holvik Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Sliter med å få slettet partisjon D. Har nettopp installert XP på nytt. Denne ligger på C. Av en eller annen grunn har C fått status : "oppstart" og D : "system". Siden man ikke får slettet systemdisken sliter jeg med å bli kvitt D. Noen som vet hva som må gjøres ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Det er partisjoneringen din som er problemet. Det er kun Primær partisjon som kan boote, og det er den som blir System. Du har kanskje slettet den første partisjonen da du reinstallerte. Når du da lager en ny partisjon i installasjonsprogrammet vil du få en Utvidet partisjon, siden det allerede er en Primær. Det var helt unødvendig å slette partisjonen, det holder å formatere den. Valget du har nå er å beholde det som det er, eller slette begge partisjonene og begynne på nytt. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Det var som bare F... ! Det gamle OS` lå på den partisjonen som er C i dag. Som du antyder slettet jeg denne og opprettet en ny identisk partisjon. Partisjonen D er slik den var før ny install. Du mener att hvis jeg kun hadde formatert C så hadde dette gått bra ? D partisjonen er kun brukt til lagring. Kan jeg bruke Ghost på C, for så å slette alle partisjoner og legge tilbake XP til slutt ? Tusen takk for svar Hårek Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Hvis du bare hadde formatert så hadde det gått bra. Problemet ligger i måten XP installasjonsprogrammet lager partisjoner, det kan du ikke kontrollere selv. Du kan forsøke Ghost med image av partisjonen. Har ikke gjort akkurat dette før, men tror det kan fungere. Da må du lage en ny partisjon selv. Jeg ville brukt UBCD, der er det flere partisjonsverktøy som kan brukes. F.eks Ranish. Du må slette den første partisjonen (trenger ikke slette den andre), og lage en ny Primær. Så må denne settes aktiv. Når image er lagt tilbake er det sannsynlig at det ikke vil boote. Da må du boote XP CD til Recovery Console, og kjøre FIXBOOT. Mulig du også må kopiere inn Ntldr og Ntdetect.com fra D:, er litt usikker på om FIXBOOT lager disse. Endret 12. august 2009 av hårek Lenke til kommentar
holvik Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Sitter nå og installerer på nytt Rota det til med Ranish og Ghost. Takk for hjelpen ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå