Gå til innhold

Rettigheter for vernepliktige?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En har veldig mye rettigheter som vernepliktig, uten at jeg skal slenge ut om noe jeg egentlig ikke har peiling på. Om du er i forsvaret nå anbefaler jeg å kontakte TMO(tilitsmannsorningen i forsvaret) om det er noe du lurer på.

HTVen vi hadde på gardermoen (nylig dimmet) var en jævel på å sette på plass befal så TMO er gull å bruke ;)

Lenke til kommentar
Du får nok en sånn liten brosjyre når du joiner. Ellers så har de ikke lov å gi kollektiv straff (regler i norge). Skal de først gi straff i form av push etc., så MÅ befalet gjøre det samme som dere.

Befalet har ikke lov å gi straff i form av fysiske aktiviteter. Derimot har de lov til å komme med spontane fysiske aktiviteter, så lenge de deltar selv. "U say potato i say poteato"... TMO fails, og hardt....

Lenke til kommentar

Finnes selvfølgelig en rekke rettigheter for vernepliktige innenfor mange kategorier.

Det som er mer interessant for de fleste er hvilke rettigheter vernepliktige IKKE har. Feks gjelder ikke arbeidsmiljø loven i millitæret, den er kun veiledende. Dermed kan befal/offiserer være ganske jævlige dersom de vil.

Lenke til kommentar
[Det var tilfeldigvis ikke en viss Nielsen?:)

Det var det vettu ;) Savner han stort!

men til topic, IKKE la dere overkjøre hvis dere føler befalene er umenneskelige! Det er alltid noen befal som er på deres side. Ikke lenge siden to av soldatbefalene her fikk skikkelig kjeft av stabssjefen for mangelen på respekt for HTVen under et møte :)

Endret av Leren
Lenke til kommentar

bare ett lite tips, hvis dere alltid lurer dere unna ting pga regelverket, så kan dere få dere det igjen.

min erfaring var ihvertfall at vi menige så litt bort ifra regelverket og befalet gjorde det samme, altså, befalet gjorte ting de ikke hadde lov til, men så fikk vi lov til å gjøre noe ting vi ikke hadde lov til i følge boka.

befalet kan gjøre ganske mye dritt som er godt innenfor regelverket, det beste er å skaffe seg litt "good-will" fra befalet ved å ikke pese de for mye om regler de bryter.

Lenke til kommentar
bare ett lite tips, hvis dere alltid lurer dere unna ting pga regelverket, så kan dere få dere det igjen.

min erfaring var ihvertfall at vi menige så litt bort ifra regelverket og befalet gjorde det samme, altså, befalet gjorte ting de ikke hadde lov til, men så fikk vi lov til å gjøre noe ting vi ikke hadde lov til i følge boka.

befalet kan gjøre ganske mye dritt som er godt innenfor regelverket, det beste er å skaffe seg litt "good-will" fra befalet ved å ikke pese de for mye om regler de bryter.

Vel talt!

Ikke følg regelverket til punkt og prikke. Noen ganger må bare ting gjøres, uansett hvor forbanna hat det er.

Såklart finnes det noen befal som er drittsekker, enten fordi de tror de må være det, eller fordi de rett å slett bare er det. Men de fleste er greie.

Kloke ord følger: What goes around, comes around. Som regel blir det god stemmning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vi som vernepliktige, har vi noe form for rettigheter? Er nemlig litt nysgjerrig på hva befal har lov til å gjøre, og ikke gjøre? Eller kan de så og si gjøre hva de enn vil?

Med en gang du kommer inn i en militær leir og skal gjennomføre førstegangstjenesten så mister du ditt frie liv og alle rettighetene dine, de eier deg :)

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Ikke følg regelverket til punkt og prikke. Noen ganger må bare ting gjøres, uansett hvor forbanna hat det er.

Kloke ord følger: What goes around, comes around. Som regel blir det god stemmning.

Vel talt!

Et lite eks: Forsvaret kunne ikke tvinge oss til glattbarbering ved innrykk. Men det kunne aldri falt meg inn å nekte. Og det var det nok få andre som tenkte på. Man går inn i en rolle, og den rollen spiller man. Så lenge det ikke går på akkord med grunnleggende rettigheter/urettferdighet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...