Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte originalhøyttalere, div spørsmål

gxi

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med originalt anlegg, alt sammen. Foran i bilen er det 4 stykk høyttalere, 13cm i dørene og diskanthøyttalere under frontruta. I tillegg er det to stykk bak. Jeg vil bytte de to som står i dørene foran da den ene av dem tydeligvis er ødelagt (har kommet vann og støv på den bl.a).

Greia er at om jeg kjøper et komponentsett så følger det da med både diskanthøyttalere, bass/mellomtone samt delefilter. Det å montere delefilter vil være et stort problem siden alle ledninger går i kanaler og pølser rundt hele. Det eneste jeg vet er at det står en kondensator i serie på diskanthøyttalerene (står plassert på selve høyttaleren mellom pluggen og elementet, originalt). Ellers kan jeg ikke finne noe mer, så jeg mistenker, selv om jeg synes det er rart isåfall, at de som står i dørene spiller hele spektret (så godt de kan). Forøvrig har også diskanthøyttalere OEM-feste som bl.a er 50% av festet til hele "plata" under frontruta.

Det står ikke påført impedans på de originale høyttalerene, så da regner jeg med at de er 4ohm. Jeg kan evt. prøve å måle det om nødvendig.

Da sitter jeg igjen med options:

- Jeg kan legge nytt ledningsnett slik at jeg kan montere delefilter samt komplett komponentsett (har veldig, veldig lite lyst til å gjøre det).

- Jeg kan kjøpe et komponentsett og kun montere bass-/mellomtonehøyttalerene og beholde diskanthøyttalere slik dem er.

- Jeg kan kjøpe nye av de originale som er montert (det står påført delenummer på høyttalerene). Dette er da ikke ønskelig siden jeg gjerne vil øke litt på ytelsen.

Noen kommentarer her? Spesielt er det nummer 2 jeg vurderer.

Edit:

Jeg koblet en frekvensgenerator til en FM-sender slik at jeg fikk sjeket litt hvilke frekvenser de som står der nå spiller på. Diskanthøyttalerene starter på ca. 5kHz og de i dørene kan jeg ikke høre noe i over ca. 8kHz slik at det er nå.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...