Gå til innhold

FM10: Football Manager 2010


Anbefalte innlegg

Hvor viktige er treningsoppleggene? Nå har jeg alle på generell, siden jeg ikke aner hvordan et treningsopplegg skal settes opp. Er det katastrofe?

 

Er jo ingen katastrofe, men det er absolutt noe du bør gjøre noe med med en gang du starter dersom du har tenkt å fortsette mer enn en sesong. Spesielt vil talentene blomstre fortere og de etablerte spillere dine vil kunne presse ut enda litt mer. Det kan begrunnes med følgende:

 

Skjult (men kan sees i editoren) har hver spiller en "potential rating" og en "current rating". Det er en sum mellom 0 og 200 som indikerer hvor god spilleren kan bli og hvor god han er. Spillere på topp som Messi og Ronaldo har ca 190 i current og 195 i potential, mens større talenter kan ligge langt under sitt potensielle nivå, f. eks. 120 i current og 180 i potential.

 

For talenter klarer gode treningsopplegg (og ikke minst gode trenere som gir mange stjerner i treningsoversikten) å få ferdighetene opp mot maks mye fortere. For disse etablerte spillerne i sin beste alder kan du også normalt klare å presse ut rundt 5 ratingpoeng til. Tar man da f. eks. Ronaldo, som har 18 i teknikk (som kanskje er spillets største skandale :p ) er det teoretisk mulig å trene han opp til 20 i dette, altså 2 poeng opp. Da har hans current rating gått fra 190 til 192 og man har 3 poeng til gode som brukes til å trene han opp.

 

Videre kan man jo drøfte fordeler og ulemper med dette. Blandt fordelene finner vi en bedre spillerstall, bedre utnyttelse av talenter som fører til mindre utgifter til spillerkjøp osv. Ulemper kan være at spillerne krever mer lønn, kan bli for gode for klubben, vanskelig å vurdere talentenes potensielle nivå osv.

Endret av danidic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå prøver jeg Totti og Rivaldo som offansive legender. Baptista foran som komplett spiss, Totti fremskutt playmaker og legenden Rivaldo som trequartista vedsiden av, med en støttende De Rossi som bred midtbanespiller (burde vært sentralt, i know). Håper det funker. Er jo lekent!

Lenke til kommentar
Hvor viktige er treningsoppleggene? Nå har jeg alle på generell, siden jeg ikke aner hvordan et treningsopplegg skal settes opp. Er det katastrofe?

 

*Lang innlegg*

Tusen takk! :)

 

Btw, jeg bruker Grafite og Dzeko som spisspar. Hvilke instukser burde jeg ha på dem? Forrige sesong hadde jeg Grafite som Oppspillspunkt og Dzeko som fremskutt spiss, men det funket ikke så bra som jeg hadde håpt på. Begge scorte en del mål, men jeg hadde forventet litt flere.

 

Edit: Blir litt mye mas fra meg nå, men jeg har et nytt problem. Jeg kjøpte som sagt FM på lørdag, men var nødt til å installere det på den vanlige måten, da jeg ikke hadde internett. I dag avinstallerte jeg det, for så å installere det på nytt via steam. Installasjonen og alt det gikk helt greit, men når jeg startet spillet ble det verre. Jeg startet det via steam, så jeg forstår ikke hva som er galt. Feilmeldingen ser slik ut:

 

Klarer ikke å finne DVD for Football Manager 2010. Vennligst sjekk at den er i leseren.

 

 

 

Setter veldig stor pris på hjelp.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg kjøpte meg FM her om dagen, og valgte den vanlige installasjonen, siden jeg ikke hadde internett tilgjengenlig. Nå vil jeg gjerne gjøre sånn at jeg ikke trenger cd-en for å spille. Blir jeg nødt til å installere alt på nytt, eller finnes det en lettere metode?

 

Jeg kjøpte det forresten på lørdag, og har allerede spilt ferdig den første sesongen :p Spiller med Wolfsburg, og endte på 4. plass. Ganske flaut, men jeg får unnskylde meg med at jeg var litt rusten, og at det var en litt vanskelig overgang fra det forrige. Jeg åpnet sesongen helt katastrofalt, og tapte fem kamper på meget kort tid. Når jeg kom skikkelig inn i det vant jeg syv kamper på rad, og slo både Chelsea og AC Milan i Champions League.

 

Spiller med dette laget:

 

Benaglio

Zaccardo - Barzagli - Westermann - Beck

Josué

Gentner - Misimovic - Kahlenberg

Dzeko - Grafite

 

Er på leting etter en ny høyreving.

 

Er du fornøyd med Dzeko og Grafite? Dzeko er bedre??

Lenke til kommentar

Flott, spiller med Brann i første sesongen. Klarte å kaste bort Bakke til en eller annen engelsk klubb (Stoke) for rundt 6mill. Han var elendig for meg, så det var godt betalt.

 

Huseklepp har brilliert, både som spiss og høyre/venstre midtbane. Dessverre kom Standard Liege med 38 mill på bordet. Jeg ble sidesatt fra forhandlingene, og Revheim solgte juvelen min. Nå er transfervinduet snart stengt igjen, og eneste jeg har huket fatt i er Mifsud. Jeg prøvde meg på Stokkelien og en eller annen unggutt fra Viking. Noen som har et sikkert kjøp på tampen av vinduet?

Jeg ser mange anbefaler Winsnes, men han er kjøpt av Rosenborg i første transfervindu.

Lenke til kommentar
Flott, spiller med Brann i første sesongen. Klarte å kaste bort Bakke til en eller annen engelsk klubb (Stoke) for rundt 6mill. Han var elendig for meg, så det var godt betalt.

 

Huseklepp har brilliert, både som spiss og høyre/venstre midtbane. Dessverre kom Standard Liege med 38 mill på bordet. Jeg ble sidesatt fra forhandlingene, og Revheim solgte juvelen min. Nå er transfervinduet snart stengt igjen, og eneste jeg har huket fatt i er Mifsud. Jeg prøvde meg på Stokkelien og en eller annen unggutt fra Viking. Noen som har et sikkert kjøp på tampen av vinduet?

Jeg ser mange anbefaler Winsnes, men han er kjøpt av Rosenborg i første transfervindu.

Aziz Idris :)

Lenke til kommentar
Camel Meriem er ofte på free transfer. :) Veldig greit å ha en sånn spiller. Har også fått Jimmy Briand og Anders Due på free transfer. Jeg er også veldig fornøyd med kjøpet av Dario (?) Conca. Fantastisk spiller som leker seg! I sesong 4 har Prica 7 mål på 5 kamper og han putta ikke forrige kamp. :)

Hvordan får man tak i spillere på free transfer hvis navnet ikke kommet opp når man søker? Med spillere i klubb kan man alltids finne klubben og dermed også spilleren man leter etter, men jeg har ikke funnet noe tilsvarende triks for free transfer-folk. Ditto for staff. Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Er du fornøyd med Dzeko og Grafite? Dzeko er bedre??

De spilte 30 kamper hver i fjor, Dzeko scorte 16 og Grafite scorte 15. Hadde håpet på flere, men tror ikke de utfyller hverandre så bra. Begge er store og sterke, skulle gjerne hatt en liten og rask som kan krangle om plassen sammen med Grafite. Martins funker greit foreløbig, men han hadde bare 5 mål på 16 kamper.

 

Vet noen hvilke instruksjoner jeg burde ha på Grafite og Dzeko? I fjor hadde jeg Grafite som oppspillspunkt, og Dzeko som fremskutt spiss. I år har jeg begge som komplett spiss, men det fungerer ikke særlig bra.

Lenke til kommentar

Prica er nok best som komplett spiss fordi han er solid og balansert på omtrent alle punkter som gjelder for en spiss. Enkelte andre vil kreve mer spesialiserte oppgaver. For et spisspar gjelder det å gi dem roller som står til deres styrker uten at de tråkker på hverandres tær. Du må nok pent gjøre deg kjent med spillerne dine og deres attributter – så kan du legge en slagplan som passer dem, og laget for øvrig.

 

Noen forslag til spisskombinasjoner, gitt at du har spillere som passer rollene:

 

  • Oppspillspunkt (luftsterk) + komplett/fremskutt spisslegg til et par vinger eller sidebacker med gode innleggsevner så har du det gående
  • Trequartista (kreativ) + komplett/fremskutt spisskanskje best sammen med offensive/angrepsrettede midtbanespillere som kan forstyrre forsvaret, ellers blir det fort hett rundt han som skal være kreativ på kommando
  • Dyptliggende spiss (teknikk) + måltyvskulle funke bra når resten av laget stort sett ligger lavt (f.eks. 4-1-3-2), men forutsetter da at spissene kan klare seg på egen hånd når de først har fått ballen der oppe

Sier seg selv at iallfall sistemann må være en god avslutter.

 

Resten av laget må selvsagt harmonisere med disse rollene og sørge for tilskudd av baller på passende vis.

Lenke til kommentar

Fyfaen dette spillet suger. Plutselig, ut av ingenting, så kan jeg ikke vinne kamper mer. Taper og taper. Går fra 2/4. plass til 7. Ligger på 17 plass på borteform. Er knapt bedre på hjemmeform. For noe dritt.

 

Det som virkelig suger, er at noen bare tilfeldigvis klarer å snuble oppå en formasjon som gjør at de vinner hver jævla kamp i 20 år, mens jeg aldri klarer å få meg dit. Noen er heldigere... Er det som er drit med spillet, om en formasjon hadde fungert IRL er urelevant, man må bare treffe svakhetene som er programmert inn for å få en god formasjon.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...