Gå til innhold

merkelig internett problem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er delvis data ansvarlig på jobben. Jeg har dog ingen utdannelse på dette, og vi benytter derfor også innleide konsulenter. Vi benytter small business server 2003 og vi har en sonic wall brannmur.Vi benytter Telenor SDSL med PPPoe tilkobling.

Problemet er at enkelte av brukerne ikke kommer inn på normale internett sider som aftenposten.no, gulesider.no med flere. Dog kommer de inn på normale sider som vg.no med flere.

Dette gjelder kanskje for 20% av pc'ene. De fleste av disse er blant de nyeste vi har. Men det er også noen blant de med eldst pc som er rammet.

Jeg har forsøkt å endre sikkerhetsinnstillingene i windows utforsker på noen av disse til minimum uten at det hjelper.

Har noen tips til hva vi kan forsøke for å rette feilen?

Innleide konsulenter klarte heller ikke å finne ut av dette problemet.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte å pinge nå fra en av disse maskinene. Det gikk bra å pinge en av sidene. På de andre ble forespørelen avbrutt. jeg prøvde også dette fra en av pc'ene som "virker". Det var samme resultat med disse. Dvs noen av sidene ble avbrutt selvom jeg kommer innn på internett sidene deres med denne pc'en.

Vi har vel kun en 48 porters switch som alle er koblet gjennom.

"Har du sjekket om DNS er den samme på de som virker og de som ikke virker?

Sjekk også proxysettinger." Hvordan gjør jeg dette?

cmd ipconfig / all da kommer det opp noen dns server adresser. Disse er det samme. Er det det du tenkte på?

Lenke til kommentar

aftenposten svarer på ping, men det gjør ikke gulesider.

Det som kan være greit å finne ut av er om de maskinene som ikke kommer inn på nettsiden klarer å kontatke webserveren (om du skjønner hva jeg mener)

Derfor ping...

Om maskinene klarer å pinge domenet (f.eks aftenposten) så vet du at den ikke er blokka på noen måte. Og da må problemet nesten ligge lokalt på maskina, eller på en eventuelt domene kontroller internt hos dere.

Ville sjekka om det er blokka noe i lokal branvegg eller tilsvarende på de maskinene som ikke fungerer slik som de skal.

Lenke til kommentar

Noen av disse pc'ene har garantert kommet inn på disse sidene før. Andre av de er nye i år og har muligens ikke kommet inn i det hele tatt. I og med at min pc fungerer greit kan derfor ha tatt tid før problemet ble oppdaget. Jeg er dog ganske sikker på at problemet har kommet i år og sannsynligvis for 2-4 måneder siden.

I år har vi gjort en del endringer på et ellers gammelt server miljø. Vi har byttet brannmur og switch. Vi har økt hastigheten på internett abonnementet, og vi fikk da også et nytt modem.

Helt på starten av året gikk vi også over til office 2007. Uten at dette vel burde ha noe å si.

Vi har small business server 2003. Hva er Webserver da? Disse pc'ene kommer inn på mange internett sider. Det er kun noen få den ikke klarer hvor den mest kritiske er en nettbank.

Lenke til kommentar

Det kan hende at DNS cache ikke er helt riktig. Gå inn i cmd vindu og skriv: ipconfig /flushdns

Kan like godt ta ipconfig /renew for å freshe ipen. Og prøv på nytt. Jeg har mere tro på at dette er lokalt problem. Jeg trodde først at det kunne være brannmuren som er satt opp at de maskinene/ip får ikke logge på de spesielle sidene. En slag filtrering i sonicwall. Regner med at innleid kosulenten har sett på det.

For å være helt sikker på at det ikke er ip sperring .. så kan du sikkert bytte ip lokalt på maskinen. Sett den til et annet fast ip. med de samme informasjon som du får når du skriver ipconfig /all. Bytt bare ut ip.

En annen måte er å reinstallere maskin ? Kanskje er er brower som er problem her ?

Lenke til kommentar

har prøvd med Opera også uten at det hjelper. Jeg skal prøve å ta med en av pc'ene hjem i dag å se om den fungere hjemme.

hvordan setter man ny ip på en lokal maskin?

Vi satte opp en ny pc i dag. Heller ikke denne fungere mot aftenposten m flere.

Hvordan fungere dette med IP utad fra en lokal pc tilknyttet et nettverk. Får hver lokale pc en fast IP eller endres de ettersom man logger av og på? Kan det være pc'er i et spesielt range som er problemet.

Lenke til kommentar

Hvis du har en DHCP server så skal den gi ut ip til klienter når klienter kobler på samme LAN. Det som er satt standard på serveren er "leasing tid" på 8 dager. Da skal klienten ha den samme ip hver dag i de neste dagene. Hvis maskinen er på LAN hver dag så er det tro på at maskinen har den ip hele tiden.

Det er satt opp en range for tildeling av ip. Ellers er det sikkert satt opp reserverte ip, som typist er printer, server ... osv som må ha fast ip.

For å sette opp fast ip på klient må du inn på Nettverkstilkobling -> Høyre klikk på Lokal tilkobling --> Egenskaper --> Velger Internett protokoll(TCP/IP) --> Egenskaper ..

Her klikker du på bruk følgende ip adresse.

IP-adresse: skriver du inn ny ip ( husk at ingen bruker den ip du taster inn)

Nettmask / Standard gateway/DNS osv. skriver du inn samme som når du kjører ipconfig /all

OK etter det. Da har du satt inn fast ip på maskinen. Denne løsningen risikerer du at det vil komme i konflikt med andre maskiner som har samme ip. Så vær obs på det.

Kanskje du kan bruke ip til den pcen som fungerer på nett. Ip til maskinen din som kommer inn på aftenposten ?? Da får de teste om det er ip problem.

Lenke til kommentar

Fra en maskin som ikke når feks VG.no kan du prøve å heller skriver IP adressen til VG i nettleseren.

Kommer du inn på nettsiden på den måten er det et DNS problem.

I tilfelle kan du prøve å legge inn adressen til DNS serveren manuelt på ruteren, alternativt manuelt på klientene som er en ekstra jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...