person Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 etter å ha lest gjennom denne tråden, skulle jeg ønske jeg også var smart så jeg også kunne bli med å diskutere... Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Tull. Hvis du har 10 kroner og deler på 5 kroner får du ikke 2 kroner (eller noen annen benevning for den saks skyld). Du regner kun ut et forholdstall mellom to benevnte verdier (10 kroner er dobbelt så mye som 5 kroner). Med andre ord en ubenevnt faktor. Det er det jeg mener Jeg tror du må ha feilsitert, for vi er ikke enige... Lenke til kommentar
Bjarne77 Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Jeg tror du må ha feilsitert, for vi er ikke enige... Det er nu slet ikke så mystisk. Mvh Bjarne Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Har ikke mye greie på verdensrommet eller matematikk på såpass høyt plan, men jeg tror jeg har generell bra forståelse på fysikk. Tidlig i tråden tok Zeke opp følgende: Zeke SkrevHvis jeg har forstått det riktig, mener du at alt som er i bevegelse med konstant hastighet, opplever en nedbremsende effekt. I hvilken retning? Mot fartsretningen? Bjarne77 svarte: Ja, - modsat fartsretningen Zeke Skrev Fartsretningen i forhold til hva? Bjarne77 svarte: I mod den retning du bevæger dig. Det gælder faktisk selvom du cykler en tur. Men i ligningen ser du jo netop at hastighden er i forhold til c, i og med at det indgår som (max modstand). Jeg oppfatter et legeme som farer gjennom rommet som en båt som krysser en elv med fast kurs. Båten blir påvirket av strømmen i elven og derfor vil kursen som båtføreren har satt avvike med den egentlige kursen (observert fra elvebredden) Dersom observatøren sitter i en båt som driver fritt med elvens strøm vil han ha en annen oppfatning av den faktiske kursen (dersom han kun fokuserte på den andre båten) Litt klønete og forenklet sammenligning, men dere ser sikkert poenget? Universet utvider seg og dette må da ha en betydning for hypotesen du kommer med? Vil ikke kursen i forhold til universets sentrum og utvidelse ha en viss betydning når man skal beregne "oppbremsningen" som du snakker om? Mulig jeg er helt på bærtur nå, men jeg spør for å forstå bedre Lenke til kommentar
Bjarne77 Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Universet utvider seg og dette må da ha en betydning for hypotesen du kommer med? Vil ikke kursen i forhold til universets sentrum og utvidelse ha en viss betydning når man skal beregne "oppbremsningen" som du snakker om? Så vidt vi ved så sker universets udvidelse ikke internt i en galakse. Det er nok helt eller i det mindste delvist rigtigt. Dersom der sker en udvidelse her er den (efter min mening) meget mindre, men betyder formentlig også at målebåndet også ændres, lige som gravitationen også gør det. Jeg tror vi har en god del mere at lære om dette mærkelige deformerende univers egenskaber. Mvh Bjarne Lenke til kommentar
iKent Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 wow.. jeg er langt ifra et matematisk geni, men ser veldig bra ut Bjarne!^^ (Hilsen gutten som nesten stod i P Matte på videregående xD) Lenke til kommentar
Bjarne77 Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) En planet * 10 Jupiters masse suser rundt bare 2 mio km fra en stjerne. Men den er alt for hurtig. Tidevandskraften burde få den til at styrte mod stjernen noget hurtigere end den gør: Man kan læse at flere andre store planeter heller ikke trækkes mod moderstjernen. som de "burde". Citat: Conceivably, observers were indeed very lucky to have discovered WASP-18b when they did. But if that's the case, then lots of other hot Jupiters, like one dubbed OGLE-TR-56b, should likewise be wrapping up their death marches — and they're not. Perhaps there's an undiscovered second planet in the mix whose gravitational tugs are preventing WASP-18b's demise. More likely, something's amiss with our understanding of how tidal energy dissipates within the star's interior. If it's a far more frictionless process than believed — say, by a factor of 1,000 — then the planet can hang in there for another billion years. Fortunately, observers can answer these questions relatively soon. If WASP-18b is quickly spiraling to its doom, then a decade from now its orbital period will be 28 seconds shorter — easily detectable by timing its transits. And if it stays put, then theorists will have to retool their ideas about the inner workings of stars. Hmmmmm.. Rumvind /// centrifugalkraften" - som jo netop vil forhindre en for langsom hastighed. ??? Bare en tanke ikke For bare nogle dage siden gav jeg en kritiker ret i at en eksperiment med at sende en sonde ud, med en hastighed langsommere end det den skal være i et kredsløb, ville være et alt for kompliceret eksperiment, fordi en motor skulle i givet fald hele tiden bremse, for så på den måde at opdage at Jordens (eller en stjernes) rotation ville modsætte sig en nedbremsning. Nu få dage efter læser jeg at forsøget er allerede igangsat af ingen ringere end naturen selv. Og beviset på forsøgets udfald er som man kan se overfor allerede leveret. Meeeeenn, der går nok en god tid endnu før man helt vil indse at rumvinden (centrifugalkraften) er en realitet der ikke bare banker på døren, - men længe har hamret på døren.. Mvh Bjarne Endret 29. august 2009 av Bjarne77 Lenke til kommentar
Bjarne77 Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) OPDATERING Først må jeg sige at opdagelsem "WASP-18b" kommer ganske belejliget. Det faktum at WASP-18b for længst "burde" være afgået ved døden, er i sig selv et kæmpe vink om at noget alvorligt er galt med vores forståelse. MEN HVAD DOG ? Man kan også idag læse: "Vi håber at kunne afsløre, om WASP-18b er i stand til at undslippe sin øjeblikkelige destruktion. Hvis det er tilfældet, så skal vi omskrive lærebøgerne om planeters kredsløb og især tyngdekraftens indvirkning," siger Coel Hellier fra det britiske universitet i Keele. Kilde: http://nyheder.dk.msn.com/udland/nyheder.a...entid=149400494 Bemærkning til udregningen overfor: (beklager lige nu kun på engelsk): According to the article here we can read, quotation: If WASP-18b is quickly spiralling to its doom, then a decade from now its orbital period will be 28 seconds shorter The calculations above shows that if we ignores the SW from the mother star (WASP-18) that affects WASP-18b, then we "should" expect that WASP-18b would be orbiting about 35 second faster after 1 decade.. We can se a small aberration between the expected 28 s. (mentioned in the article here ) and the 35 s. found above.... But remember: A small part of the KE that is transferred from the mother star (to the planet WASP-18b) is used to maintain the planets rotation. A heavy inner planet will transfer relative large amount of KE to the outer planets. (Like shown above also applies to the inner planet of our solar system). The the constant (used here) is only temporary and can later be adjusted up to 10 % The resistance due to motion can be larger in a that area of the Milky-Way where WASP-18b is.. Our expectation (28 second faster) after 1 decade could also differ few percent. The exactdata in the table (above) is not used (not available right now) The conclusion is simple: WASP-18b "should" most likely have been smash into the mother stars for billion of years ago. The SW from the mother star have prevent that to happen, - still does, - and will always do so. In this case we are dealing with two resistances forces, partly the already describe "resistance due to motion" and partly the tidal effect. Exactly at that orbit where we find WASP-18b the force of SW is so strong they it can equalize both these resistance forces. And this is what also happens. EDIT Overskriften i tabel 2 er fejl, her skal der selvfølgelig stå i WASP-18b orbit.,.. Mvh Bjarne Endret 30. august 2009 av Bjarne77 Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Skal innrømme at jeg ikke er veldig skarp i astrofysikk. Men jeg har et kjapt spørsmål angående denne teorien din Bjarne. Hva sier teorien din om planetenes bane rundt solen? Ville det vært mulig å gå motsatt vei av solens rotasjon? Endret 30. august 2009 av Leviath Lenke til kommentar
Bjarne77 Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Skal innrømme at jeg ikke er veldig skarp i astrofysikk. Men jeg har et kjapt spørsmål angående denne teorien din Bjarne. Hva sier teorien din om planetenes bane rundt solen? Ville det vært mulig å gå motsatt vei av solens rotasjon? Selvsagt er det "muligt". - Kræfterne vi taler om er svage. Men bevæger noget sig modsat solen eller Jordens rotation vil det være påvirket af to decelererende kræfter og garanteret (langsomt) spiralere ind mod solen. Dersom Wasp-18b ville bevæge sig modsat ville den i per år bliver 7 sekunder hurtigere, som udtryk for at den nærmer sig Solen. Så det er ikke meget kan du se. Accelerationskraften har jeg beregnet bidrager 5.5 mm til at vores Måne fjerner sig. Resten 32,5 mm skyldes tidekraften. Men Wasp-18b bliver hvor den er , Garanteret. og dette vil være et chok af dimensioner, og jeg mener virkelig dimensioner. Wasp-18b er dråben der får det til at flyde over. Et helt nyt verdensbillede af kosmos er på vej. Mvh Bjarne Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Diskuterer folk fortsatt med Bjarne? Jeg er faenmeg imponert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå