Gå til innhold

Hvilke programmer kan man fjerne på en minipc for å øke ytelse/hastighet? (Asus eee 1101ha/aspire one d751h)

Heidi...

Anbefalte innlegg

Har hørt om mange som fjerner en haug av ekstraprogrammer på disse pcene fordi de da blir kjappere.

Hvordan vet man hvilke man kan fjerne når man ikke har mest peiling på dette? :hmm:

Finnes det noen liste noe sted over hva man kan ta bort, eller hva man i minimun må/bør beholde?

Har bl.a. fått tips om at virusprogrammet absolutt bør byttes ut på acer, til nod-ettellerannet.

Noen andre tips for å øke kjappheten?

Takker om noen vil svare! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

McAfee kan med fordel bytte ut ot NOD32, AVG eller lignende, ja. Ellers elsker jo Acer å fylle opp maskinene med bloat.

(Mitt forslag er likevel å bytte ut Windows med f.eks. EasyPeasy som er skreddersydd for netbooks, og du slipper antivirusprogramvare etc. Alt av nytteprogrammer er forhåndsinstallert og klart til bruk.)

Lenke til kommentar
McAfee kan med fordel bytte ut ot NOD32, AVG eller lignende, ja. Ellers elsker jo Acer å fylle opp maskinene med bloat.

(Mitt forslag er likevel å bytte ut Windows med f.eks. EasyPeasy som er skreddersydd for netbooks, og du slipper antivirusprogramvare etc. Alt av nytteprogrammer er forhåndsinstallert og klart til bruk.)

Interessant! (Takk for svar!)

Men dette er vel kanskje litt for avansert for meg, så jeg heller burde overlate alt til noen som kan litt mer data? Så jeg ikke fucker opp alt sammen og sitter uten noenting? Hvordan er mailfunksjonen på EasyPeasy da? Jeg bruker outlook aktivt nå, så det er en viktig ting.

Vil jeg merke stor forskjell på hastighet, eller går det kun på brukervennligheten (i forhold til at nettpcene ikke er så avanserte)?

Lenke til kommentar

EasyPeasy blir levert med et mailprogrammet Evolution som er en fullgod erstatter for Outlook. På blant annet oppstart er EasyPeasy mye raskere enn Windows, og du er oppe og går på godt under minuttet. Selv bruker jeg en fem år gammel laptop som ytelsesmessig kanskje ligger i samme leia som de nyere netbookene, og jeg har en oppstartstid på ca 30 sek fra jeg trykker på strømknappen til skrivebordet mitt er klart til bruk. Riktignok ikke med EasyPeasy, men et annet system som fungerer svært likt. Det fine med EasyPeasy er at du, så lenge du har en minnepenn på minst 2 gb, kan laste ned og prøve det ut uten å installere noe som helst på selve maskinen. Bare følg instruksjonene på hjemmesiden :)

Lenke til kommentar
EasyPeasy blir levert med et mailprogrammet Evolution som er en fullgod erstatter for Outlook. På blant annet oppstart er EasyPeasy mye raskere enn Windows, og du er oppe og går på godt under minuttet. Selv bruker jeg en fem år gammel laptop som ytelsesmessig kanskje ligger i samme leia som de nyere netbookene, og jeg har en oppstartstid på ca 30 sek fra jeg trykker på strømknappen til skrivebordet mitt er klart til bruk. Riktignok ikke med EasyPeasy, men et annet system som fungerer svært likt. Det fine med EasyPeasy er at du, så lenge du har en minnepenn på minst 2 gb, kan laste ned og prøve det ut uten å installere noe som helst på selve maskinen. Bare følg instruksjonene på hjemmesiden :)

Takker så mye! :) Da får jeg teste litt på denne pc'en frem til mine kommer. (Klarte ikke og bestemme meg for designet, så på lørdag får jeg to stk i posten. Haha..) Takk gud for angrerett!! ;)

Supert at det er så enkelt og at man kan teste det før man innstallerer.

Lenke til kommentar

Føler jeg skylder deg en aldri så liten dypere forklaring til EasyPeasy også.

EasyPeasy er ikke Windows. Du kan ikke, uten videre, installere "Windowsprogrammer" i EasyPeasy. EasyPeasy oppfører seg kanskje ikke akkurat slik du forventer fra Windows-land.

Sånn. Nå er du klar over det viktigste. Så kan jeg forklare litt mer om hva EasyPeasy -er-, og hvordan ting fungerer der.

EasyPeasy er (for det meste) åpen, fri programvare. Det betyr at ingen "eier" rettighetene til EasyPeasy, og om du liker det kan du kopiere det, gi det videre til venner og familie, og til og med gjøre fundamentale endringer på systemet dersom du har kunnskaper nok til det. Det er det riktignok kun de færreste av oss som har, så det er ikke noe du trenger å tenke på. Og nei, det er ikke en sikkerhetsrisiko, tvert i mot.

EasyPeasy er bygget på det noe mer kjente operativsystemet Ubuntu, men med en del tilpasninger for å gjøre det enklest mulig å installere og komme i gang på en netbook.

EasyPeasy blir som nevnt levert med det meste av programvare, blant annet OpenOffice, Firefox, Skype, Pidgin (en lynmeldingsklient som støtter et tosifret antall tjenester, bl.a. IRC og MSN), Picasa, mange småspill, Evolution epostklient, Totem Mediespiller, java, flash, dvd-støtte +++

Dersom du ønsker å installere nye programmer i EasyPeasy gjøres dette fra en pakkebrønn, ikke ved å laste ned et exe-fil fra et eller annet nettsted. Du har tilgang til pakkebrønnen ved å åpne Synaptic Package Manager. Der kan du søke etter tonnevis med programvare. Du kan også legge til flere pakkebrønner senere, men normalt sett har EasyPeasy alt man trenger til "vanlig bruk" forhåndsinstallert.

Noe av det beste med å bruke EasyPeasy er at du slipper å bekymre deg for virusfaren som herjer i Windows-land. Én av grunnene til det er måten systemet er bygget opp på, en annen er at GNU/Linux, som EasyPeasy i bunn og grunn er bygget på, har relativt liten utbredelse og er derfor en lite attraktiv målgruppe for folk med onde hensikter. Etterhvert som ting vokser kan det selvfølgelig bli mer akuelt, men dette er i så fall mange år frem i tid og ikke noe man trenger å bekymre seg for med det første. Det finnes likevel antivirusprogrammer til GNU/Linux, blant annet ClamAV, men disse er beregnet til å forhindre at du f.eks. videresender virusinfisert epost til Windows-brukere.

Og en siste ting: Dersom du ønsker å bli mer kjent med systemet før du får netbookene du har bestilt anbefaler jeg det å prøve ut det tidligere nevnte Ubuntu eller Linux Mint. EasyPeasy er nemlig kun beregnet for netbooks, mens Ubuntu og Linux Mint er beregnet på "vanlige" datamaskiner. Ubuntu og Linux Mint er svært like i struktur, men Linux Mint kommer med litt mer/annen programvare installert og har et litt annet utseende. Disse er også åpen og fri programvare, så det er bare å laste ned og prøve ut ;)

Skulle det være noe mer er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Oisann, dette var virkelig utfyllende svar! :)

Joda, jeg vet såpass at det oppfører seg forskjellig, har lest mange av diskusjonene her inne på hvilket OS som er best osv, og har tenkt over muligheten for å finne det som passer best.

Jeg har også såvidt prøvd ubuntu på min brors pc, og for meg som kun driver på "overflaten" må jeg innrømme at jeg ikke helt merket noen særlig forskjell.. Det eneste vi oppdaget var at det var en mange steg med bl.a. noen endringer i filer for å innstallere det mobile bredbåndsmodemet mitt på hans pc, så vi byttet da til w7. (Han har begge på pc'n og velger ved oppstart.)

Men noen flere spørsmål fikk jeg da nå.. ;)

-Hvordan er dette med photoshop og indesign på easypeasy? Det er programmer jeg allerede har på min gamle pc og ønsket å overføre og bruke på den nye. (Vet de ikke er laget for det, men jeg har nå tenkt til og prøve, er ikke så mye det brukes.)

-Jeg bruker mitt ftp program mye (core ftp lite), i forbindelse med hjemmesider. Er dette og de to overnevnte programmer for windows, så jeg da må finne/kjøpe nye?

Lenke til kommentar

Hvilket mobilt bredbåndsmodem er det du har? Min erfaring er at Ubuntu normalt sett tar "alt" av mobile bredbåndsadaptere mer eller mindre ut-av-esken, men det kan selvfølgelig variere.

Du kan bruke Wine for å kjøre diverse windows-programmer under GNU/Linux. Det ser ikke ut til at InDesign fungerer foreløpig, dessverre. Det finnes likevel andre alternativer, men jeg er ikke så veldig inne i webutvikling. Google og forum er din venn :) Photoshop Elements 7 er ihvertfall ranket som Platium, altså at det fungerer 100% som det skal.

Det finnes tonnevis av FTP-klienter til GNU/Linux som du kan bruke :)

Lenke til kommentar
Hvilket mobilt bredbåndsmodem er det du har? Min erfaring er at Ubuntu normalt sett tar "alt" av mobile bredbåndsadaptere mer eller mindre ut-av-esken, men det kan selvfølgelig variere.

Du kan bruke Wine for å kjøre diverse windows-programmer under GNU/Linux. Det ser ikke ut til at InDesign fungerer foreløpig, dessverre. Det finnes likevel andre alternativer, men jeg er ikke så veldig inne i webutvikling. Google og forum er din venn :) Photoshop Elements 7 er ihvertfall ranket som Platium, altså at det fungerer 100% som det skal.

Det finnes tonnevis av FTP-klienter til GNU/Linux som du kan bruke :)

Ja beklager, google skal selvfølgelig få gjennomgå litt før jeg overøser deg med spørsmål. ;)

Jeg har Ice, sånt lite usb-modem. Har dog bestilt to pcer som nevnt, hvorav den ene har innebygget mobilt bredbånd fra telenor (3g). Så det er ikke sikkert det blir aktuelt. Men ifølge min bror var det ikke noe problem, det var godt forklart hvordan man skulle innstallere det, var bare jeg som ikke orket å vente. (Hadde vært uten pc noen dager..)

Men takk igjen, da får jeg sette tankevirksomheten på høygir og lese meg opp litt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...