Nedward Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 hva skal dette kontainerformatet bringe av fordeler til brukeren? ...formatet bundler musikk, bilder, tekst, video og diverse tillegginformasjon om et aktuelt album. Du laster altså ned én fil, istedet for flere lydfiler, albumgrafikk og eventuell annen informasjon. Jeg ser fordelen, men ulempene gjenstår å se. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Jeg er veldig skeptisk til kjørbare filer fra Sony & Co etter Sonys rotkit-skandale. Spesielt siden de ikke ser ut til å ha lært hva kundene ønsker seg ennå. (Flac, enkeltlåter, DRM-fritt. Evt. supplementert med mp3/ogg.) Lenke til kommentar
Perder Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Så lenge de ikke legger på for mange slemme restriksjoner (DRM) så er jo dette en ganske god idé egentlig.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 hva skal dette kontainerformatet bringe av fordeler til brukeren? ...formatet bundler musikk, bilder, tekst, video og diverse tillegginformasjon om et aktuelt album. Du laster altså ned én fil, istedet for flere lydfiler, albumgrafikk og eventuell annen informasjon. Jeg ser fordelen, men ulempene gjenstår å se. Er ikke dette noe du kan gjøre med andre kontainer-formater? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Så lenge de ikke legger på for mange slemme restriksjoner (DRM) så er jo dette en ganske god idé egentlig.. Såfremt musikken også leveres lossless og med etablerte formater (les: flac) så, ja. Nå har det seg vel sånn at Sony & Co er mest opptatt av sitt eget ve og vel og mindre opptatt av kundenes beste. DRM fritt samt lossless i etablerte formater vil antagelig være litt mye å gape over for rettighetseiere. Når de stopper private videoer på tube'n pga radiolyd i bakgrunnen forteller det i seg selv en liten historie om et manisk forhold til hva en betegner som egen eiendom. Ideén er grei, men skaperene er i dette tilfellet antagelig feil personer. Endret 12. august 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 som mange her, ønsker jeg ikke meg flere formater. jeg ønsker faktisk ingen av nyformatene til sony noe godt. de skal altid ha sine egene format på tinga sine. eks. atrac BD minidisk UMD og nå UMX eller hva det nå var. formater som bruker lukket kode og som innholder drm eller andre kunstige begrensninger, er aldrig forbrukervennlig nok.. la oss bare håpe på at dette faktisk flopper like mye som minidisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Du laster altså ned én fil, istedet for flere lydfiler, albumgrafikk og eventuell annen informasjon. Jeg ser fordelen, men ulempene gjenstår å se. Er ikke dette noe du kan gjøre med andre kontainer-formater? Jepp. I sin enkleste form kunne de bare gitt ut et program som leste innholdet i en .zip fil og viste dette på ønsket måte. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Kommer vel akkurat sånn det er på DVD'er: you would steal a tv osv. Kommer vel you would steal a loudspeaker osv Ikke faen om jeg skal støtte dette her! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Flotte nyheter.......... for virusmakerne. Distribusjon av musikk i .exe format? Regner med disse funker fint på linuxburken min, og på mobiler, mp3-spiller osv. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Selvsagt blir den enkel å spille av i. I et spesifikt program, på en spesifikk PC. Hvis så er tilfelle vil ideén være dødfødt, mange er avhengige av å kunne spille av innholdet på ulike plattformer og forskjellige enheter. Var nok veldig ironisk ment, for hva er enkelt når man er låst til en "ting" -- Lurer på hva de kommer til å si når dette flopper. De vil vel hyle om enda flere og strengere lover, og flere fullmakter så det kan sitte en representant fra musikk industrien i stua de og dobbeltsjekke alt du gjør. Og piratene blir nok fortsatt den store syndebukken. For min egen del så har last.fm klart å tilfredstille mitt musikk behov de ca siste seks månder, så noen klarer å gjøre noe rett Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hva er galt i hodene dems? Bruk MP3, selg det til vettuge priser og ha en nettbutikk som fungerer. Hvor vanskelig er det dem skal prøve å gjøre det for seg? Det er helt ufattelig, men nå skjønner jeg at de egentlig ikke vil selge, de elsker å sitte å sippe over nedlastninger osv. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Tja hva skal man si? Siste krampetrekning fra hollywood? Nå er det vel 8-9 år siden Itunes ble lansert og beviste for hele verden at salg av musikk via nett er mulig. Før Itunes hadde vi blant annet napster som kom i 1999 tror jeg. Napster var en revolusjon for sluttbruker, og vi kunne for første gang meske oss i musikk. Det jeg tror gjorde napster og så andre fildelingsvertøy populære var enkelheten, det at du kunne få kun de sangene du ønsket. Du trengte ikke hele album om du kun likte en sang. Og etterhvert som brukermassen økte så økte også tilbudet. Høydepunktet for meg som sluttbruker kom med allofmp3.com for 4-5 år siden. Plutselig kunne jeg kjøpe muiskk via nettet til overkommelig pris. Jeg kunne velge enkelt-låter, hele album og liketil hvilken kvalitet jeg ville ha på musikken, ja liketil lossless. På kort tid ble allofmp3.com en av de største musikkformidlere på nettet. Forbukerne stod i kø og kjøpte musikk som gale. Hva gjorde bransjen? Lærte de noe? NEI. Bransjen spilte den samme låta de har spilt siden 1999 og lanseringen av Napster. Armageddon. Piratene ruinerer bransjen. Ingen tjener penger. Tyveri. Etter 3-4 rettsaker (eller flere?) i russland så vant bransjen og stengte allofmp3.com. Selv etter å ha sett at en ny aktør fikk kunder fra hele verden så ville ikke tjukkhuene i polstrede sofaer ta inn over seg at deres egen forretningsmodell er pasé. Og nå skal de lage ennå et nytt format? kjørbare filer? Hva tenker dem med? Kanskje like bra om "piratene" virkelig lopper bransjen tørr. Kanskje det vi trenger er massive endringer i ledelsen i de største plateselskapene? Gamlingene i bransjen har jo visst oss at de ikke skjønner å gå selv så skal de prøve seg på dette stuntet her så håper jeg virkelig salget av musikk faller rett til bunns. For uten fete sjefslønninger og sine country-clubs så forsvinner nok noen av de mest bakstreverske menneskene som går i to sko. Da ser nok andre mulighetene og en ny og innovativ bransje vil oppstå. Der kundenes behov og ønsker faktisk blir verdsatt og tatt på alvor. Gi meg noe enkelt og i lossless og til en levelig pris så skal også jeg betale for all musikk. Slutt å tre DRm og rootkits over huet på meg og gi meg det jeg vil ha så skal jeg være av de første som faktisk kun har lovlig musikk. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 hahaha!! De aller fleste bransjer lærer av sine feil. Men musikk-og-filmindustrien ser ut til å bare bli dummere og dummere for hver kalkun de prøver å selge. Sony har da prøvd å lansere egne formater før (ATRAC) og det har feilet spektakulært! Jeg har rett og slett ikke ord for hvor idiotisk dette trekket er. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Mye bra kommentarer her. Blir nok en epic fail. Vent å se, det kommer opp 30 sekunder reklame for en annen artists nye album når du klikker exe fila før du får høre musikken du har betalt for. Deretter fyrer exe fila opp med reklamebannere for bind og margarin på skjermen mens du desperat prøver å få nok skjermplass til å google hvordan du får låta over på ipod/zune/iriver/mobilen... Idet du finner svaret redirekter dem browsern din til en reklame for American Idol for å hindre deg. Virker jo som om dem med vilje vil lage noe så jævlig at folk vil betale ekstra for en CD... Muligens noe overdrevet men det er uansett ingenting nytt dem kommer med. Album art, artist/album info, linker til andre album du kan finne på å like osv. finnes det mange gode løsninger på allerede. Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Finner dem på dette tullet selv? Eller er det inleid kompetanse som får dem til å rote bort så mye penger å tid? Det er noe som er alvorlig galt her, å det vil platebransjen merke etterhvert hvis dem sattser på dette. Jeg kjøper min musikk, ja jeg kjøper den på cd'er, jeg kan spille den på alt som kan lese en cd, jeg ripper musikken å får den i det formatet JEG vil ha osv. Alt er lovlig. I tillegg bruker jeg Spotify. Bruker den til å lete etter musikk å sjekker ut nytt å gammelt ukjent osv, i tillegg til vanlig lytting når pc' står på. Dvs jeg har full frihet (enkelt sagt). Hva i himmelens navn skal jeg da med det eventuelle nye formatet? Høres ut som om det trenger en dedikert avspiller å? Skal de videreføre nye utgaver av Sonys tjuvaktige påfunn? Hva med de IDIOTISKE sonene hvis det er video med? Ikke fan, jeg vil velge den avspilleren som passer MEG når jeg skal spille musikk. Å jeg vil, som i dag, ha muligheten til å spille musikk de jeg vil, oppå Galhøpiggen for den saks skyld. Vel, det er blasfemi da. Ødelegger ikke den utsikten med musikk, men muligheten har jeg Hvis ikke så blir jeg en pirat på mine gammle dager. Da blir det jo mye å tjene på meg? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Som The Inquirer skriver, så lenge Apple ikke er med på leken og de fortsatt har ~70% markedsandel på mp3-spillere og en innbitt og høyttalende skare telefonbrukere som ikke kommer til å få brukt dette på grunn av at det ikke virker med iTunes, kommer det i beste fall til å bli andrevalg. For ikke å snakke om at det finnes ihvertfall to alternativer, som både er lisensfrie og i manges ører bedre (ogg og flac) som på tross av mange supportere og mange år på markedet fortsatt er marginalisert i forhold til mp3. Plateselskapene prøver å komme seg ut av graven de har jobbet med å lage til seg selv de siste ti-femten årene, for å få til dette tror jeg de må fire litt på egne krav og føye seg litt. Om det for eksempel ble nesten gratis å høre på musikk gjennom dette proprietære formatet (ref. Spotify) kan det ha noe for seg, men om de engang PRØVER å forlange 80 spenn for en ny singel eller 150 for et album som har bodd i niceprice-hylla på Platekompaniet i noen år, har de faktisk klart å grave seg enda lenger ned. Tid vil vise. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Egentlig sørgelig at platebransjen tror DE er til for OSS, men det er nå vi kundene som er til for DEM. Skal man overleve, må man levere det produktet kunden krever. Ellers velger man en konkurrent. Konkurrenten i dette tilfelle er ofte piratsider, da fult lovlige betal sider er MEGET begrenset, ofte leverer de ikke det kundene vil ha heller. Det kan umulig lengre være tvil om problemet er at de ikke vet dette, så gjennomgående tett i skallen som detta er ikke mulig. Det må være øsnke om å ha en fullstendig kontroll på varen kundene kjøper. Så inntil jeg kan bruke det jeg har kjøpt der jeg vil, velger jeg heller å la være kjøpe noe som helst. Så til verdens plateselskaper, hva velger dere? Endret 12. august 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) ... Og dette blir vel en fil som kun kan avspilles i bloata drittprogrammer som iTunes og gjengen? Veldig moro! Når man kjøper musikk online bør man i hvertfall kunne forvente tilgang til både FLAC- og lame V0-versjoner i det minste. Som nevnt har man det geniale matroska til å pakke inn album med. Endret 12. august 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Har syntes at mka formatet til matroska lød som en god ide da jeg leste om det for noen år siden. Søkte hardt etter mka filer på den tiden, men fant ikke en dritt. Har forholdvis stor samling av album og ser helt klart fordelen av et containerformat for musikk, men jeg har nå ikke sett så mye til det ennå. Kanskje dette utspillet gjør at folk rett og slett blir mer nysgjerrig på mka og vil bruke det som musikkcontainer framover? Er dog usikker på hvilke softwarespillere som støtter mka. Mediamonkey i gold er jo rå på konvertering, hvis man kunne sende alt som mka musikk til den så blei det litt mindre filer å holde styr på på harddisken. Konvertering til bærbar musikkspiller fikser mediamonkey på alle mulig andre formater så det bør vel også funke glatt med mka. Får googlet litt på mka i morra og se om det har skjedd noe nytt på den fronten de siste åra... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Gi meg en zip så er jeg kjempegla. Det de helelr burde begynne å satse på er å selge master på flac. Er mulig å få tak i endel vinylripp nå 24/96Khz, men utstyret som brukes er ofte dårlig og vinylen er laget med 16/44.1 kilde. Jeg er helt villig til å betale litt ekstra for å kjøpe en master med virkelig oppløsning på 24/96Khz. - Ja jeg kjøpte meg ny dac igår og fikk til bitperfect overføring av musikk helt opp til 24/96 fra pc'n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå