Gå til innhold

Kunne en 15 åring verve seg for 50 år siden?

bkf_94

Anbefalte innlegg

De har lov til å skyte med AG-3, men ikke på fullauto før fylte 18 år.

Det er heller ikke lov til å skyte på helfigurer, eller lære "stridsteknikk".

("stridsteknikken" er det litt bob-bob med, de bytter bare navn på noen ting, så går det bra)

AG3'ene til HVU (16-21 år) er bygd om så de ikke kan skyte full auto. Ergo hvu kan ikke skyte med fullauto med "ditt" våpen,men de går hvis de får skyte med et av befalene sine våpen. (HV-I / F styrken..)

Men resten du sier der er igrunn sant, til en hvis grad..

I den grad man kan kaller å bytte en omstiller for ombygging så ;)

Det er bare litt modifiserte omstillere som benyttes for de under 18.

Nåja, Er nok litt mer teknisk bygd om enn så.. Mangler bla. en pinne og en fjør nedi pistolgrepet, samt at noen spor er "frest" bort, så den har ikke den funksjonen som en ordinær AG-3 rifle har..

Hehe, nei... Jeg var 17 når jeg møtte på rekrutten, og hadde AG-3 med rød omstiller i ca. 3 uker før jeg fylte 18. Det var bare den som var forskjellen. (Det var flere andre i troppen under 18 også, og det er bare omstiller)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
merchant navy er ikke en krigsflåte men en handelsflåte. selv om det er sant at mye av de båtene ble bevæpnet for å forsvare seg mot tyskere... afaik.

Vel, for 50 år siden (1959) var det ikke mange tyske skip å skyte mot da ;-)

Min far seilte også ut som 15 åring for ca 50 år siden. Kom til New York høsten 1958, hadde aldri sett TV tidligere, og rulletrapper hva var det? Var vanlig det på den tida.

Lenke til kommentar
Trengs ikke ett geni for å skjønne at jeg snakka om 2. vk.

Litt hårsår? ;-)

Uansett, ettersom norske sjømenn, også etter andre verdenskrig, hadde lengere opphold i krigsområder, var det flere som var kun 15-16 år gamle og opplevde krig på nært hold.

Hva vernepliktshæren gjorde på 50-60 tallet synes jeg ikke er så viktig. Selv om de lekte med Stay Behind-grupper o.l. var de meg bekjent ikke involvert i krigshandlinger. Eller var det norske FN-militære den gangen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...