Gå til innhold

FM10: Football Manager 2010

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Forbeholder meg retten til å være uenig i at FMgenie er juks. Har nettopp lastet ned dette, og føler jeg har gått glipp av mange gode kjøp fra FM06 til sist helg..

Er man dårlige lag, får man ikke kjøpt mange stjerner uansett. Alle de største "potensielle stjernene" regenereres i større klubber, og ønsker ikke å flytte på seg.

Det som poenget med FM er jo at man selv finner spillerne osv. Mye gøyere det, enn å vite fra før av hvem som blir skikkelig god osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbeholder meg retten til å være uenig i at FMgenie er juks. Har nettopp lastet ned dette, og føler jeg har gått glipp av mange gode kjøp fra FM06 til sist helg..

Er man dårlige lag, får man ikke kjøpt mange stjerner uansett. Alle de største "potensielle stjernene" regenereres i større klubber, og ønsker ikke å flytte på seg.

Det som poenget med FM er jo at man selv finner spillerne osv. Mye gøyere det, enn å vite fra før av hvem som blir skikkelig god osv.

Jeg er klar over at mange synes det er fantastisk artig å finne et talent fra mørkeste afrika som virkelig blomstrer. Jeg synes det er artigere å sette opp taktikker osv. Dessuten går det med alt for mye tid om man skal søke etter talenter i de forskjellige landene, spesielt om du ikke er en toppklubb og spiller med maskering av ferdigheter. (Får ikke sende scout utenfor england/europa osv).

Lenke til kommentar

cFc: Vet ikke om du ville ha tilbakemelding fra andre, eller bare få ut litt frustrasjon, men jeg tar sjansen:

Alle opplever vel at de mindre lagene er hypereffektive helt mot spillets gang til tider, spesielt på overganger og dødballer. I de kampene du poster, sier statistikken egentlig mer om ditt eget lag enn motstanderens. Mot Getate har du 12 skudd, hvorav bare 4 på mål og 0 ccc(clear cut chances). Mot Xerez har du 20 skudd, hvorav 5(!) på mål og 2 ccc. Mot Espanyol har du grei skudd/skudd på mål-ratio, men fortsatt 0 ccc. Uten at jeg vet hvordan disse kampene har vært, vil jeg anta at laget ditt tar alt for mange langskudd/skudd i dårlige posisjoner, fremfor å spille seg frem til gode sjanser i boksen. Prøv å få bort en del av langskuddene, senk tempoet og spill deg til gode sjanser. Selv om man har en offensiv rekke hvor de fleste har mellom 15-20 i langskudd, er det ikke alltid at man bør sette slideren på "often". :)

Jo litt feedback er alltid greit det! Er klar over dette med langskudd, men det med å senke tempoet har jeg ikke tenkt på. Det skal prøves neste gang. Ellers har jeg valgt "work ball into box", og variert med

villa alene på topp, eller med hjelp av en advanced mata eller target Zigic. Long shots har jeg pleid å velge ned på sjelden, for å få vekk styggedommen.

Men hvorfor i svarte skal motstanderen være så fanatisk effektive her egentlig?

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Jeg scorer en del mål, men merker også at jeg slipper inn en del mål særdeles lett. Jeg har derimot ganske dårlig keeper, og håper at ting bedrer seg om jeg får inn en ny.

Cornermål slipper jeg sjeldent inn. I starten lå jeg igjen med 3 på topp for å få færre å dekke opp, men det førte bare til at målene rant inn. Nå har jeg forsvarere på begge stolper, og ligger dypt alle unntatt 2 mann. Raskeste spiss ligger igjen på topp (evnt ving), mens en spiller med god førstetouch ligger i returrom/utenfor boksen.

Lenke til kommentar

Hvordan spiller du? Jeg slipper ikke inn mange mål, men sliter noe jævli med å putte. For eksempel mot Lyon i CL tapte jeg 1-0 borte, på et helt utrolig dumt mål. Keeperen min løp ut for å klarere på 20 meter, for å bare klare å klarere ballen 5 meter til nærmeste forsvarspiller som gir vekk ballen til nærmeste lyon spiller. Og han lobber ballen enkelt i mål.

Det virker som at match enginen registrerer et sterkt forsvar, som gjør jobben sin, og derfor pga at jeg ikke har truffet de riktige faktorene i angrep for å få mål, bevisst lager mål for motstanderen, som f. eks corner, forsvarstabber eller keepertabber, eller helt utrolige langskudd ut av ingenting.

Og skadene... Nå er Silva, mata, hernandez og dominguez ute. Eneste som kan spille kant igjen er mata :(

Hjemme mot Lyon, første gangen så er det nesten ingen sjangser, jeg scorer et mål, og det går mot ekstra omganger, før de putter på corner.

Jeg klikker, quiter og spiller de to siste kampene på nytt.

Neste gang taper ikke Sevilla som ligger på andre plass i kampen før jeg møter lyon, slik at jeg mister det jeg tok innpå de før jeg quita, også får selfølgelig lyon straffe tidlig i kampen og jeg klarer ikke å putte mer et stusslig mål.

Jeg gir opp.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Jeg scorer en del mål, men merker også at jeg slipper inn en del mål særdeles lett. Jeg har derimot ganske dårlig keeper, og håper at ting bedrer seg om jeg får inn en ny.

Grunnen til at jeg slapp inn en god del første sesong er et tynt forsvar.

Sier litt da Magnar Ødegaard fikk spille over 20 kamper første sesong, og da er han ikke akkurat veldig god.

Forren-Thiago Silva-Ødegaard-Zambrotta

Var forsvaret mitt liksom, neste sesong kjører jeg.

Forren-David Luiz-Thiago Silva-Zambrotta

Et mye bedre forsvar!

Lenke til kommentar

Hvordan setter man opp spillestilen vist man vi at spillerene skal sentre seg frem til store sjanse. Å kordan burde eg sette opp treningsprogrammet for spilleren, for at de skal greie å spille slik. Vist det går ann å utforme treningen for spillerene

Lenke til kommentar

Bare meg som synes FM10 er en del vanskeligere enn FM09? Kanskje noe med meg siden jeg synes for hvert nye FM som kommer ut så blir det litt vanskeligere, men det er jo heller positivt enn negativt.

Akkurat nå driver jeg med en ny Liverpool save, spilt i 4 sessonger.

Har ingen screenshot av stallen her, men kan nevne spillere jeg har kjøpt:

Neymar

Marko Marin

Ibrahim Afellay

Denilson

Yoann Gourcuff

Moussa Sisokko

Domenico Criscito

Cristian Zapata

Fabio Santacroce

Jordan Spence

Jakub Blaszczykowski

Romelu Lukaku

Eden Hazard

Marcelo

-----------

Harry Kane

Aaron Spear

Mario Götze

Mehdi Abeid

Alphonse Areola

Dennis Appiah

Martin Galvan

Zacharie Boucher

Endret av Nessi
Lenke til kommentar

Flere enn meg som syns at keeperne er blitt umennesklige? Mine spisser, som er Dimitry Sychev og Ciprian Marica har flere ganger kommet alene med keeper, og keeperen har reddet de fleste sjansene. De to endte til slutt som nummer 3 og 5 over de som scorte mest på mitt lag den sesongen med Shakhtar. Srna og Fernandinho øverst, så Sychev, Fomin og Marica.

Lenke til kommentar

Jeg varierer hovedsaklig mellom tre taktikker nå, det er 4-2-3-1 asymmetric (Fra taktikkvelgeren), plain 4-2-3-1 og 4-1-3-2 (med DMC, AM R, AM C og AM L, så det er vel strengt tatt en slags 4-2-4 iflg taktikkgeneratoren). Bruker å gå veldig greit.

Er selv i 2013 med Liverpool, jakter mitt fjerde strake seriegull og andre strake Champions League-seier. Stallen begynner å bli veldig bra, fra hodet er den:

GK: Igor Akinfeev, Pepe Reina, Alphonse Areola (er på utlån)

Forsvar: Glen Johnson D R, Micah Richards D RC, Simon Kjær DC, Ezekiel Garay SW/DC, Cristian Ansaldi D/WB RL, Emiliano Insua D L, Luke Pepper (regen) DC, Christopher Sherriff (regen) D RLC, Jamie Carragher D RC

Midtbane: Javier Mascherano DM, Steven Defour DM, Xabi Alonso DM, Steven Gerrard AM RC, Daniel Cosentini DC/DM/MC (regen)

Angrep: Ashley Young AM RLC, Aaron Lennon AM R, Diego Perotti AM RC, Sofiane Feghouli AM RC, Eden Hazard AM LC/F C, Eduardo Torres (regen) AM R

Spisser: Fernando Torres ST, Gonzalo Higuain AM L/ST, Edin Dzeko AM R/ST, Sergio Agüero AM C/F C

Har måttet omskolere Higuain og Dzeko for å få spilt dem, da jeg stort sett spiller med bare en spiss :p Ellers synes jeg det er en sterk og god stall, kanskje "noe" mange argentinere (8 stk - Garay, Insua, Ansaldi, Cosentini, Mascherano, Perotti, Higuain og Agüero...)

Noe utskiftninger fra startstallen har det selvfølgelig blitt siden den er relativt dårlig og tynn, har nå en 25-manns stall som kan dekke alle kriser, og med flere spillere som kan spille i andre posisjoner (Rafa, anyone?) så føler jeg meg godt dekket. Kanskje noe for mange høyrevinger, men man får aldri nok høyrevinger!

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Bare meg som synes FM10 er en del vanskeligere enn FM09? Kanskje noe med meg siden jeg synes for hvert nye FM som kommer ut så blir det litt vanskeligere, men det er jo heller positivt enn negativt.

Synes det er lettere jeg...

Flere enn meg som syns at keeperne er blitt umennesklige? Mine spisser, som er Dimitry Sychev og Ciprian Marica har flere ganger kommet alene med keeper, og keeperen har reddet de fleste sjansene. De to endte til slutt som nummer 3 og 5 over de som scorte mest på mitt lag den sesongen med Shakhtar. Srna og Fernandinho øverst, så Sychev, Fomin og Marica.

På den nye versjonen skal keeperene har blitt "fikset" så de ikke spiller til 9 hver kamp.

Lenke til kommentar

Har nettop vunnet "The Double" med Liverpool, PL og CL ble vunnet endelig. Slo AC Milan 0-5 i CL finalen etter hatrick av Neymar. Torres ble i begynnelsen av Mai skadet i 3-4 måneder. Dermed måtte Neymar og Lukaku spille fast. Og i løpet av April\Mai har Neymar klart 3 hatricker.

Jeg planla og hente Aguero i sommer vinduet men føler nå at det er 0 poeng i det. Har nok luksus problem med å velge mellom Torres, Neymar og Lukaku. Samtidig som Harry Kane, Aaron Spear og Mehdi Abeid begynner å prestere veldig bra.

Bruker Torres som måltyv og Neymar\Lukaku som fremskutt spiss.

taktikken ser slik ut:

-------------Reina ---------------

Johnson-Santacroce-Zapata-Criscito

--------Gerrard---Sissoko---------

Gourcuff-----------------Hazard

--------Torres----Neymar

på Benken sitter som regel: Bouzanis, Marcelo, Spence, Marin, Denilson, Kane, Blaszczykowski og Afellay.

Bare spør om screens av spillere etc om dere vil, begynner straks med 2013\2014 sessongen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...