en virket det som XP rett og slett installerte seg selv(skjønner ikke helt men:S). Har prøvd å få tak i en XP-CD, uten mye hell, og kommer derfor ikke mye lenger enn feilmeldingen. Prøvde å boote PC'en fra en USB-stick med DSL, men skjønte heller lite av Linux.. Har akkurat formattert denne USB'en og fått over Ubuntu-boot(hørte dette var i større grad mer likt Windows), men virker ikke som det er mye hell her heller da jeg ikke kommer lenger enn en blank grå skjerm. Har nå allikevel prøvd å lese meg litt opp på eventuelle problemløsninger og fant ut at, siden jeg ikke har noe XP-CD, kan prøve å lage en XP-boot på minnepennen via PEBuilder(?). Aner ikke om dette fungerer men er vel verdt forsøket? Noen som har noe erfaring med dette? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Regner med at du muligens har en hp eller annen ferdiglaget pc med xp skjult på den ene partisjonen. Dette vil desverre ikke hjelpe så utrolig mye da det godt er mulig at det skaper mer ugagn enn noe annet. For å kjøre en live-cd eller usb stick så må du nesten gå inn i bios (del , eller f12 i noen tilfeller) og sette boot rekkefølgen riktig. Den skal i alle fall være innom drevet hvor du har cden eller at den skal søke etter usb. Jeg bruker å ha setup sånn : CD - HD - Flash. Men blir det veldig problematisk så er jo et annet alternativ å nappe ut harddisken og bytte denne mot en annen en, men da må du nesten ha en OS innstalasjonsdisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå