Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot for å svindle toll.

Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet vil han unndra nesten 2 000 kroner i merverdiavgift. Unndragelse av merverdiavgift er iht lovgiver like straffverdig som bedrageri, men fordi det er et relativt lavt beløp vil det nok ikke bli fengselsstraff.

Hvis man skal legge satsene for forenklet forelegg til grunn vil jeg tro et par tusen i bot og inndragning av gjenstanden.

Lenke til kommentar

For så vidt greit skille, NgZ -- tar han med seg pakken inn slipper han med ~1800 kroner i forenklet forelegg (ikke noe rulleblad) og inndragning av pakka. Da på grunn av at den overstiger maksimalverdi av det man kan ta med seg inn i riket (3000 / 6000, avhengig av hvor lenge du har vært ute av landet).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på et annet skille: Om den er sendt i posten og merket med feil verdi, er vel det avsenders ansvar? Flere Hong Kong-baserte nettbutikker merker pakker med "gift" eller la verdi uten å ha blitt bedt om det. Man er vel ikka ansvarlig for avsenders feilmerking av pakken?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på et annet skille: Om den er sendt i posten og merket med feil verdi, er vel det avsenders ansvar? Flere Hong Kong-baserte nettbutikker merker pakker med "gift" eller la verdi uten å ha blitt bedt om det. Man er vel ikka ansvarlig for avsenders feilmerking av pakken?

Man er ansvarlig for det man ber avsender om å merke pakken med, slik jeg forsto første innlegg. Men dersom avsender merker på eget initiativ har man intet å frykte.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det kan være vanskelig å bevise hvem som har bedt om hva, er det vel fristende å si at man har lite å frykte uansett? Nå vet ikk jeg hvordan dette praktiseres, men leste en debatt et annet sted (hvis det ikke var her) for en stund tilbake, der man kom frem til at det generelt var trygt å få feilmerkede pakker - man risikerte kun å måtte betale MVA og eventuell toll, dersom man ble tatt.

Lenke til kommentar

Det at massevis av selgere ute i den store verden merker ting med gave, har lite å si for tollvesenet.

Det er kun gavesendinger fra private som er tollfrie opp til 1000 spenn.

Dersom en vare sendes med feil verdideklarering, skal det en del til for å bevise den faktiske verdi.

Det hele kan avsløres dersom selger er så lur at h*n legger kvittering i pakken, med feil verdi deklarert utenpå.

Forstår egentlig ikke at mange av selgerne tørr dette, de havner fort i svarteboka til tollvesenet (vet ikke om det er tilfelle, men en toller jeg snakka med for ett par år siden hevdet at sendinger fra svartelista selgere blir avvist inn til landet)

Lenke til kommentar
Forstår egentlig ikke at mange av selgerne tørr dette, de havner fort i svarteboka til tollvesenet (vet ikke om det er tilfelle, men en toller jeg snakka med for ett par år siden hevdet at sendinger fra svartelista selgere blir avvist inn til landet)
Det skal nok MYE til. Pakker fra DealExtreme ble konsekvent sendt tilbake (hele forsendelser, de så ikke engang på pakkene, etter at de hadde hatt denne praksisen en god stund, med mange, mange tusen pakker sendt til Norge. Alle merket med helt samme verdi. Kundene la massivt trykk på DX, som tilpasset systemer så pakker til Norge ble merket med riktig verdi, og så måtte Posten/Tollen få beskjed om dette før de igjen tok imot pakker. Men dette var i ganske ekstremt omfang - det er vel neppe noen andre HK-selgere med tilsvarende volum av forsendelser til Norge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...