Gå til innhold

Fryse ned mennesker - teoretisk og praktisk .


Anbefalte innlegg

Hei der....

 

Ja kryogenetikk er interesant...

 

Vel jeg har hørt litt om det....

 

 

Først og fremst må kroppen fryses ned til under -20 grader for å unngå vevskade.

dersom kroppen bare blir fryst ned vil blodet fryse til tagger og stikke hull på celleveggene.

Derfor må blodet skiftes ut eller fortynnes med glykose.

 

blodet vil fryse uansett men det vil fryse i små klumper som ikke skader celeveggene ytterligere.

 

Dersom hjernecellene blir bevart kan man teoretisk sett gjennopplives selv om hjertet ikke slår.

 

Jeg vil også anta som nemnt før i posten at nedfrysningen må skje raskt slik at kroppen ikke tar skade av faktisk ikke å leve.

Dersom nedfrysningen tar for langtid vil jeg anta at kroppen kan pådra seg mer eller mindre hjerneskade.

 

Denne metoden er som vi alle sikker vet svært rissikabel og er derfor somregel avvist blant legevitenskapen i dag.

 

hva framtiden anngår vil jeg tro at vi en gang vil få såkalte kryogenske kammre til utføre denne typen legevitenskap.

Endret av napap99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan med gode resultater fryse ned biter av hodeskallen, noe som allerede gjøres dersom hjernen utvider seg alt for mye, og det brukes dersom legene må avvente å se om ting bedres før eventuelle tiltak gjøres kirurgis for å reparere på problemene.

 

Men det gir vel ikke så stor mening, i og med at varigheten på nedfrysningen her løper over noen uker.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Det med å lagre informasjonen i hjernen og så føre den tilbake til noe annet skaper jo et nytt spørsmål: Er det virkelig du som opplever det som skjer?

 

Hvis du klarer å svare riktig på passord, captcha og secret question, så er det deg! :p

 

Kan fort bli filosofisk rundt sånne problemstillinger. Hvordan vet man egentlig at man er den samme personen fra øyeblikk til øyeblikk. Jeg mener; man kan like gjerne være en bevissthet som bare har overbevist seg selv om hva den er. Hva er egentlig forskjellen (på en ekte og en "falsk" personlighet) hvis man ikke har noen eksterne referansepunkter (som andre individer som kan identifisere deg) å forholde seg til?

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Det har faktisk skjedd at personer med hjerte- og lunge-transplantasjoner har fått interesser og smak for andre matvarer enn hva de hadde før.

Jeg fikk andre matvaner da jeg flyttet vekk fra mamma. Sensasjon, eh? Bare fordi du legger til ordet «faktisk» gjør det ikke sant.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom over en forkortet publikasjon i dag som omtaler en vellykket kryopreservering av en harenyre ved bruk av vitrification (forglassing) og en kombinasjon av ulike proprietære fryse-beskyttelsesmidler. Det interessante er derimot at den også beskriver en vellykket opptining og transplantering av den samme nyren med tilsynelatende full eller opp mot full funksjonalitet over et lengre tidsrom.

 

Jeg ser at artikkelen ble publisert omtrent en måned før denne tråden ble laget, men den har ikke blitt lenket til så vidt jeg kan se. Slik jeg ser det virker det sannsynlig at dette kommer til å utvikle seg til et enda større fagfelt i fremtiden, og mye kan tyde på at organtransplantasjoner etterhvert også kan gjøres med organer som har gjennomgått denne typen behandling.

 

Physical and biological aspects of renal vitrification

Endret av fargoth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uten å vite noe om emne vil jeg tro at hurtig nedkjøling ikke er løsningen. Som nevnt tidligere i tråden, med diverse utskiftinger av vesker m.m og en rolig nedkjøling, tror jeg resultatet hadde blitt bedre.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Angående krystallisering så har det skjedd noe de senere år, men ikke innen kryogenetikk. Faktisk innen fisk.

Jeg var selv med på å koble opp og teste en såkalt CAS-fryser i 2008 (omtrent).

Den består egentlig ganske banalt av en fryser med et kraftig magnetfelt rundt.

Som de fleste vet så er hydrogenmolekyler polariserte. De har en positiv ladet ende og en negativ, noe som gjør at om de blir utsatt for et vekslende magnetfelt så vil de begynne å rotere rundt sin egen akse.

 

Dette fører til at man kan "superfryse" fisken til under frysepunktet fordi vannet ikke klarer å krystallisere mens molekylene roterer.

I denne CAS-fryseren så skrudde man av magnetfeltet for å få en raskere og mer skånsom innfrysningsprosess.

 

Jeg aner ikke om denne CAS-metoden kan fungerer på nedfrysning av mennesker. Fisken var jo allerede død, for å si det slik.

Men det er jo kanskje en måte å unngå krystallisering, hvis det noen gang blir hovedproblemet.

 

 

EDIT: litt googling før posting avdekket at et forsøk fra 2010 ikke klarte å bevise noen klare forbedringer med CAS-frysing. (LINK)

Jeg lar likevel innlegget stå for opplysningens skyld

 

 

Edit 2: Link til powerpoint-presentasjon fra firmaet jeg hjalp med CAS-fryseren: http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.foku.org%2Fdokumenter%2FMMC%2520CAS-FRYSE-KONSEPT-NOV-2009-FOKU.pdf&rct=j&q=CAS%20fryser%20mmc&ei=rVTrTdiuG4voOZ3HqagB&usg=AFQjCNGaCvUHoOG-Xf0djI2tEz8yRG2Wug&sig2=CQG0Prv51Pigqxwg_NpjWQ&cad=rja

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Man bruker jo kulde for å konservere mat og slikt her, men krydder i India... Da slipper man å skade vev ihvertfall :)

Så du forslår at de av oss som ønsker å oppleve fremtide mange hundre år frem i tid skal senke seg ned i et bad av karri? Jeg liker ideen, men det virker vel kanskje ikke behagelig og praktisk.

 

:)

Lenke til kommentar
Tegneserien Transmetropolitan, i bok 2 "Lust for Life", har en historie om personer som blir tint opp i "fremtiden". Omhandler hvordan det blir å våkne opp i en helt ny og fremmed verden, hvor alle man kjente for lengst er døde.

 

Om man skulle klare å bevare mennesker for senere å gjenopplive dem, så er det ikke sikkert det blir like spennende som man har "drømt" om.

 

jeg tror ikke det blir like grasiøst heller.

 

Så er det det at det sikkert har skjedd mye som alle de nye menneskene rundt en tar for gitt og en vet/skjønner ingen ting av det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...