Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert Delphi 6, og skal nå begynne å lære meg det.

Jeg har programmert endel fra før, i javascript, php og C/C++.

Nå ville det vært kult å lage ett program i Delphi.

Hva burde jeg starte å lage?

Har noen "der ute" linker til steder hvor jeg kan lære meg Delphi ordentlig?

Takker for alle svar. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Du kan jo lage det aller meste i Delphi, men det er lurt å begynne med noe enkelt. Det greieste er jo å lage et program der du tar utgangspunkt i de komponentene som følger med Delphi. Du kan for eksempel lage en enkel HTML editor eller en MP3 spiller mm. Det viktigste er i hvert fall at du ikke tenker alt for stort i begynnelsen. Og bruk F1 tasten!

Hvis du har erfaring fra andre programmeringsspråk så mestrer du nok Delphi kanskje kjapt.

Du kan jo ta en titt på Delphi seksjonen på Sourcecode.no

Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet ett godt stykke på vei med HTML-editoren,

men nå har jeg støtt på ett problem:

Når jeg åpner filen jeg har jobbet med, går det ikke ann å compilere den.

Noen som hvet hvorfor??

Lenke til kommentar

Jeg pleier vanligvis å hjelpe folke som er ferske i språket, gi dem adresser, og svare på eventuelle svar, men ikke noe mot deg KD, jeg snakker generelt, folk som vil begynne.. Hvorfor stille det samme spørsmålet som alle stiller? - Jeg kan ingenting om Delphi, hvor lærer jeg det?

når det har blitt svart på uttalige ganger før.

Når det gjelder html-editor, jeg tror ikke verden trenger en til.

Det finnes bedre måter å lære Delphi på, som også er morsomme.

Skal man begynne med det, kommer man bare stille spørsmål om hvordan man gjør ditten og datten. Lag heller noe du ikke vil komme til å ha noe særlig vansker med i starten, når du kan litt mer, lag noe større, mer krevende.

Jeg prøver ikke å være sær, men jeg prøver bare å gi noen gode råd :)

Mvh Sean S.

PS: Ikke prøv på irc-klienter og operativsystem heller.. (selv om det høres gøy ut)

Lenke til kommentar
Jeg pleier vanligvis å hjelpe folke som er ferske i språket, gi dem adresser, og svare på eventuelle svar, men ikke noe mot deg KD, jeg snakker generelt, folk som vil begynne.. Hvorfor stille det samme spørsmålet som alle stiller? - Jeg kan ingenting om Delphi, hvor lærer jeg det?

når det har blitt svart på uttalige ganger før.

Når det gjelder html-editor, jeg tror ikke verden trenger en til.

Det finnes bedre måter å lære Delphi på, som også er morsomme.

Skal man begynne med det, kommer man bare stille spørsmål om hvordan man gjør ditten og datten. Lag heller noe du ikke vil komme til å ha noe særlig vansker med i starten, når du kan litt mer, lag noe større, mer krevende.

Jeg prøver ikke å være sær, men jeg prøver bare å gi noen gode råd :)

Mvh Sean S.

PS: Ikke prøv på irc-klienter og operativsystem heller.. (selv om det høres gøy ut)

Haha...

Nei Operativsystemer og irc-klienter skal jeg nok la ligge i ett par år.... :p

Jeg vet att det fins utallige html-editorer, men det hadde vært kult å lage en egen!

Jeg lager det kun for trenings-skyld, ikke for att det skal være ett program som folk bruker.

Jeg har ikke vansker med å lage det i det hele tatt, det er bare det att jeg ikke får til å compilere den.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Haha...

Nei Operativsystemer og irc-klienter skal jeg nok la ligge i ett par år....   :p  

Jeg vet att det fins utallige html-editorer, men det hadde vært kult å lage en egen!

Der er jeg fullstendig enig! Det er alltid stilig og stjele ideer. Finner jeg et nytt program jeg ikke har sett før så er nesten alltid første tanke: Kan jeg lage noe slikt? Er det noe i dette programmet jeg kan ta lærdom av og bruke selv? Som oftest begynner man også går man lei, men man lærer alltid litt hver gang...

Men når man skal lære å programmere er det alltid en fordel å ha en ide man brenner for. Da går man kanskje ikke lei så fort. Uansett vil man støte på problemer som nybegynner og da er det (dessverre) raskere å spørre enn å finne ut på egenhånd ser det ut til.

Men bare spør. Hvis ingen gidder å svare kan man jo ta det som et hint. Som oftest er det nå bare gøy å svare ;-)

Forsøk forresten delphi.about.com. De har en god del tips og også noen nybegynner-serier.

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...