Gå til innhold

Nybegynner og nykjøpt Canon 1000D

Anbefalte innlegg

Heisann folkens :)

Har nettopp kjøpt et nytt kamera, valget falt på Canon 1000D (fordi det var billig ;) ), men siden jeg ikke har peiling på fotoapparat, så må jeg spørre..: Går det ikke an å bruke skjermen som søker (det er det det heter??)??? Og hvis det går an, hvordan gjør jeg det? Har bladd fram og tilbake i menyen nå, men er like grønn... :)

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les punktet om LiveView en gang til :)

Først av alt må du ta steget til kreativ sone (P, Tv, Av, M, A-DEP). Det er kun i disse programmene du kan bruke LiveView. Og med tiden, når du lærer det mest essensielle med ditt kamera, vil du nok holde deg til disse.

De aller fleste bruker nok Av(blendeprioritet). Her får du mulighet til å styre blenderen, mens kameraet gjør sitt for å gi en så god lukkertid som mulig. Blender er åpningen for lys til sensoren. Lavere tall = større blender/mer lys (som gir mulighet for kortere lukkertider), men dertil også mer uskarphet/blur på det som ikke er i fokus. I tillegg kan du også styre eksponeringskompensasjon og ISO, som på Tv (lukkerprioritet). Der kan du altså ha kontroll over lukkertiden, mens kameraet selv velger blenderåpning innenfor rimelighetenes grenser.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Oi, det hjalp :) Har LiveView nå:)

Men det virker som at jeg kanskje har tatt meg vann over hodet, og istedet burde ha

kjøpt et kompaktkamera..? Men jeg har jo også veldig lyst til å lære meg å ta fine

bilder, å da får en vel kanskje best resultat hvis en lærer seg å bruke kameraet

istedet for at automatikken gjør jobben?? Men skulle ha lest litt mer før jeg kjøpte

dette kameraet - objektivet har ikke akkurat fått mye skryt!! :)

Men takk for fint svar, skal prøve å sette meg inn i dette de neste dagene:)

Endret av _powerade_
Lenke til kommentar
  _powerade_ skrev:
Oi, det hjalp :) Har LiveView nå:)

Men det virker som at jeg kanskje har tatt meg vann over hodet, og istedet burde ha

kjøpt et kompaktkamera..? Men jeg har jo også veldig lyst til å lære meg å ta fine

bilder, å da får en vel kanskje best resultat hvis en lærer seg å bruke kameraet

istedet for at automatikken gjør jobben?? Men skulle ha lest litt mer før jeg kjøpte

dette kameraet - objektivet har ikke akkurat fått mye skryt!! :)

Men takk for fint svar, skal prøve å sette meg inn i dette de neste dagene:)

Jeg tror ikke du har tatt deg vann over hodet. Det er vanlig å bli stående litt igjen i startgropa når man får nye teknologiske dingser av slik rang. Men du vil lære fort, om du er villig til det. Jeg var i din situasjon for drøyt halvannet år siden, da jeg plutselig fikk det for meg at jeg ville lære meg foto (trengte en ny hobby), og kjøpte resolutt 450D.

Jeg tror nok mye også ligger i forventningsstyring. Vil tro mange som kjøper speilrefleks tror de automatisk får mye bedre bilder. Slik er det ikke. (selvom bildene nok blir en smule bedre likevel, selv med automatikken). Jeg foreslår at du beholder ditt 1000D.

1. Du fremstår så ekstremt mye kulerere enn alle de med små fisefine kompaktkameraer :)

2. Selv med kun litt basic fotokunnskap vil du ha mulighet til å ta bilder overnevnte kun kan måpe etter.

3. Når sola er på vei ned og resten av gjengen må ty til den forferdelige blitsen på sine små kompaktkameraer, kan du heller fyre opp ISO til 800/1600, og ta bilder som overgår ettvhert kompaktkamera inntil samme prisklasse, i samme situasjon.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...