Gå til innhold

Hjelp! Trenger hjelp til og velge høytalere til PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

{TRiAL}: Hvis du har noe stereoanlegg fra før der PC'n står så vil det nok lønne seg å spille musikk gjennom det. (Med mindre det er helt elendig.)

Egne PC høytalere med samme trøkk som et billig stereoannlegg koster som regel (alltid?) mye mer enn stereoen. Til musikk, kan det derfor være lurt å vurdere et billig stereoannlegg i stedet for PC-høytalerere.

Lenke til kommentar

Stereo høytalerer er ikke beregnet for PC, nei. Men det er kun fordi de ikke er magnetisk avskjermet. Det kan skape problemer med CRT-skjermer. For å unngå problemer bør de stå et stykke unna skjermen. Min erfaring tilsier at rimelige stereo høytalere i 1000-kr klassen bør stå minst 10 cm unnam og at kraftige gulv-høytalere bør stå minst 20-25 cm unna.

Hvis du har LCD-skjerm så lar den seg ikke påvirke i det hele tatt. Da kan du ha høytalerene så nært du bare vil. PC'n er forsåvidt avskjerment mot magnetfelter, men selv unten avskjerming tåler delene der fint å stå helt inntil høytalere. (Jeg vet noen mener det motsatte, men tviler de har prøvd dette i praksis eller regnet på styrken til magnetfelt, eller ser at magnetfelter på 10Hz-20000Hz ikke er i nærheten av høyt nok til å skape forstyrrelser i PC-deler som er som regel myyyye mer enn 1.000.000Hz (1MHz)

Lenke til kommentar
Fikk høre på Bonus at man IKKE burde bruke høyttalerene fra stereoanlegget til å spille med, da det ikke var det de var beregnet for. Stemmer det? I så fall blir man jo litt handicappet hvis man skal spille, eller..?  :-?

Piss. Jeg har et aggressivt stue-anlegg kobla til PC'en. Går helt fint.

(Men husk: en kjede blir aldri sterkere enn sitt svakeste ledd.)

Lenke til kommentar
{TRiAL}: Hvis du har noe stereoanlegg fra før der PC'n står så vil det nok lønne seg å spille musikk gjennom det. (Med mindre det er helt elendig.)

Det har eg testet, kan si eg ble skuffet overlydkvaliteten som kom ut av lydkortet og inne i forsterkeren.

Det var da eg hørte hvor dårlig mp3 engentlig er, men en vanlig cd/wave var ikke så elendig.

Lenke til kommentar

Hei!

Måten jeg har gjort det på med lyd på pc'n er at jeg bruker B utgangen på hifi forsterkeren, der jeg har koblet på noen småe hifi høytalere. Når jeg hører på mp3 fra pc'n så bytter jeg til A utgangen der jeg har di store høytalerene. Angående magnetisk forstyrelser så går det bra. Jeg fant ut at det var bedre å kjøpe noen småe hifi høytalere, en å kjøpe plastik-pc-høytalere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...