Gå til innhold

Er det en plass for alle i verden? Hvor er den plassen?

Anbefalte innlegg

Jeg hørte en bekjent av meg si at det er en plass for alle i verden, og jeg begynte å lure på om det var sant.

Fysisk sett er det jo det, men sosialt sett?

Det er endel folk som skiller seg ut fra andre, og da har en tendens til å bli fryset ut omtrent automatisk.

Det er også grupper som f eks funksjonshemmede som man sjelden ser sammen med "normale" folk.

Jeg så en gang en tilbakestående mann som sjekket opp en jente, han klenget på henne og prøvde å kysse henne, og det fikk meg til å tenke ganske mye.

Hvor mange folk uten noen forskjellige fysiske eller mentale "annerledsheter" vil være kjæreste med slike? De som er tjukke, nerder eller hva som helst blir jo ganske ofte sett på som annerledes automatisk.

Det er mange "normale" folk som hele tiden sier at det er en plass for alle og at de ikke har noe imot unormale, men når man kommer i privatlivet dems ser man at de også velger de som er mer normale.

Er det noe galt i det eller er det normalt?

Normale folk liker normale folk. Folk som oppfører seg uten merkelige ticks, folk som tenker intelligent, kan snakke, være humoristisk. Det er mange funskjonshemmede og andre som ikke klarer disse tingene og de faller da utenfor.

Hvor mye ansvar har man egentlig for disse?

Kan man egentlig holde folk ansvarlig for at de reagerer mentalt på disse rare personene?

Jeg vet ikke helt.. Hvis universet er kaotisk og uten mening er det jo ikke noe svar, bare personlige meninger. Kanskje det er best slik..

Endret av coax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ser på tv hvordan det er i overbefolkede land som Brasil skjønner jeg at det ikke er plass til alle i verden. Ikke slik du tenker, med å bli sosialt akseptert og finne seg en partner. Jeg tenker på korrupsjon, narkotika, vold, drap, tortur, henrettelse og gjengmentalitet. For det første er det ikke nok ressurser til å gi alle mennesker et godt liv og muligheter til å bli sosialt akseptert under normale omstendigheter som for eksempel her i Norge. Hadde det vært nok ressurser, ville vi straks ha økt antall mennesker til smertegrensen, slik den er idag i mange land. For det andre er det slik med oss mennesker at vi ødelegger for hverandre. I samfunn der funksjonshemmede ikke overlever og alle er fattige og lever under samme vilkår er det fortsatt grupper av mennesker mot hverandre. Om ikke det er forskjeller blant folk så skaper vi forskjeller. Og derfor vil noen alltid være utenfor. En brøkdel av jordas befolkning vil konstant være utenfor uansett hvordan kroppen fungerer eller hvor smart og morsom man er.

Lenke til kommentar

Jeg mener nei. Selv er jeg "imot" disse veldedighetene som skal redde de fattige barna etc. Dvs, jeg er ikke imot det å hjelpe andre mennesker, fordi jeg syntes synd på dem, og er utrolig takknemlig for at jeg bor i Norge og har det godt. Men...jeg vil heller støtte regnskogfond og redde dyrearter etc. Heller redde jorden enn å redde dem som "ødelegger" jorden.

Jeg vil heller ikke donere vekk organene mine når jeg dør, selv om jeg på en annen side ville vært veldig takknemlig om jeg eller en av mine hadde fått det når de trengte det. Egoist? Er vel det ja....

Men det er for mange av oss, og vi er vel det største problemet her på jorden.

Lenke til kommentar

Veldig diffus tråd, dette. Du tar ikke bare utgangspunkt i at alle er som de er, du neglisjerer det faktum at utover fysiske abnormaliteter er det sosiale en intelligens. Og denne intelligensen kan man ikke bare trene opp, man kan rett og slett lese seg til den. Du tar hele tiden høyde for at det finnes en standar i det sosiale hierarkiet, og at alle andre stiller opp uten alternativer, men det er en betydelig andel folk som går under "unormale" (alt ettersom hvilket miljø du er i), og disse finner hverandre. At du i det hele tatt spør deg selv om det finnes en plass for de utenom det vanlige er jo ganske morbid.

Må legge til at det er de som ikke konformerer, eller i verste fall ikke blir akseptert som bærer fanen. Innen felt som biologi, fysikk og andre vitenskaper hjelper det stort lite å ha den kuleste genseren. Dette er dog rettet mot dem med redusert sosial intelligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...