m0rdi Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 God morgen, god kveld eller hva det nå enn er når du leser dette. Jeg sitter her som et spørsmålstegn med en haug av ubesvarte spørsmål som surrer rundt i det lille hodet mitt. Jeg har lenge tenkt på å flytte til USA for å gå på college, men jeg får aldri samlet nok informasjon for å komme til søkeprossesen. Planen min er å ta en 5-årig utdannelse i Business eller Real Estate. Grunnspørsmålet mitt er vel egentlig; Hva skal jeg gjøre for å søke og komme inn på college i USA? Litt informasjon om meg: - Jeg har gått 2 år på kokk, og skal nå begynne på Allmenn påbyggning. (som tilsvarer generell studiekompetanse) - Jeg er 17 år, men fyller 18 år om 2 månder. - Snittet mitt ligger på 3. (inkl ungdomskolen) - Planen er å få 4-5 i snitt i år. (Noe som jeg lett klarer ettersom motivasjonen og ambisjonene mine har økt drastisk den siste tiden) Kan vel fyre løs en runde med spørsmål: 1. Hvilken utdannelse/tester trenger jeg for å komme inn på college i usa? Er det nok med generell studiekompetanse, eller er det en haug av tester jeg må ta, og hvor finner jeg testene? 2. Hvordan funker det med stipend/lån/støtte fra staten o.l? 3. Er det dyrt å gå på College? Hva koster et gjennomsnittlig år, og hvordan foreslår dere at jeg finansierer dette? Bør jeg spare opp noen kroner, eller bør jeg ta opp jobb der? 4. Hvordan søker man? Er det via noe lignende system som vi har i norge, eller må man søke indivduelt på en rekke skoler? 5. Er snittet mitt fra norge relevant? Er det mitt snitt fra de skolene jeg har gått på her i norge som teller, eller blir det resultatene på de amerikanske testene som avgjør hvilke skoler jeg kommer innpå? 6. Er det noe aldersgrense på college? 7. Er det lett å få greencard før og etter fullført skole? 8. Er den amerikanske "Business/Real Estate degree'n"(?) gyldig i norge?(om jeg skulle bestemme meg for å flytte tilbake til norge.) 9. Hvordan søker jeg, og hvilke skoler bør jeg søke på? Egentlig er jeg ute etter alt jeg trenger av informasjon. Det er sikkert mye jeg ikke vet om som er veldig viktig å få med seg. Håper på noen skikkelige gode svar fra dere, så beklager jeg for evt. skriveleifer! Mvh. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) 1: For å komme inn på College, vil jeg tro at generell studiekompetanse er nok (er dog ikke helt sikker her). Men for å kunne søke opptak må du enten ha tatt SAT eller ACT. Disse er standard opptakstester som brukes i hele USA, og din score her avgjør hvor "gode" skoler du har sjans på. SAT er den vanligste. I tillegg må du, i og med at du ikke kommer fra et engelsktalende land, ta TOEFL. Dette er en test som kartlegger engelskferdighetene dine. 2: Jeg mener du kan få omlag 180.000 i lån fra Statens Lånekasse, hvor rundt 30-40% blir omgjort til stipend etter bestått eksamen. I tillegg kan du som oftest få en form for støtte til hjemreise nå og da. 3: Det er svindyrt. Ett år vil mest sannsynlig koste deg mellom $15.000 og $20.000 i bare skolepenger, altså før andre utgifter som bolig, mat, helseforsikring, bøker og annet. Vil råde deg til å spare opp så mye som mulig før du evt. drar. I tillegg er det som oftest noen stipendier du kan søke om fra skolen. Sjekk også ut evt. legater her i Norge. Om du vil ta en hel Bachelor, så ganger du utgiften for ett år med 4. 4: Søke individuelt på hver skole. Hver obs på at som oftest er det et gebyr for å i det hele tatt få søknaden vurdert. Dette gebyret varierer, men rundt $100 er vanlig. Her er søknadsprosedyren relativt komplisert i forhold til den norske modellen, hvor du må sende inn testscorene dine (TOEFL og SAT/ACT), samt ofte anbefalingsbrev fra lærere eller andre personer "over" deg. 5: Dette avhenger nok litt fra skole til skole, men det vil ikke ha allverden å si. Det viktigste er å gjøre det godt på SAT'en. Går den i dass, gjør nok litt av planene dine det samme. 6: Nei, men som oftest må du ha fullført High School eller tilsvarende. Er et utrolig mangfold på amerikanske colleges, og man kan finne personer i alle aldre. 7: Greencard kan du bare glemme med en gang. Det gis rundt 50.000 av disse hvert år, og det er mangfoldige millioner av søknader. Å få opphold i USA er nærmest umulig dersom du ikke har nær familie der. Og når jeg sier det er nærmest umulig, så mener jeg det på en "Du kan nesten bare glemme det", og ikke en "Du finner sikkert et smutthull og får opphold, det går helt fint". Vil anbefale deg å slå i fra deg drømmen om det heller før en siden, hvis ikke vil du nok bli kraftig skuffet. 8: Har ikke peiling. Ta kontakt med f.eks. ANSA og forhør deg videre. (www.ansa.no) 9: Det kan jeg heller ikke fortelle deg, men det pleier å stå rimelig greit hvordan du søker på hjemmesidene til hver enkelt skole. Vær dog obs på at du ofte må søke og sende inn en drøss med papirer et halvt år i forveien. Endret 13. august 2009 av RainbowLady Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Statens Lånekasse gir heller ikke støtte for Freshman Year ved amerikanske skoler, unntatt skoler på denne lista. Ellers er det mulig å omgå dette ved å ta det første året ved American College of Norway, vil jeg tro. En amerikansk "real estate"-grad? Hvis du regner med å få lov til å praktisere som eiendomsmegler med amerikansk grad må du søke NOKUT om godkjenning. Lenke til kommentar
m0rdi Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Min far, stemor, halvsøsken, tante, onkel og søskenbarn bor i USA, så det med greencard skal da vel ikke være noe problem? Takk for svar folkens Endret 13. august 2009 av m0rdi Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 At din far bor der er kjempebra for deg, i din situasjon nå. Anbefaler deg å få ham til å kontakte enten en immigrasjonsadvokat eller Dept. of Customs and Immigration, for å høre hvordan dere går videre. Vær klar over at Greencard og statsborgerskap/annen oppholdstillatelse er vidt forskjellige ting. Tror det kanskje kan ordne seg allikevel. Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Sorry for bump, men... Kan man få Green Card/Statsborgerskap hvis din onkel bor der? Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Sorry for bump, men...Kan man få Green Card/Statsborgerskap hvis din onkel bor der? Nei. Og som sagt, Greencard er noe helt annet en lawful residentship/citizenship. Greencardene loddes ut gjennom et årlig lotteri. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Green Card er lawful permanent residency. Det kan i hovedsak fås på tre måter: - Etter å ha fått oppholdstillatelse gjennom familiemedlem. Familiemedlemmer er kone, forlovede, barn, foreldre, og søsken. - Etter å ha fått arbeidstillatelse, og bedriften din må kunne dokumentere at de har behov for akkurat deg fordi det er for få amerikanere med denne utdannelsen/erfaringen. - Gjennom "Green Card Lottery", som er et prosjekt amerikanske immigrasjonsmyndigheter har satt i gang for å øke innvandringen fra land som ikke har stor utvandring til USA. Det er kvoter for visse typer, og i familiegjenforeningskategorien er det langt flere søknader enn det innvilges permanente tillatelser. Se ellers Wikipedias statistikk her. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Det er riktig det du sier, Krikkert, jeg skulle vært klarere. Poenget mitt er, å få oppholdstillatelse gjennom lotteriet er kanskje ikke noe man skal regne med og planlegge en såpass vesentlig del av livet rundt. Med 7 millioner søkere og 50.000 green cards, sier det seg selv at oddsene heller mot en. Og det å få en arbeidsgiver til å sponse deg og søke om H-1B visa, er ikke lett. Det tar lang tid og kan være fryktelig dyrt dersom det må advokater inn i bildet. Det er derfor veldig få som gidder p gå gjennom alt det bryet, når det innen de fleste arbeidsfelt finnes en amerikaner som kan gjøre en noenlunde god nok jobb. Unntakene ligger som oftest innen IT og data. Endret 18. august 2009 av RainbowLady Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Nei, du skulle ikke påstått at green card ikke er permanent oppholdstillatelse -- fordi det er det de er. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Nei, du skulle ikke påstått at green card ikke er permanent oppholdstillatelse -- fordi det er det de er. Kan være enig med deg der. Lenke til kommentar
bublizz Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvis man for eksempel får seg kjæreste i USA og vil gifte seg.. kan man få amerikansk statsborgerskap da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det tar tid, men ja, du kan få det etterhvert. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Når man drar til usa for og ta pilotutdanning så må man jo ha visum. Så regner nå med at det skal gå greit. Har slektning som jobber som proffesor ved en skole i usa, og han forteller meg at det er en del studenter fra utlandet som har visum. Og i tillegg har skolen eget stipend for studenter fra utlandet, som man kan søke på. Så er mange muligheter, bare viktig og velge den rette for deg. Lenke til kommentar
mMilken Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Når man drar til usa for og ta pilotutdanning så må man jo ha visum.Så regner nå med at det skal gå greit. Har slektning som jobber som proffesor ved en skole i usa, og han forteller meg at det er en del studenter fra utlandet som har visum. Og i tillegg har skolen eget stipend for studenter fra utlandet, som man kan søke på. Så er mange muligheter, bare viktig og velge den rette for deg. Alle internasjonale studenter i USA har en eller annen type visum. Det normale for studenter er et F-1 visum. Da kan man imidlertidig ikke jobbe utenfor campus, men dette kan ordnes med å søke om CPT (relevant jobberfaring). Du har også rett til OPT (valgfri treningstid) etter endt grad. OPT varer i opptil 12 (29 mnd hvis du er STEM-student) mnd og jobben må være relevant i forhold til endt grad. Veien videre vil være å prøve å prøve å bli sponset av arbeidsgiver med et H-1B visum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå