kaffebryggare Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Sååå.. Nå har jeg bestilt meg to stykk Nvidia GeForce 8800 GT-kort, og jeg trenger selfølgelig et HK til dette. Er det slik at jeg bare trenger et hovedkort med to PCI Express x16-porter? Eller er det nødvendig med kompitabelt brikkesett? Problemet er at jeg ikke fant noe brikkesett som heter "8800 GT" i listen på Prisguide.no. Jeg vil helst ha et så billig så mulig HK som ikke blir en flaskehals for 8800 GT-korta, og det må støtte SLI. Noen som har tips? Endret 12. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Spiller CPU noen rolle? Core i7 er toppen, deretter hadde jeg valgt ett AMD Phenom 2 basert system før jeg til slutt hadde ventet med ett X38/48 og kjørt hackede drivere for 775 plattformen. For å si det slik, jeg kan ikke anbefale nForce hovedkortene til LGA 775, disse er det bare problemer med, og de har ikke den beste holdbarheten heller. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Egentlig ikke, men jeg heller litt over mot Intel da jeg har en følelse av at disse yter bedre per Mhz prosessorkraft. Er det noe du (eller andre) vil anbefale? Så lenge ingenting er som en flaskehals for skjermkortene skal jeg prøve ikke klage. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Hvis dere ikke gidder å finne et spesifikt hovedkort: Hva slags brikkesett støtter Nvidia GeForce 8800 GT? Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343999 Jeg har hatt det der i et år nå, har fungert helt fint. Har ikke bare 1 skjermkort. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Det der så vanvittig bra ut for min del! Da tenker jeg at jeg kjøper det med OCZ StealthXStream 600 Watt og Intel Core 2 Duo E8400 med en 4-5 vifter i et helt åpent kabinett. Tenker å klokke E8400'en litt, da jeg hører at den klokker vanvittig lett. HK takler vel dette lett? Andre kommentarer til oppsettet? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 E8400 klokker lett på Intel brikkesett ja, men svært varierende når du bruker nForce. Det varierer etter flaksen din hvilket hovedkort du mottar... For minnekontroller delen i disse brikkesettene er pill råtten, og etter rundt 1 år til 3 år har kortene en tendens til å ryke. Du får nytt på garantien ja, men spørsmålet er da om 775 sokkelen er faset ut og da har du ett problem med å finne ett nytt HK. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Jaha, ja.. :-/ Fant ingen andre HK til rimelig nok pris (Helst under 1000,-) med Nvidia nForce 750i SLI brikkesett. Er det andre brikkesett som støtter 8800 GT? E: Og når jeg tenker meg om foretrekker jeg Intel over AMD som prosessor, og da aller helst E8400. Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 E8400 klokker lett på Intel brikkesett ja, men svært varierende når du bruker nForce.Det varierer etter flaksen din hvilket hovedkort du mottar... For minnekontroller delen i disse brikkesettene er pill råtten, og etter rundt 1 år til 3 år har kortene en tendens til å ryke. Du får nytt på garantien ja, men spørsmålet er da om 775 sokkelen er faset ut og da har du ett problem med å finne ett nytt HK. Har en e8400 + nforce 780i, kommer lett til 4.0 ghz. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Egentlig tror jeg at jeg går for oppsettet i innlegg 6, tross innlegget ditt, 007CD. Og hva mener du med dette?: Du får nytt på garantien ja, men spørsmålet er da om 775 sokkelen er faset ut og da har du ett problem med å finne ett nytt HK. Edit: Og ingen har svart på om 8800 GT støttes i kortet Gryterett foreslo. Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Er det nForce så skal SLi fungere forutsatt det er flere enn en PCI-E port. Det at du klarer å få den til 4GHz betyr ikke at alle nForce kort klarer det, dessverre vil mesteparten av 780i kortene begynne å hoste å harke før den tid og krever mange timer med BIOS mekking, mens Intel brikkesett er bare å smelle igang nesten direkte opp på 1600MHz FSB og nyte farten med 4GHz eller mer hvis ønskelig. Minnekresenhet er også en annen sak nForce sliter med, med fulle slots så er sjansene store for at du får problemer med stabiliteten. Innehaver selv ett 780i som sies å være kongen på haugen, men kan bare summere opp at jeg er glad det ikke er primær maskinen min, for makan til problembarn har jeg ikke sett, det kjører nå en stock E6750 og sitter å går på tomgang i Windows og viser film på TV'n, det er den største jobben det får for tiden. Hva jeg mente med det er at 775 sokkelen snart skal fases ut for Core i5, og da avsluttes brikkesett og hovedkort produksjonen fra alle aktører. Når dette skjer og ditt nForce hovedkort konker ut med "CPU INIT" feilmelding eller FF på EVGA / XFX (Noe i brikkesettet ryker over tid og forårsaker dette, Inquirer har sine teorier om hvorfor da, altså at Nvidia for å spare penger har kuttet ut ett viktig lag i brikken som gjør at de ryker over tid, men som sagt det er jo Inquirer da men artikkelen her her om du er interesert: http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1...hips-underfill) Når den er faset ut så får du sannsynligvis ikke ett 775 hovedkort tilbake fra butikken der du kjøpte det, muligens pengene eller ett nytt hovedkort med en annen sokkel. Og da har du en del hardware til overs som du ikke får brukt og må sannsynligvis handle nytt. Derfor er det i min mening om du ikke vil ha i7 så er det å kjøpe Phenom 2 CPU og ett nForce hovedkort til det istedet, for her er det ingen minnekontroller som Nvidia har måttet fikse selv og da slipper du unna den største fallgruven i allefall. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Takker for langt og bra svar. Desverre ble jeg absolutt ikke klokere på hvilke brikkesett som støtter 8800 GT-kortene. Merk at jeg skal ha to stykk i SLI. Edit: Jeg fikk vite av WheelMan at alle brikkesett støtter et enkelt 8800 GT-kort, men da blir ytelsen en del dårligere. Jeg kan prøve å leve med et enkelt kort til jeg får råd til et bedre. Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) En kort liste over de du finner i butikker med råtne lager idag rangert fra topp til bunn: Intel X58 (LGA 1366) Nvidia nForce 9x0a (AMD Socket AM2+ / 3) Nvidia nForce 7x0a (AMD Socket AM2+ Ganske likt 9x0a serien, faktisk samme brikkesettet bare ikke offisiell Phenom 2 støtte fra esken) Nvidia nForce 7x0i (LGA 775, oppgradert 6x0i faktisk) Nvidia nForce 6x0i (LGA 775, forgjengengeren til 780i, samme brikke som er brukt på 780i faktisk, har ingen støtte for 45nm Quad) Dette er brikkesettene som støtter SLi. Skal du kun ha ett skjermkort i maskinen så velger du hvilket som helst brikkesett du vil ha. Endret 14. august 2009 av 007CD Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) AFAIK hjelper et ekstra kort (mer eller mindre) bare til bedre FPS i spill, så jeg skal klare å leve med ett enkelt foreløpig. Da har jeg et reservekort i tillegg! Takker uansett for listen. Jeg tenker nå å kjøpe en Phenom II X4 940 Black Edition, da den ikke er mye dyrere enn 920. Hva slags HK bør jeg kjøpe i dette tilfellet? Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hva ønsker du ut av ett hovedkort? SLi støtte? Crossfire støtte? Integrert grafikk? Personlig hadde jeg lagt penger i enten ett 790FX om jeg skulle kun hatt dedikert grafikk, ellers har 790GX eller 790G fra AMD vært mine foretrukkene brikkesett. Hos AMD er det ASUS som gjelder som merke på hovedkort grunnet BIOS støtte osv, selv om de andre etter Phenom 2 utgivelsen har begynt å få skikk på kortene sine, men fortsatt litt å ta igjen. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Må ha integrert lydkort og nettverkskort. Lyden driter jeg egentlig i, men hvordan er det med maks båndbredde på integrerte nettverkskort? Crossfire? Hmm.. Ikke nødvendig. Og hva vil integrert grafikk si? Jeg har da skjermkort. Prisklasse? Billigst mulig, uten å være dritt. For min del ser alle de ti billigste AM2+ kortene i ATX størrelse på Prisguide bra nok ut. Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Vell, billigst mulig hadde jeg tittet på kort som er listet i AM3 kategorien men med DDR2 støtte, eventuellt DDR3 også men det koster litt mer da. Og billigste ASUS med SB750 sørbrua, du kan klare deg med SB700 også men SB750 har blant annet en del forbedringer på USB som kan være verdt å få med seg. Hvis USB ytelse ikke er så veldig viktig så tar du bare det billigste ASUS kortet. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 AM3? Phenom II 940 er da AM2+. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 AM3 og AM2 funker faktisk litt om en annen. Om jeg ikke husker helt feil så tror jeg 940'n hadde dobbel minnekontroller, DDR2 og DDR3, men er ikke sikker, må sjekke den opp for deg. Men du kan ta en AM3 CPU og bruke i AM2 hovedkort i allefall. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) AM3-kortene ser litt overdimensjonerte ut i forhold til hva jeg hadde i tankene. Støtter alle hovedkort fire kjerner, eller må jeg huke av "Firekjerne-støtte" eller "Dual/Quad CPU" i søke-thingyen på Prisguide? Må sørge for at alt passer. Endret 14. august 2009 av Benny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå