Argusblikk Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) HeiEr på kikk etter et forholdsvis billig anlegg som kan benyttes med følgende lydkilder: bærbar-pc, ipod og ps3. Senere kan det også hende at det vil bli benyttet med en WD TV.Jeg har lite kunnskap om anlegg generelt, men har faktisk fått med meg at jeg også trenger en forsterker og at disse er ganske dyre. Kunne egentlig tenke meg å bruke maks 4000 på dette anlegget, som nok blir i stereo. Ettersom om det er dårlig med plass på rommet jeg skal benytte dette på (ca 12-13 kvadratmeter) så blir trolig gulvstående høyttalere litt i største laget. Kanskje heller "bokhylle"-høyttalere kunne vært noe, disse kan jeg vel sette på TV-benken? Det er nemlig ikke noe plass ved siden av tv-benken, men om det er gulvhøyttalere som ikke er så fryktelig høye, så går det vel. (Edit: Så på Dynavoice F-6, de var rundt meteren høye. Om de kan plasseres oppå benken så går det vel)Hadde ikke gjort noe om det var nytt, men noe sier meg at jeg da kun får tak i skvip, og at bruktmarkedet heller er det jeg bør satse på. Av den grunn, setter jeg veldig stor pris på om det blir gitt meget presise tips. Kan bli vanskelig for meg å finne noe tilfredsstillende om jeg kun får vite om et merke med gode produkter, da ender jeg nok opp med et helt annet produkt enn hva jeg hadde tenkt meg (av "riktig" merke though.. )Kan vel fortelle hva slags musikkanlegg jeg har hatt tidligere, og dermed også hvilke forventninger jeg har. Tilknyttet PCen har jeg inntil nylig benyttet meg av et eldre Sony FH-7 microanlegg fra 80-tallet, med lyd jeg syns er ganske god. Logitech Audioexpress (Ipod-høyttaler) er derimot ikke spesielt god.. TVen har fått "leke" seg med Creative Inspire T10.Kort oppsummert: Pris:4000 krRomstørrelse:12-13 kvadratmeterStereo eller surround:stereo (kanskje det burde være mulig å utvide med en center etterhvert? Leste i "Hjelp og tips til kjøp av høyttalere" at filmer legger opp til at 80% av lyden sendes dit)Bruk(Musikk eller film-hva slags musikk?): Musikk og film. Jeg hører på litt av hvert, med unntak av det musikk hardere enn Metallica og det går ikke så mye i techno heller. Mest er RnB, rock, pop og tidvis noe klassisk.Lydbilde(Kvalitet vs kvantitet): Musikken jeg hører på krever ikke så mye "brumling", heller godlyd. Pleier heller ikke spille så utrolig høyt. På forhånd takk for all hjelp Edit:Jeg har sett litt, og i følge en test i Lyd og Bilde så er AUDIO PRO Wigo 130 billige og gode høyttalere. Hva mener dere? Endret 1. desember 2014 av Argusblikk Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Mitt tips: Høyttaler: B&W 600/601/602, Monitor Audio, Triangle, eller en annen liten stativhøyttaler. Gulvstående på benken vil bli håpløst å få til. Forsterker: En rimelig integrert som Rotel, Onkyo, Cambridge, Denon etc.. Brukt er bedre fordi det betyr bedre elementer etc.. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Så den jeg linket til på slutten der er ikke noe særlig i forhold til eldre modeller, på tross av at den fikk god kritikk? Angående forsterkere så tror jeg at jeg trenger litt mer hjelp.. Du kan ikke linke til noen aktuelle? Alternativt fortelle meg hva jeg må lete etter når jeg ser på ulike forsterkere. Brukt regner jeg med? Hvor gammelt osv? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Fordelen med eldre modeller er at du får mer for pengene. Om det er aktuelt å ta turen innover til Oslo/Asker så finnes det mange hifibutikker på veien som kan hjelpe deg med å sette sammen en balansert pakke. Jeg fikk veldig god hjelp på hifihuset i Asker da jeg var i startgropen med hifi, og ser i etterkant at jeg nok skulle hørt på André på Hifihuset, men jeg hadde i grunn bestemt meg på et par ting før jeg kom dit. Der har de mye de har tatt i innbytte som derfor er både billig, og dekket av garanti. Verdt en telefon i alle fall! Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hei Hva er en god pris på B & W 600 i serien? Endret 18. august 2009 av Mks1001 Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Da ser det ut til at det blir et sett Bowers & Wilkins 610i til den nette sum av 500 kroner. Det er vel ikke noen som kan anbefale meg en rimlig forsterker som passer til denne? Om 610i (PDF) Endret 21. august 2009 av Mks1001 Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Det ble en Harman/Kardon HK630. Ble 1000 for både høyttaler og forsterker. Kjempefornøyd hittil! Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Flott budsjettanlegg som spiller fletta av det du finner på elkjøp til samme pris. Gratulerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå