tweakMan Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Rett og slett inspirert av Seinfeld episoden "Serenity now"... Hvordan bygge og sette sammen en "mainstream" multibruk pc for minimalt med gryn, som alikevel blir så langlivet og stille i bruk som mulig... og selvsagt holder så høy kvalitet i alle ledd som overhode mulig for penga!!! Waste not want not!!! Forarbeide: Hittil har jeg lest ca 65 - 70 timer effektivt på forums og diverse test sites det siste halve året. Det å playe igjennom dagens pc selvbygger marked er mildt sagt en stor jobb! Det er nå da ca 6 år siden jeg sist byggde en pc, og da var det egentlig en annen bruker her på Hardware som gjorde selve monteringen og delevalg for meg. Den gikk som ei klokke intill lynet tok den... Så nå var det på tide og lage en ny, Min laptop som ble kjøpt da den gamle "kassa" gikk føyken skal snart få stå i andrerekke! 80% av delene har annkomet og flere er på vei, tror det er ett par uker til alt er klappet og klart for montering og installering. Gleder meg! More to come... --------------------------------------- Kommentartråden for dette prosjektet... --------------------------------------- Endret 12. august 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Etter mye research rundt dette med kompatibilitet med all programvare og hardware som jeg allerede eier var planen å sørge for at alt funker også i W7. Det har tatt tid, for nå begynner det å bli seriøst mye programvare på en moderne pc, alt mulig må tenkes på og taes hensysn til. De viktigste programmene på en pc idag, synes jeg er: 1. Virus-program (Genrell internett og nettverk sikkerhet) 2. Backup-program 3. HD-Defrag og vedlighold. 4. Brenneprogramvare o.l 5. Uninstaller suite Kort sagt: Kompatibilitet i alle rettninger og nivåer må være 100% Denne delen av researh fasen av bygget er nå ferdig og følgende programvare kommer til å bli benyttet under installeringen: 1. Bitdefender Total Security 2010 XP/W7 2. Paragon Drive Backup. 3. Perfect Disc (Raxco, som har primærsamarbeidet med MS på denne fronten)// og Spin-Rite! 4. Ashampoo Fullpakke, nyeste. 5. REvo (Synes jeg er den beste unistalleren, og den er jo gratis!!!!) Ca 2000kr ble dette. Vel verd pengene!!!! Opddateringer vil beløpe seg på en daglig pris av ca 2kr og 70 øre. Ikke dårlig dette... Da har jeg alltid det siste!!!! Uansett, disse 5-6 program systemene, for de er systemer, har vist seg å ikke ha problemer, eller å hindre hverandre. Kort sagt, smooth sailing!!! Og no blue screens!!! Dritbra. Av virusprogram/malware detectorer jeg har testet for dette prosjektet er følgende: Trend Micro, ViPro, AVG, Spy-Bot, Avira, Norton, F-Brot/Secure, Bitdefender, Avast!, Panda. I want serenity... no restarts, no blue stuff!!! Så jeg har da altså planlagt alt ned i minste detalj, også på softwaresiden, bios og you name it!!!! Det morsomme er at jeg har funnet en måte å oppgradere fra XP Pro til W7 Pro "on the fly". Når W7 blir å kunne kjøpes!!! Meget fett!!!! Hopla! Idag skal esker pakkes opp og deler fototgraferes!!! Montering blir fra idag og noen dager utover!! Woho!!!! Finally! Endret 13. september 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Hardware oppsett: Ting endrer seg og jeg har nå bestemt meg for å bruke Raid-0 med 2 stk Mtron SSD's (P-ATA) XP Pro SP3 skal residere på Raid Array av Mtron 32Gig P-Ata SSD. W7 Pro skal implementeres senere. På egen SSD Array... Highpoint Rocket Raid 133 IDE/ATA Raid kontroller (PCI) skal brukes. 64GB OS disc altså. Hvorfor gjør jeg dette? Jo for da får jeg 156 tusen IO's IO tak... Kort sagt, Hardisken er IKKE lenger en bottleneck for datamaksinen. Så kjører jeg S-ATA disker fra WD (arbeid) og Seagate (Backup). 4 Gig 1200mhz DDR2 Kingston ram og ett bra nok GPU kort (Sapphire 4850 Toxic). CPU er en W7 XP mode kompatibel Q9550... Ett viktig element for fremtiden! Dette kommer til å bli en hisnande rask og MEGET IO kapabel liten boks... Lese skrive hastigheten til en HD er ikke avgjørende for hvor "glatt" og raskt ett system føles, det hele avhenger av å unngå trafikkort i alle elementer, man må spre arbeidsbyrden og unngå kø, for alt det gjelder. Raid IDE OS kort + 2x P-ata SSD's ... DVD via intern IDE kontroller. Resten via egne s-ata kontrollere, så få ting koblet til hver kontroller som mulig. Spread the news... Tuning av IRQ's og slikt og manipulering av (XP)kjernen vil selvsagt bli sett på slik at alt rett og slett kjører full tilt uten å treffe på andre i noen form for konflikt. Dette, er en "annerledes" maskin på mange måter... En lynkjapp cpu eller en lynkjapp SSD eller hva man nå kaller alt vil ikke gi ett lynkjapt oppsett. Hemmeligheten jeg tror da ligger i å finne det ultimate kompromiss i oppsettet. Jeg har tro på min fremgangsmåte og den gamle maskinen min skremte vannet av de som prøvde den, ikke fordi den var så kraftig, men fordi den IKKE hadde lag i det hele tatt. Alt skjedde øyeblikkelig og uten noen form for pause. Men, ting går fremover, idag kreves det mer datakraft og evnen til å takle flere samtidige processer og tråder. Jeg har opptil 70 programmer kjørende samtidig... helt villt, IO kravet er gjennom taket!!! Så Serenity now, er ikke en supermaskin på noen an måte enn at den vil bli helt sinnvakt IO sterk.. Eller, så er planen, vi får se, vi får se... Endret 5. november 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå