Gå til innhold

Musikkindustrien med eget mediaformat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gi meg en zip så er jeg kjempegla.

Det de helelr burde begynne å satse på er å selge master på flac.

Er mulig å få tak i endel vinylripp nå 24/96Khz, men utstyret som brukes er ofte dårlig og vinylen er laget med 16/44.1 kilde.

Jeg er helt villig til å betale litt ekstra for å kjøpe en master med virkelig oppløsning på 24/96Khz.

-

Ja jeg kjøpte meg ny dac igår og fikk til bitperfect overføring av musikk helt opp til 24/96 fra pc'n

24 bit/96 khz er antakelig hovedsaklig bortkastet plass, men skader forsåvidt ikke, det som derimot hadde vært bra var flere flerkanalsutgivelser.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne "pakka" kommer til å ta over for nedlasting av enkeltlåter, men mer som et option til de som vil ha litt ekstra når de vil kjøpe et album. Det kommer til å bli et ramaskrik uten like og de nevnte plateselskaper kommer til å få seg en rimelig god knekk dersom de fratar brukerne muligheten til å kun kjøpe én låt eller få splittet låtene slik at de ikke trenger å ta med seg hele albumet på en portabel avspiller.

PS: Er så usansynlig glad for at jeg har vokst opp med en forkjærlighet for elektronisk musikk. I de fleste nettbutikkene kan man velge ukomprimert WAV (1411 kbps) som nedlastingsformat og kan komprimere fila som man vil selv. Der har iTunes etc. noe å lære.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg er helt villig til å betale litt ekstra for å kjøpe en master med virkelig oppløsning på 24/96Khz.

24 bit/96 khz er antakelig hovedsaklig bortkastet plass, men skader forsåvidt ikke, det som derimot hadde vært bra var flere flerkanalsutgivelser.

Tja... Jeg vil helst ha gode 2 kanals innspillinger med rikelig av dynamikk og detaljrikdom. Alt for mye ødelegges i studio ved å pumpe volum til max for å innynde seg hos radiokanaler og iPod folket.

Lenke til kommentar

Tja... Jeg vil helst ha gode 2 kanals innspillinger med rikelig av dynamikk og detaljrikdom. Alt for mye ødelegges i studio ved å pumpe volum til max for å innynde seg hos radiokanaler og iPod folket.

Det vil jeg også, men her snakker vi om de tekniske begrensingene på mediet. At man har bare noen få dB dynamikk i mange innspilleringer i dag er et problem, man har ingenting med at det er 16-bit å gjøre. 16bit/44.1 er i praksis godt nok.

AtW

Lenke til kommentar

Her lukter jeg FAIL på lang avstand , det er utvilsomt at de er ute etter å utvikle et format som lar DEM bestemme hva VI skal kjøpe, og gjerne hvordan vi kan spille av musikken vår.

Hele poenget med nedlastbart innhold er vel at man skal få muligheten til å kjøpe nettop den musikken man selv liker og kunne velge bort låter som man ikke er interesert i.

Hva er egentlig poeng da med arkiv som kun kan spilles av på pc?

Lenke til kommentar
PS: Er så usansynlig glad for at jeg har vokst opp med en forkjærlighet for elektronisk musikk. I de fleste nettbutikkene kan man velge ukomprimert WAV (1411 kbps) som nedlastingsformat og kan komprimere fila som man vil selv. Der har iTunes etc. noe å lære.

OT, men: Hvor handler du?

Lenke til kommentar
Det vil jeg også, men her snakker vi om de tekniske begrensingene på mediet. At man har bare noen få dB dynamikk i mange innspilleringer i dag er et problem, man har ingenting med at det er 16-bit å gjøre. 16bit/44.1 er i praksis godt nok.

AtW

I praksis er det ofte mer enn godt nok ja.

Men når man har utstyret til det er det fantastisk å sitte å høre på 24/96(Gode rips/masters)

Lenke til kommentar
Plateselskapene prøver å komme seg ut av graven de har jobbet med å lage til seg selv de siste ti-femten årene, for å få til dette tror jeg de må fire litt på egne krav og føye seg litt. Om det for eksempel ble nesten gratis å høre på musikk gjennom dette proprietære formatet (ref. Spotify) kan det ha noe for seg, men om de engang PRØVER å forlange 80 spenn for en ny singel eller 150 for et album som har bodd i niceprice-hylla på Platekompaniet i noen år, har de faktisk klart å grave seg enda lenger ned. Tid vil vise.

Kan oppsummere hele tråden med den quoten der, ja.

Så....de sliter med penger fordi folk ikke kjøper musikk....så de går enda dypere i "gjeld" for å utvikle en format de ikke har helt skjønt har floppet allerede i idèfasen, for så å whine over at de har lite penger når produktet deres blir releasa og flopper? Jeg skjønner ikke at det går ann å være så blind, jeg. Skjønner heller ikke at det går ann å leve i steinalderen enda.

Spotify, iTunes (ja for all del, men det funker), og andre streaming butikker eller butikker som selger enkelte låter og ikke hele crapalbumet, ER jo fremtiden. Jeg tror artister har også skjønt at det ikke går ann å release et helt album med drittlåter hvor det er kun 1-2 "go'låter" og tjene masse spenn på det lenger. Kanskje derfor går både artister og plateselskaper i den utviklingen av "en pakke"-saken.

Edit: enig med Feh. Beatport og Junodownload er finfine butikker (hvertfall når det gjelder elektronisk musikk da).

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

AtW

I praksis er det ofte mer enn godt nok ja.

Men når man har utstyret til det er det fantastisk å sitte å høre på 24/96(Gode rips/masters)

Tester på dette tyder på at det ikke har noen innvirkning, lydkvalitetsmessig for musikkinnspillinger, med høyere sample og bitrate enn 44.1/16-bit, selv med godt utstyr. Dog er det endel innspillinger på formatet som er bedre mastret.

AtW

Lenke til kommentar

Herrefrels. Finnes det NOE som ikke virker som en god idé for disse folka?

Bruk eksisterende formater og heller utvikle disse. Det er ingen vits i å gå over bekken etter vann.

Måtte sjelen til den som oppfant DRM evig brenne.

Lenke til kommentar

Hva med å bare tilby ATRAC (Lossless) og FLAC(Også Lossless) filer? ATRAC filer kunne jeg faktisk kanskje ha kjøpt, men liker heller mye bedre å ha platene. Hvorfor må absolutt alt bli så Fo**anna digitalt?! kan vi ikke bare ha platene?! 1400kbps og Lossless er helt perfekt! Det med at SONY prøver å fjerne alt somheter UMD og drev misliker jeg strerkt! Harddisker formateres, de blir ødelagte, de får virus og kan bli korrupte filer. En CD plate får ikke virus , eller korrupte filer. Litt kjedelig å ha lastet ned musikk og så få et idiotisk virus i mappen noen måneder etter. Denne ideen var bare idiotisk... En kjørbar fil?! Jeg vil bruke musikken min i andre avspillere og andre enheter... De prøver å beskytte musikken sin ved å finne opp tull som dette, men liker folk det? Nei... Spotify, CD plater og losssless filer uten DRM er veien...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Harddisker formateres, de blir ødelagte, de får virus og kan bli korrupte filer. En CD plate får ikke virus , eller korrupte filer. Litt kjedelig å ha lastet ned musikk og så få et idiotisk virus i mappen noen måneder etter. Denne ideen var bare idiotisk...
  • CD'er tåler ikke sol og adre ulykker. F.eks brann.
  • Ingentiing hindrer deg i å trykke dine egne CD'er
  • Musikk data, som med annen viktig data, bør finnes på en isolert server med noen form for kræsj sikkerhet. F.eks RAID1, RAID6 eller RAID50.
  • Det er heller ingenting galt i å ta backup av serveren innimellom.

Lenke til kommentar
Hva med å bare tilby ATRAC (Lossless) og FLAC(Også Lossless) filer? ATRAC filer kunne jeg faktisk kanskje ha kjøpt, men liker heller mye bedre å ha platene. Hvorfor må absolutt alt bli så Fo**anna digitalt?! kan vi ikke bare ha platene?! 1400kbps og Lossless er helt perfekt! Det med at SONY prøver å fjerne alt somheter UMD og drev misliker jeg strerkt! Harddisker formateres, de blir ødelagte, de får virus og kan bli korrupte filer. En CD plate får ikke virus , eller korrupte filer. Litt kjedelig å ha lastet ned musikk og så få et idiotisk virus i mappen noen måneder etter. Denne ideen var bare idiotisk... En kjørbar fil?! Jeg vil bruke musikken min i andre avspillere og andre enheter... De prøver å beskytte musikken sin ved å finne opp tull som dette, men liker folk det? Nei... Spotify, CD plater og losssless filer uten DRM er veien...

1. Jeg kjøper også CD'er, men det er fordi det ikke finnes noen gode alternativer for nedlastning. Rett etter at jeg har rippet CD'ene, tas de aldri i bruk igjen. Hvis jeg bare kunne kjøpt og lastet ned Flac, ville jeg sluppet det.

2. Man sparer tid.

3. Man sparer miljøet.

4. Distribusjon og salg ved nedlasting er billigere enn å selge og frakte CD'er.

5. CD'er er digital avspilling.

Dersom du ønsker å kjøpe CD'er er det ikke noe problem. Problemet er for de som ikke ønsker CD'er.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager akkurat atrac lossless? Det er hverken spesielt populært eller oppsiktisvekkende bra på andre måter?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...