Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Å få utbetalt feriepenger

glennib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må beregne skatt av feriepengene det året de blir utbetalt.

Feriepenger regnes som inntekt på samme måte som vanlig lønn.

Forskjellen kan ligge i om det trekkes forskuddsskatt av feriepengene eller ikke.

Hvis du velger å få dem utbetalt i år, så vil muligens arbeidsgiver trekke forskuddsskatt av dem i år. Du får da utbetalt feriepeneger minus skatt.

Hvis du venter til neste år med å få feriepengene utbetalt, så vil de vanligvis utbetales uten forskuddstrekk. Men de skal fortsatt regnes som 'inntekt' for 2010 og føres på selvangivelsen for 2010 når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Hei!

Om jeg ber om å få utbetalt feriepengene som jeg har opptjent hittil i år, må jeg skatte ekstra på dem, enn i forhold til hva jeg gjør om jeg bare får dem neste år? Hvordan fungerer det? Er det lurt?

Glenn :)

Da må du i så fall si opp stillingen din. Feriepenger skal utbetales når man tar ferie, eller på siste avlønningsoppgjør etter fratreden.

Lenke til kommentar

Om det er lurt eller ikke å be om å få utbetalt feriepenger opptjent i år i år vil avhenge av hvor mye du tjener i år og hvor mye du forventer å tjene til neste år. Som nebrewfoz sier ovenfor så regnes feriepenger som inntekt på samme måte som all annen lønn og hvorvidt det blir trukket forskuddsskatt eller ei vil ikke påvirke hva du til syvende og sist må betale i skatt totalt sett for inntektsåret.

Dersom du tror du vil tjene mer til neste år enn inneværende år så lønner det seg trolig å be om å få utbetalt opptjente feriepenger inneværende år. Dette fordi skattesatsen jo er progressiv slik at du betaler mer i skatt (prosentvis) for hver krone du tjener.

Om du derimot tror du vil tjene mindre til neste år enn inneværende år så lønner det seg trolig å vente til etter nyttår før du ber om å få feriepengene utbetalt.

Alternativt, dersom du stemmer blått/mørkeblått ved det kommende stortingsvalget og har tro på et regjeringsskifte i blå/mørkeblå retning så vil det trolig lønne seg å vente med å be om å få feriepengene utbetalt til de har fått innført en del skattelette.

Og tilsvarende, om du skulle være en litt smådum rød-grønn sosialist som betaler din skatt med glede og gjerne betaler mest mulig i skatt så bør du vurdere å be om feriepengene utbetalt umiddelbart. De rød-grønne vil nemlig trolig tape valget så det kan derfor lønne seg å skynde seg å betale din skatt før skattesatsene settes ned! :w00t:

Lenke til kommentar
hvis du får utbetalt feriepengene for dette opptjeningsåret før nyttår må du skatte av dem ja. hvis du venter til 1. jan. slipper du å skatte.

hvorfor sier alle dette? man slipper aldri å skatte...

selvfølgelig ikke, det er en forenkling, hvis man får utbetalt feriepengene før nyttår blir det trukket forskuddskatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...