Gå til innhold

Hjelp til oppsett av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hjelp til oppsett av hjemmenettverk.

Er ikke noen ekspert på nettverk så nå har hjemmenettverket mitt vokst meg over hodet!

Trenger derfor råd om hvordan jeg skal sette det opp mest fornuftig. Er koblet opp mot svogeren som bor i nabolaget med en ca 100 meters Cat.5 TP kabel. Begge har hver sin oppkobling mot internett, i mitt tilfelle med en Speedtouch 780wlt fra Telenor. Svogeren har utstyr fra Nextgentel, muligens en speedtouch det også men er ikke helt sikker.

Brukte tidligere trådløs forbindelse med to Buffalo WHR-HP-G54 routere i bridge mode, men gikk over til kabel pga ustabilitet. Har i tillegg liggende en Dlink dri655 router og etpar switcer jeg kan bruke. I begge hus er det behov for trådløst nett i tillegg til at 5-6 enheter er kablet.

Det jeg i utgangspunktet lurer på er oppsett av IP adresser og DHCP servere for å unngå at vi bruker feil internett tilgang men samtidig har tilgang til hverandres mediaservere o.l.

Har prøvd å sette opp statiske ipadresser og gatewayer, men virker som om "noe" er feil. Vil helst ha en DHCP server som gir ut IP til enheter som "kommer og går" som feks mobiltelefoner o.l. men fast IP går greit på stasjonære enheter.

Er det noen som kunne gitt meg noen retningslinjer på hvordan man skal sette opp noe slikt? Trenger ikke noe superdetaljert men alle settings på routere og sånt, men litt generelt hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...