anjam Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Har gått til anskaffelse av Pentax K20D, men skjønner at den medfølgende linsen kommer til å bli skiftet ut ganske fort. Jeg er på utkikk etter en linse til rundt 5000kr som jeg kan bruke til det meste. Hadde vært fint om det var mest mulig bruksområder pakket inn i en og samme linse, for min del. Vidvinkel er ikke så viktig. Er veldig fersk på området, så objektivjungelen blir litt i største laget. Har prøvd å lese meg frem til hva de forskjellige forkortelsene og tallene betyr, men konkluderte det hele med at det var lurere å spørre om råd og tips fra noen med litt mer erfaring. Noen som har noen tips å komme med? Jeg er i tillegg på utkikk etter et helt greit makro-objektiv, om noen har noe å tilføye der også Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Et godt alternativ i denne prisklassen er nok Pentax 17-70mm, som du får til drøyt 4000,-. Om du går litt opp i pris er Pentax DA* 16-50mm et strå hvassere, spesielt med tanke på byggekvalitet. Ulempen er naturligvis pris og vekt. Av tredjepartsalternativer er Tamron 17-50mm og Sigma 18-50mm (begge f/2.8) regnet for å gi mye for pengene. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Ei brukt DA16-45/4 + DA55-300 burde du kunne få for ditt budsjett. Eventuelt eit nytt DA16-45/4 + penger til overs Elles er det greie alternativ det du har fått frå danielhornaes Lenke til kommentar
anjam Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Hvor mener du i så fall er det beste stedet å finne brukte objekter? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Foto.no er neppe dumt. Ebay dersom du er mer internasjonal, men det er nå engang lettere å holde relativt dyre bruktkjøp på hjemmebane. Sånn i tilfelle "transportskader", dog er de aller fleste selgere ganske så problemfrie. På Finn møter man fort folk som tror utstyret er verdt omtrent 90% av kjøpsverdien for ti år siden. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hvor mener du i så fall er det beste stedet å finne brukte objekter? Foto.no har nok beste bruktsida. Ikkje så mykje Pentax, men der dukker som regel opp noko innimellom, så du må vere litt tolmodig, og helst vite kva du vil ha. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Pentax SMC DA 18-250mm ED er jo en grei linse til under 5000 som kan brukes til det meste. jeg kjøpte meg den for en månde ca og skal bruke den på en ganske lang backpacker tur i vest afrika. er veldig godt fornøyd med den. den koster 4000kr i norge ca. fra usa får du den for 2600+ moms. det er veldig mye og spare på og kjøpe fra usa. og hverfall om man kjøper brukt fra usa om tar tør det. jeg kjøpte meg nettopp Tamron Super Wide Angle SP AF 14mm f/2.8 til ca 4000kr i usa. den koster over 12 000kr i norge kjøpte også Pentax smc DA* 16-50mm f2.8 til ca 4000kr i usa mens den koster 8000kr her i norge ca. begge de kjøpte jeg brukt Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hvor mener du i så fall er det beste stedet å finne brukte objekter? KEH.com kan eg anbefala. Kjøpte linser derifrå for vel eit år sidan, og varene kom fram godt innpakka og uskada. Har tenkt å kjøpa inn meir, så snart dollarkurs og pengebeholdning stemmer overeins. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå