Gå til innhold

Fjerne "Scan and fix" valget av usb-penn

Anbefalte innlegg

Heisan

Nylig installert W7 på laptopen, men dette gjelder på Vista og, så dermed ble det i felleskategorien.

Jeg har allerede begynt å irritere meg grønn over "Do you want to scan and fix XXX?" hver gang jeg setter inn en USB-stick.

Er det mulig å fjerne denne funksjonen fra å kjøre når jeg plugger inn minnepinnen min?

Og i så fall, hvordan? :)

Jeg ønsker ingen atuorun av noe som helst, verken usb-dongler eller cd-rom, så om jeg må fjerne all autorun for å fjerne dette er det helt greit. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan

Nylig installert W7 på laptopen, men dette gjelder på Vista og, så dermed ble det i felleskategorien.

Jeg har allerede begynt å irritere meg grønn over "Do you want to scan and fix XXX?" hver gang jeg setter inn en USB-stick.

Er det mulig å fjerne denne funksjonen fra å kjøre når jeg plugger inn minnepinnen min?

Og i så fall, hvordan? :)

Jeg ønsker ingen atuorun av noe som helst, verken usb-dongler eller cd-rom, så om jeg må fjerne all autorun for å fjerne dette er det helt greit. :)

min eksterne harddisk sluttet å sende meg denne feilmeldingen da jeg fikk windows til å fikse problemet, for så å formatere den.

vet ikke hvor man gjør dette i vista, men i windows 7 går du inn i kontroll panelet, maskinvare og lyd, for så å trykke autokjør, så krysser du vekk "bruk autokjør for alle medier og enheter" eller hva det heter :]

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å kjøre "Fix og scan", men feilmeldinga dukker opp igjen neste gang på grunn av at jeg aldri bruker den "Eject" funksjonen til windows.

Og nei, jeg har ikke tenkt til å begynne å bruke den. ;)

Ikke helt sikker på hva du mener med "Maskinvare og lyd". Nærmeste jeg kommer er "Devices and printers", men der er det ikke noe.

Kontrollpanelet til W7 har en egen "AutoPlay" funksjon hvor jeg har skrudd av alt, slik at det ikke starter noe som helst når jeg setter inn cd / setter inn usbpinne.

Men fortsatt dukker den forbanna "Scan and fix?" opp.

Lenke til kommentar

som sagt regner med det er mulig å formatere den, prøv det. tviler på at windows kan blokkere den meldingen du får, men jeg har ikke hatt noe problemer med dette etter at jeg formaterte min (jeg bruker en 500gb ekstern hdd). om det er har noe å si hvor stor den er, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Forøvrig mener jeg det fins en egen innstilling for de som er dumme nok til å ikke bruke eject.

Det er en grunn til at man skal bruke eject...

Jeg påpekte nettopp at jeg ikke kom til å bruke det, også skal du være nesevis å si at "så dum er du".

Men da skal smarte deg få opplyse meg om hva i all verden slags nytte det har annet enn å trene fingeren med to-tre ekstra museklikk.

Ja, jeg skal prøve å formatere den, men tar det i morra, må kopiere over det som ligger på pennen først.

Rart om det ikke finnes en registeroppføring som kan stoppe det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal jeg være så nesevis. Om jeg ikke tar i så ignorerer du det bare siden du spesifikt nevner at det er noe du ikke kommer til å begynne med. Uansett; litt om konsekvensene:

Det er GØY å oppleve at plutselig er minnepennen så korrupt at man ikke finner filene lenger.

Det er flott å oppleve at filen man trodde var kopiert over ikke ble det alikevel.

Har også opplevd at enkelte maskiner har problemer med delvis korrupte usbpenner mens andre leser de halvveis greit. Bilstereospilleren min liker de heller ikke.

Skal man alikevel gjøre dette så minimerer man kjangsen for at det går galt om man skrur av caching, prosedyren for dette er forskjellig fra windowsversjon til windowsversjon, tror man starter med høyreklikk/egenskaper. Gidder ikke lete fram en usbpenn for å finne ut det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal jeg være så nesevis. Om jeg ikke tar i så ignorerer du det bare siden du spesifikt nevner at det er noe du ikke kommer til å begynne med.

Min erfaring er det rake motsatte, men det er nå så.

Altså at frekkheter fører til mer fiendtligrettet mot-debattant enn en forståelsesfull en.

Det er GØY å oppleve at plutselig er minnepennen så korrupt at man ikke finner filene lenger.

1. Regelmessig backup

2. Jeg har to forskjellige minnepinner, hvorav en av de brukes aktivt på en rekke forskjellige pcr hver dag. Og den andre mer sporadisk på til fritidstull. Og jeg har pr dags dato ikke opplevd at jeg får korrupte filer. :)

3. Har du noen gang opplevd det, og i så fall, hva skjedde?

Det er flott å oppleve at filen man trodde var kopiert over ikke ble det alikevel.

Fullt klar over at windows foretar en del skriving til usbpennen de første sekundene etter kopieringen er fullført.

Om en så har det travelt og napper pennen litt tidlig, så dukker det en liten ballong opp nedi hjørnet som sier i fra at windows ikke rakk å bli ferdig.

No problem then? :)

Har også opplevd at enkelte maskiner har problemer med delvis korrupte usbpenner mens andre leser de halvveis greit. Bilstereospilleren min liker de heller ikke.

Vel, etter en aktiv minnepennbrukende utdanning med flere titalls forskjellige lab-pcr på forskjellige skoler, og aktiv minnepennbruk på jobb, der og med flere pcr og servere, så har jeg fortsatt ikke støtt på dette problemet.

Jeg har aldri vært så fornøyd med et medie, som jeg er med minnepinner. Har hatt korrupte filer på både HDD, CD, DVD og disketter, samt fra overføring over nett.

Men i minnepinnesammenheng har jeg aldri opplevd korrupte filer. Sier ikke at det ikke skjer, men så sinnsykt sjeldent det opptrer, så er det helt klart verdt å slippe å stresse med å løse den ut.

Tipper funksjonen kun ligger der for at Microsoft kun skal ha ryggen fri når kundene klager på at filene ble ødelagte, fordi de nappa den ut litt for fort.

Etter litt nettråling nå, så virker det som det er søppelbøttefilene på minnepennen som er avhengig av å "løses ut" for å ikke bli korrupt. Og det er denne "Scan and fix" finner.

Lenke til kommentar

Samtlige problemer i posten min er selvopplevde, flere ganger.

Greia er å være klar over at det kan skje, og er man det så er det ikke så ille. Alt for mange stoler blindt på minnepennene sine.

Man må ikke tenke at det ikke hender meg; man må bare vite hva man gjør når det hender.

Lenke til kommentar

Fullt klar over hva som kan skje.

Men ingenting i posten din sier noe om at det er på grunn av "løs ut" funksjonen at du fikk korrupte filer. Du sier bare du har opplevd korrupte filer på minnepinnen. Mest sannsynlig er dette på grunn av feil under overføring til minnepinnen, ikke manglende bruk av "løs ut". Etter kopieringen er fullført lar tross alt Windows filen være i fred.

Jeg tror fortsatt ikke man kan få korrupte filer av å unnlate å løse ut. "Unntaket" er de få sekundene etter du er ferdig med å skrive til minnepinnen.

Uansett; trålet igjennom deler av gpedit.msc, men fant lite med hjelp der.

Fant mye annet kjekt, men ikke noe om denne scannen. :p

Får vel fortsette i morra.

Lenke til kommentar

"Løs ut" sørger for at filsystemet er i orden før enheten blir løst ut; og er det ikke det er kjangsen der for korrupsjon. Man vet ikke hvor mye som må til for at windows skal få gjort seg ferdig med skriving til en minnepenn; det kan ta sekunder, og det kan ta minutter. Bruker man løs ut så får man beskjed når det er trygt å fjerne den.

Lenke til kommentar

"Løs ut" gjør overhode ingenting med filsystemet på pennen, den passer kun på at det ikke overføres noe til enheten, før den fjerner den fra systemet, slik at ingen andre programmer får skrevet til den.

Den cachen du nevnte tidligere er deaktivert som standart på minnepenner, men er aktivert på noen eksterne harddisker.

post-33663-1250119922_thumb.jpg

Uansett så tømmes cachen i det overføringen er ferdig.

Altså, den er i bruk under overføring til disken, men når alt annet er ferdig med å overføres, så overføres denne og. Hvor lang tid denne overføringen av cache tar er jo avhengig av hvor full den er, men fortsatt bruker den ikke mange sekundene på å overføre denne (forutsatt USB2.0).

Lenke til kommentar
"løs ut" gjør faktisk noe med filsystemet. Den sender signal videre i diskundersystemene om at volumet skal demonteres og venter på klarsignal før den sier ifra om at det er trygt å fjerne enheten.

tror du er litt lenger inne i minnepenn verden enn det du trenger. jeg har hvertfall aldri hatt problem med disse korrupte filene, og minnepenner/pcer pr dags dato er såpass kraftige at jeg ville ikke sett på dette som et problem i det hele tatt. når jeg legger over filer på minnepenn for å vise de på ps3, napper jeg den ut rett etter at filmen er overført (700 mb) og det funker helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...