Chrsol Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Jeg hadde tenkt å selge min stasjonære pc Er det vanlig å selge med harddiskene? sletter man alt, formaterer, legger inn clean installering av OS eller sletter man, og formaterer, så kan kjøper kose seg med resten? hvordan sletter man hardisken(e)trygt og endelig? Noen som kan veilede? På forhånd takk Lenke til kommentar
Krotus Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Ved formatering av maskinen sletter du all data på din HDD, det gjøres normalt i forbindelse med installering av nytt operativsystem. Så begynn med å installere ny windows så kommer alt av seg selv =) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 All data slettes ikke ved formattering, kun Index, resten av dataene ligger der til de blir overskrevet. Hvis du ikke har noe sensitiv data, ser jeg ikke noe stort problem med bare vanlig formattering. Lenke til kommentar
Krotus Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 For å gå inn nærmere på dette med formatering (re-formatering) så stemmer innlegget til SirAmp, for å bli fullstendig kvitt all informasjonen din på HDD må du re-formatere, fylle opp HDD, og re-formatere den. En god datakyndig person KAN hente data fra en disk som er re-formatert. Det finnes program for å overskrive disken din. Lenke til kommentar
program Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Det finnes programme som skriver over flere ganger så det blir umulig å hente ut igjen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) For vanlige harddisker så ser jeg ikke hvorfor det er nødvendig å skrive over alle adresserbare blokker ("hele harddisken") flere ganger. På Unix-systemer og lignende (som GNU/Linux) kan man bruke verktøyet dd til å skrive direkte til harddisk. Eksempel på bruk er dd if=/dev/zero of=/dev/sdb /dev/sdb er filen som representerer blokkenheten som skal nullstilles. Siden dette ikke går igjennom noen form for filsystem, men krever direkte tilgang til enheten, så må kommandoen i regelen kjøres som administrator. Endret 12. august 2009 av Manuel Lenke til kommentar
program Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Nødvendig er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå