Gå til innhold

Bør man behandle ett pc-batteri på samme måte som mobil-batteri for at det skal holde seg best mulig?

Anbefalte innlegg

Eller er dette en myte?

Jeg vet at det bare var en myte at man skulle overlade mobilbatteriene med så og så mange timer.

Men det har også kommet mer fornuftige råd, som bl.a. at man første gang skal tømme batteriet helt, og passe på og koble fra laderen med en gang det er fulladet. Også at man de første gangene skal la batteriet tømmes fullstendig sånn at enheten skrur seg av pga tomt batteri.

Det gjelder vel det samme med pc? At man dermed bare skal begynne å bruke pc'en først for å se om batteriet er helt tomt, istedet for å sette laderen i ett halvfullt batteri?

(Er batteriene tomme når de kommer med ny pc forresten??)

Edit: Har det noe og si om man lader batteriet mens pc'en er på eller slått av?

Endret av Heidi.Nu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge typer er vell Lithium-ionbatteri, så de behandles vell da begge likt.

Jeg kan også fortelle det bare er myte at du må lade fult ut og fult opp de første gangene. Faktisk like mye myte som at du må lade batteriet et døgn første gangen.

Eneste som kan stemme er at man bør ha PCen avslått mens man lader. li-ion batterier er følsomme for varme, så det kan forringe levetiden om man lader med maskinen påslått. Dog vil antaglivis masse annet på den bærbare PCen bli ødelagt før batteriet tar kvelden.

Lenke til kommentar
Begge typer er vell Lithium-ionbatteri, så de behandles vell da begge likt.

Jeg kan også fortelle det bare er myte at du må lade fult ut og fult opp de første gangene. Faktisk like mye myte som at du må lade batteriet et døgn første gangen.

Eneste som kan stemme er at man bør ha PCen avslått mens man lader. li-ion batterier er følsomme for varme, så det kan forringe levetiden om man lader med maskinen påslått. Dog vil antaglivis masse annet på den bærbare PCen bli ødelagt før batteriet tar kvelden.

Takk for svar! Var det jeg undret på, om også det var en myte. Selv om jeg må innrømme at jeg fulgte det på mobilen jeg har nå, og syntes det hørtes ganske så fornuftig ut... ;)

Men greit og vite at man bør lade med pc'en avslått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...