Gå til innhold

FM10: Football Manager 2010

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dark: Jeg må være en av de gjerrigste FM-spillerne noensinne, så jeg er rimelig god til å forhandle frem den beste kontrakten for klubben.

Lønninger

Som du kan se har jeg kun fire spillere som tjener over £50k per uke, og det er absolutte nøkkelspillere. Resten av førstelagsspillere ligger på £30-40k, noe man ikke ser hos mange klubber.

Ser dette, men det var da igjen mange mellom 40-50k p/u, noe som også tærer. For min del ligger jeg en god del høyere da jeg er i 2019 med B'ham og er en av de beste klubbene i Europa. Klassespillere krever mye lønn gitt! :D

Lenke til kommentar

Mye og mye. Se som sagt på City, Barca, Real. Tviler på at jeg havner i økonomisk krise. ;) Er jo til og med langt i fra å bruke opp lønningsbudsjettet styret ga meg i begynnelsen av sesongen. Og den er ikke stor i det hele tatt.

Edit: jeg har da et par klassespillere jeg også? Syns det er veldig bra deal å ha spillere som Nasri, Sagna, Clichy, Walcott, Eduardo, Rosicky på £40-45k kontrakter.

Endret av iRoman
Lenke til kommentar

Men yeah. Vanligvis pleier jeg å la talenter være på reservelaget, noe som er ganske vanlig i alle klubber, så sånn sett blir det ikke mange spillere på A-laget. Planen er jo at spillere som Shelvey, Wilshere skal erstatte Rosicky og kanskje et par andre spillere i fremtiden, og da forsvinner de lønnsutgiftene. Men nok om det. ^^

Lenke til kommentar

Føler for å skryte litt av min egne lille Espanyol game :)

Første sesongen klarte jeg tredjeplass og dermed CL-plass. Viktig grunnpilar for min del, da jeg hadde brukt svært mye penger under sommervinduet før denne sesongen, fikk ikke mye å bruke, men av en eller annen grunn sto det sinnsvakt mye på lønnsbudsjettet. Jeg kunne dermed endre det å få endel å bruke. Gikk til innkjøp av Cardozo, Eduardo Salvio (Ja, han er fortsatt på Lanus, har ikke siste oppdateringen), Fernando Gago, Diaby, Riki, Canales, Monzon og ja, listen er lang. Hele 14 spillere ble kjøpt inn, mens 11 gikk ut.

Etter endt sesong begynte det derimot å gå nedover. Pengebruken min fra fjorårets sesong gikk dypt ned i balansen og styreformannen ønsket å selge og alt det der. Det skjedde ikke. Så jeg måtte begynne å selge å kjøpe billig. Eneste "Kjøpet" jeg gjorde var Osasuna's høyreback, Cesar Azpilicueta. 35 Millioner var det eneste de forlangte. Fornøyd, et klart valg på Høyrebacken. Kjøpte spillere for til sammen 55 millioner, mens jeg solgte for 250.

Nok prat, har merket på 10'ern at det veldig viktig å ha to taktiker å spille på. Har derfor laget to taktiker som funker ypperlig. Er også så heldig at jeg har to relativt forskjellige typer på topp, Cardozo (Tung og relativt sterk, god til å holde på ballen), Sahar (Kjapp og utfordrer bakromme i stor grad), dessuten skårer de begge hyppig. Har også selvsagt en gammel traver i Tamudo, men han er altfor varierende i sin prestasjon. Holdt også på å selge han i mitt første tranfervindu, fikk et bud på 120 millioner fra Chelsea, men moralen min sa Nei.

Gikk forøvrig ut i Semi'n i CL, i mitt første forsøk, veldig godt fornøyd med det. Uventa penger strømmet også inn, og mildt sagt: Det trengs.

Lenke til kommentar

Bare synd Azpilicueta ikke er så god på 10 som han var på 09.

Njæ, han kostet også en helt annen pris. Jeg er ihvertfall fornøyd, har nå også sikret meg Gamez fra Malaga (Rykket ned), for 70 Mill. Prøver å kjøpe først og fremst Spanjoler, men er litt vanskelig iom at de som oftest spiller fast og koster deretter på sine respektive lag. Backtyper er det ihvertfall vanskelig å finne.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Jeg varierer mellom den fantastiske 4-2-3-1 asymmetrisk og "planke" 4-4-2.

4-2-3-1 er hovedformasjonen min, som jeg bruker stort sett uansett, med mindre pre-match advice sier at motstanderen er god mot 4-5-1 (som formasjonen rent teknisk er). Da kommer min plain 4-4-2 inn, og det funker jo. 36 kamper spilt, 32 seire og 4 uavgjort er resultatet så langt (med Liverpool)

Lenke til kommentar

Jeg varierer mellom 2 taktikker i hovedsak. En 4-4-2 og en 4-1-2-2-1, men har også en 4-1-2-1-2 og en 4-2-3-1 jeg kjører en gang i blant. Irriterer meg grenseløst at jeg vasker gulvet med Forest og Newcastle i samme streak, før jeg taper 0-1 hjemme mot Scunthorpe som er bunnlag.

Lenke til kommentar

Uhm, er det sånn at folk har standard taktikk uansett hvilket lag de styrer?

Ja, og nei. Min 4-2-3-1 asymmetri er "hovedtaktikken" min, som jeg er meget fornøyd med ogbruker så langt det lar seg gjøre. Den er spesialtilpasset spillerstallen man starter med i Liverpool (for de spillertypene som allerede er i stallen, altså).

De gangene jeg har ledet andre klubber har den imidlertid ikke funket så bra (i starten), rett og slett fordi stallen ikke har spillerne til formasjonen. Et av de viktigste grepene man gjør som ny trener i en klubb er å lage en formasjon som passer til de spillerne man HAR, og så kan man skaffe seg spillere som passer til den formasjonen man VIL HA etterhvert.

Når jeg leder en klubb så leter jeg altså etter:

- Kjappe kantspillere (både backer og vinger) - en mer offensiv høyreving enn venstreving (da jeg ligger med AM R og M L).

- Et solid midtbaneanker (DMC). Tenk Mascherano og dess like (Essien, Camacho, Defour).

- En box-to-box MC (Fabregas, Aquilani, Xabi Alonso, osv)

- En hengende spiss/offensiv playmaker (Gerrard, Agüero, Villa, Feghouli etc)

- En poacher. (Torres. Hands down, det virker som "Poacher"-rollen på ST er lagd etter Torres' spillestil. Fyren scorer 50+ hver sesong så fremt han ikke blir skadd)

Lenke til kommentar

Portsmouth er utrolige på den gamen jeg spiller på nå!

For tredje gang på fire og en halv sesong er de satt under administrasjon og trukket 10 poeng. Første gangen reddet jeg de ved å ta hoppe fra Crystal Palace til dem, kutte lønninger og rykke opp til Premier League selv med 10 poengs trekk. De rykket rett ned igjen, ble satt under administasjon og trukket 10 poeng - og rykket ikke opp. Så er de nå i femte sesong nok en gang trukket 10 poeng.

Noen lag lærer aldri... men det er jo litt morsomt da =D

Lenke til kommentar

Er noen har det. Dalglish vet jeg bruker 4-2-3-1 uansett, men han er helt rå med den formasjonen og.

Jeg har helt andre formasjoner med Birmingham enn jeg hadde med Rosenborg i alle fall.

Jeg bruker mange forskjellige taktikker jeg. Spørs helt hvilket lag jeg er og hvilke spillere jeg disponerer, men det er ingen tvil om at 4-2-3-1 er min favoritt om jeg har de rette spillerne. Alenespiss funker jo faktisk på FM10

Lenke til kommentar

Spiller vanligvis varianter av 4-4-2 uten dyp midtbanespiller (har ingen gode i den rollen). Ligger som regel i toppen på antall scoringer, men jeg lekker også som en sil. Noen som har forslag til hva som er galt med forsvaret? Kjører dere begrenset forsvarer osv?

Har som regel grei stats både hos forsvarere og keeper, likevel slipper jeg inn latterlig mange mål (Typisk resultat kan være 4-3, enten seier eller tap).

Jeg ser også at 2-0 og 3-0 ledelse er noe jeg alltid mister dersom jeg sier at jeg er "Fornøyd" med spillerne i pausen. Det ser ut til at "Fornøyd" betyr "Vi er ferdig, gå ut og slapp av i 2. omgang". Om jeg sier "Forventer at innsatsnivået ikke faller" eller tilsvarende mister spillerne moral til neste kamp. Synes ofte det er bedre med 0-0 eller 1-0 til pause, for da er det større sjanse for at jeg vinner kampen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...