Bjarnemann Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Hei. Jeg er en 17-åring som har ligget på latsida i hele år, og glemt å levere inn noe som helst frikort/skattekort. Staten har derfor "konfiskert" 50% vær måned av lønningene jeg har fått utbetalt. Hittil i år har ikke det vært noe problem for min del, da jeg har fått bekrefta til det evinnelige at de pengene jeg skatter for mye (hvis jeg feks totalt sett skulle skattet 22% istedenfor 50%) vil bli tilbakeført ved neste års skatteoppgjør. Altså taper jeg ikke penger på å ikke skaffe meg frikort/skattekort, jeg må bare vente til neste års skatteoppgjør før jeg får utbetalt "resten" av lønna mi. Nå derimot har jeg fått meg for meg at det hadde vært kult med lettsykkel. Førerkort og sykkel er som kjent ikke spesielt billig for en liten snørrvalp som meg, så for å slippe å vente i et halvt år på nok penger til lapp og sykkel er jeg nødt til å få gjort noe med det "skatteproblemet" mitt. Og det pronto. Det jeg da lurer på er om det er mulig å skaffe seg et frikort, og tjene 40 000 såkalt skattefritt før jeg igjen fortsetter å skatte 50% resten av året. Og isåfall, vil det medføre en høyere skatteprosent for meg totalt sett, eller er det altså slik at uansett hvordan jeg velger å skatte (prosent, tabell eller 50% trekk) så vil det alltid, uansett, bli gjort opp et stort regnestykke fra statens side i forbindelse med skatteoppgjøret der alle slike faktorer blir tatt med i beregningen av en skatteprosent for meg, som totalt sett blir den samme etter at jeg får tilbake penger på skatten. Ser at dette er litt krøkkete formulert folkens, men det var det beste jeg klarte å få til her jeg sitter med svineinfluensa og med liten kunnskap om skattesystemet. Endret 12. august 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Nei, du skatter det samme tilslutt uansett.. Så skaff deg frikort Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Okei, det høres bra ut! Da er frikortet snart på vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå