goldielock Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Har akkurat fått meg ny laptop en acer aspire 5738ZG med vista og har allerede fått krøll med rettigheter og adminkontoen. Har kun en konto og det er admin. Alle oppdateringene er ok, maskinen er kun blitt slått på og alt er up to date. Med maskinen fulgte det mcafee virusprogram. Da jeg gikk inn på IE for å laste ned firefox, java og annet dill får jeg kun opp at: Sikkerhetsinnstillingene tillater ikke nedlasting av denne filen. Jeg har prøvd å skru av alle brannmurer, virusprogram, sette ned sikkerhetsnivået i IE, men fortsatt samme tullet!! Lagde da et ny helt vanlig brukerkonto, logget med på og der gikk alt som smurt, jeg fikk lastet ned, installert filer som vanlig. Mitt spørsmål er da: Hvorfor får jeg ikke gjort noe med adminkontoen? Hva er det for et slags sikkerhetsvarsel jeg får? Og hvor kommer det fra? Endret 17. august 2009 av goldielock Lenke til kommentar
goldielock Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Er det virkelig INGEN som kan hjelpe? Lenke til kommentar
audhage Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hva om du prøver å klikke "Start" --> høyreklikk på "Computer" og velg "manage". Et sted der skal du finne "Local users and groups". I mappen "Users" finner du din bruker, dobbelklikk på den, gå på "member of" og se om den er medlem av "Administrators". Om ikke, trykk "Add" og skriv "administrators" og klikk ok og ok osv. Se om det hjelper. Jeg vet ikke helt hvordan det ser ut i vista, ei heller på norsk. Men det skal være tilnærmet likt. Lenke til kommentar
goldielock Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Ingenting der angående brukere og administrator. Kun systemverktøy, lagringsplass, tjenester og programmer med underkatergorier. Ingen brukere eller noe om admin. Edit: Fant ut via en nettside hvordan jeg skulle logge meg på den plassen du nevnte. Kom meg dit via cmd og skrev inn controll password2 og da fikk jeg opp den ruten du nevnte, men dette stod som tekst: "Lokale brukere og grupper: Denne datamaskinen kjører Windows Vista Home Premium. Snapin-modulen kan kanskje ikke brukes med denne versjonen av windows. HVis du vil administrere kontoer for datamaskinen, bruker du Brukerkontoer-verktøyet i Kontrollpanel." Så er det noen med peiling på windows vista som kan hjelpe meg? Edit 2: Har funnet ut at administrator er medlem av administratorgruppen. Endret 13. august 2009 av goldielock Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) I de eldre versionene av windows var admin kontoen den første man kunne logge på som default. i win7 og vista har microsoft "skjult" denne kontoen. Husk at kontoen har SVÆRT mye rettigheter i operativsystemet, så jeg anbefaler ikke å bruke kontoen til daglig. Deaktiver kontoen når du er ferdig med å bruke den. Info følger: Se om du finner "Command Prompt" på START knappen din. Eller "kommando linje". Høyre klikke på det ikonet og velg "run as administrator" "Kjør som admin" Kommandolinjen kommer opp. Der skriver du nøyaktig slik jeg har skrevet det: net user administrator /active:yes (Her er det VELDIG viktig at du får med mellomrom! ) Logg ut av vista, og du vil se at innloggingsbildet nå har en admin konto. logg inn der, og når du har logga inn, sett passord på kontoen med en gang. Via kontrollpanel feks. For å slå av admin kontoen går du inn på kommandolinja igjen og skriver net user administrator /active:no PS: Husk å slå på brannmur og vær sikker på at antivirus programmet ditt fungerer og er oppdatert. Endret 13. august 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
goldielock Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Da har jeg prøvd det og det blir akkurat slik som jeg skrev om i første innlegg at jeg lagde en ny bruker og da fungerte alt slik det skulle, kunne laste ned filer og gjøre forandringer. Da jeg logget meg på som administrator nå via slik du fortale om da fungerte alt ok, men da jeg logget ut og på den brukeren som ble opprettet når maskinen startet for første gang så har jeg ingen tilgang til å laste ned filer etc selv med alle adminrettigheter. Merkelig! Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) hmm.... Jeg vet ikke hvor flink du er med slike ting som dette? Jeg bruker til daglig ikke windows, så jeg får ikke "guidet" deg så mye, men kan du ikke se om du klarer å finne ut hvilke rettigheter den kontoen jeg ga deg tips om, egentlig har, og så bare fjerne hakene på det, kontoen IKKE burde ha ved normalt bruk.... Evt bruke en skikkelig bra brannmur, og lage et passord til kontoen med tall, store, og små bokstaver, som er minst 9 bokstaver langt? kjip sak det der.... Endret 13. august 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
goldielock Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Litt flink er jeg, har informatikk utdanning men akkurat dette problemet klarte jeg faktisk ikke å finne ut av Det jeg endte opp med å gjøre var å ta en systemgjenoppretting og vips så var alt slik det skal være.. Merklig er det ikke? Takk skal du ha for hjelpen Neonlight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå