Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å lage et bra skrekkspill egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skaff deg Penumbra-spillene, skvatt kun 1 gang, og det var av en hund. Og at jeg bare skvatt 1 gang betyr ikke at det er dårlig, jeg satt med hjerte i halsen gjennom hele spillet. Jeg hater egentlig skrekkspill, men fy satan så bra Penumbra var, mot slutten holdt jeg på å skjelve der jeg gikk bortover aleine inn i lange mørke koridorer, du har en følelse at du er så aleine der.

Jeg har nok spilt Penumbra en del, dessverre. Det begynte bra nok, og da jeg hørte noe bevege seg borte i korridoren for første gang uten å vite hva det var var pulsen litt vel høy en stund. Problemet var at dette noe bare var en teit hund som døde på to, tre slag med en planke, og illusjonen om fare var ødelagt.

Det er forsåvidt samme problem som med FEAR. Hun lille jenta virker skremmende nok en stund, men bare til man oppfatter at hun ikke kan skade deg. Hva er så skremmende da?

At hun er like creepy som hun i Silent Hill? Du skulle spilt det de spiller i Stay Alive du.. (det er skuuummmmeeeelt)

Lenke til kommentar

Hun i FEAR er ikke skummel i det hele tatt, og det var fint lite annet av interesse som liksom skulle skremme meg. Alt vi hadde var identiske fiender i dusinvis og bra AI. De kalte seg til og med kloner, som om det gjør saken bedre. For min del ble det alt for lite variasjon, og jeg gikk fort lei.

Silent Hill er helt annerledes. Jeg vet ikke helt hvem du refererer til (hun dattere til hovedpersonen), men det var så genialt fordi man stadig fikk nye ting. Det var rolig på dagtid, men når mørket kom ble alt helt forskjellig. Kameravinklene var perfekte, lyden perfekt, de små cut-scenene meget bra laget og så videre. Silent Hill og FEAR kan i grunnen ikke sammenlignes. Det blir som å sammenligne Aliens og Nightmare on Elm Street. Begge er bra, men helt forskjellige fra hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Denne tråden fikk meg til å mimre litt, husker da jeg var yngre å spillte det første Alone In The Dark, det var bra skremmende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Det er et grøsser spill jeg har lest om, hvor man ikke har noen våpen og heller ingenting å forsvare seg med, det eneste man skal gjøre er å komme seg vekk fra det som skjer (? riktig ?), noen som veit hvilket spill det er?

Lenke til kommentar
Det er et grøsser spill jeg har lest om, hvor man ikke har noen våpen og heller ingenting å forsvare seg med, det eneste man skal gjøre er å komme seg vekk fra det som skjer (? riktig ?), noen som veit hvilket spill det er?

Det er en del spill som er slik, men av den mest kjente serien som bruker de effektene er Clock Tower-serien nevnt noen ganger tidligere i emnet.

Lenke til kommentar
hmm hvorfor spille ClockTower når http://www.imdb.com/title/tt0818168/ kommer ut i 2010?

Fordi Edvard Carnby var asiat i den andre Alone In The Dark-filmen? Det viser hvor bra spill-til-film bruker å være. :p

For øvrig spilte jeg Clock Tower 3, men hatet det. Jeg likte konseptet med han fyren som jaget deg hele tiden, men det ble gjort mye, mye bedre i Resident Evil 3. ;)

Lenke til kommentar

Problemet er vel kanskje det samme som mange skrekfilmer, før var jo ikke teknologien og grafikken så mye å skryte av så man prøvde å skjule dette ved å også skjule monstre o.l. Så egentlig var det jo mye mer skummelt fordi du så jo aldri hva det var som jaget deg o.l. Mens i dag handler det ikke om å skape den skumle atmosphæren, Det går mest på å designe det skumleste monsteret som man kan vise i starten av spillet, istedenfor å la fantasien løpe løpsk som man gjøre før i tiden.

det er i allefall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Den første Alien-filmen er et meget bra eksempel på det. Selve monstret dukker opp relativt tidlig og med jevne mellomrom hele veien, men man "ser" det ikke før helt på slutten. Alt man ser er litt av hodet i en scene, nærbilde av tennene i en annen og så videre. Det er kanskje derfor den er så vanvittig skummel. ;)

Men en film kan være bar skummel selv om man ser monstrene i fullt dagslys ganske tidlig også. Den spanske [rec] er et godt eksempel på det, selv om det strengt tatt ikke et monstre, men en slags zombier. Men likevel, når var sist du så en skikkelig skummel zombiefilm? Selv jeg ble nesten skremt av [rec], og det sier en god del da jeg så Alien som åtteåring for godt over tyve år siden og har holdt det gående med skrekkfilmer siden da. Filmer skremmer meg ikke, bortsett fra den der. ;)

Lenke til kommentar
http://www.maniacworld.com/maze_game.htm

Det er skummelt! Iallefall etter level 4!

Fuck! Lenge siden hjerte mitt har slått så hardt! Broren min løp inn for å se om jeg hadde fått hjerteinfarkt lol

Godt det er flere enn bare meg som mildt sakt våknet.. prøv trådstarter!

PS! Ikke skummelt før det skjer.. før andre gangen du spiller, var livredd for å gå videre jeg..

OG: Spill med MAX lyd! Utrolige effekter!

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg satt skikkelig anspent gjennom hele wolf 3d

(shareware seff vi hadde jo bare hørt om folk som hadde fullversjonen)

men ikke leer en muskel gjennom hl episode 2, doom 3, fear osv osv er nok fordi jeg ikke er 7 år gammel lengerog har skjønt at ting ikke kan komme ut av skjermen og skade meg.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Det er en del spill som er slik, men av den mest kjente serien som bruker de effektene er Clock Tower-serien nevnt noen ganger tidligere i emnet.

Det er Clock Tower ja, da tenkte jeg egentlig riktig men var usikker, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Fuck! Lenge siden hjerte mitt har slått så hardt! Broren min løp inn for å se om jeg hadde fått hjerteinfarkt lol

PS! Ikke skummelt før det skjer.. før andre gangen du spiller, var livredd for å gå videre jeg..

Prøvde maze og fikk meg en god latter. :rofl: Men skremmende? Neppe. (og joda, jeg så det nifse.)

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg satt skikkelig anspent gjennom hele wolf 3d

(shareware seff vi hadde jo bare hørt om folk som hadde fullversjonen)

men ikke leer en muskel gjennom hl episode 2, doom 3, fear osv osv er nok fordi jeg ikke er 7 år gammel lengerog har skjønt at ting ikke kan komme ut av skjermen og skade meg.

MEN, om noe skjer, som du ikke forventer, og det skjer kjapt, er det da helt normalt å skvette?

Half-Life 2 er riktignok ikke skummel, men doom3 og fear fikk jeg nok av etter 5min..

Men greit nok, jeg er vel bare litt pysete:P

Lenke til kommentar

Prøvde maze og fikk meg en god latter. :rofl: Men skremmende? Neppe. (og joda, jeg så det nifse.)

Skulle prøvd det på poker du.. hvis du ikke blir redd av noe (så mye), så har du kanskje sånn "poker face", eller bare ler du når lyset går i fear og du hører lyder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...