Mannen med ljåen Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 I dag konverterte jeg plenklipperen til propandrift. Det var skremmende enkelt. Jeg fant en gammel propantank på størrelse med en hårspray, komplett med regulerbart spjeld og slange. Jeg tok av forgasseren, og festet propanslangen rett i inntaket på motoren. Den startet på første drag! Jeg kunne regulere turtallet ved å dreie på spjeldet til propantanken. Propandrift på denne gressklipperen funket over all forventning. Men siden jeg allikavel måtte ha olje til motoren, kjøpte jeg like godt bensin, og fikset forgasseren med det samme. Så det blir ikke permanent gassdrift :-( hVORFOR MÅ BILMOTORER STARTES MED BENSIN, OG SÅ SVITSJE OVER TIL GASS? (oops, caps) Plenklipperen virket perfekt med en eneste gang. Faktisk gikk den så rent, at jeg vurderer å konvertere den til gassdrift. Med bensindrift, spyr den ut blågrå røyk. FYSJ! Men hva kan jeg gjøre for å f å den til å gå renere på bensin? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Kan vel ikke tilfeldigvis ha noe med at plenklipperen din sikkert er 2takter mens biler er 4takter? Det gjør vel ting litt mer komplisert. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Det er vel mer motorsager og slikt som er totaktere. Plenklipperen er utstyrt med separat oljetank. Det er vel ikke totaktsolje som skal oppi der, akkurat. Jeg kjøpte spesiell plenklipperolje på den lokale YX-stasjonen. Er 99.9% sikker på at denne Briggs&Stratton-motoren med 4hk er 4takter. Endret 12. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 B&S er 4-takt ja. Om ikke skulle min ha dødd på seg for lenge siden, etter noen hundre tanker bensin uten olje Likevel blir det litt feil å sammenligne en B&S-motor med en moderne bilmotor. B&S-motoren er ikke akkurat et presisjonsinstrument, den starter og går på det meste du gir den, mens nyere bilmotorer er konstruert og justert temmelig nøyaktig for å gå mest mulig magert og presist. Hadde vi hatt "B&S-presisjon" på drivstoffmatingen i en bil, ville den vel brukt like mye drivstoff som et par lastebiler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå