Spirograf Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Lurer på en ting; når man setter opp et vanlig peer-to-peer nettverk med XP(2000 også) og 9x/ME sammen, skal det da være nødvendig å legge til alle brukerkontoene som eksisterer i nettverket på hver maskin med XP/2000? Har prøvd å få det til uten å legge til kontoer, men da får ikke andre maskiner tilgang. Share/filrettigheter er satt til Everyone - Full Control. Skal det være nødvendig å sette opp en domenekontroller for å få dette til? Har en diskusjon gående her på skolen, setter pris på hurtig svar :smile: Lenke til kommentar
jfkleven Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Har motsatt problem i Xp! Alle får tilgang uten å lagd kontoer i brukergrupper. Veldig irriterende. Skulle ønske Xp var like sikkert som y2k:-( Lenke til kommentar
unwill Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Jeg vet hvordan dere har det. jkeleven: har ikke skrudd av den enkle fildelingsgreia (tror du finner den et sted på folder option), og derfor så vil alle få access dersom man sharer den. (men hvis firewallen er på så kommer ingen inn). Spirograf: jeg tror problemet ditt er at maskinene ikke finner hverandre. Finner du andre maskinene når du trykker på network eller må du manuelt skrive inn //pcnavn eller //ip.ip.ip.ip. Hvis du finner maskinene så kan du legge tilgang ved hjelp av "location" knappen. Hvis ikke så må du finne en måte til å finne maskinene på. (jeg har ikke greid det enda) Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: Spirograf: jeg tror problemet ditt er at maskinene ikke finner hverandre. Finner du andre maskinene når du trykker på network eller må du manuelt skrive inn //pcnavn eller //ip.ip.ip.ip. Hvis du finner maskinene så kan du legge tilgang ved hjelp av "location" knappen. Hvis ikke så må du finne en måte til å finne maskinene på. (jeg har ikke greid det enda) Er klar over dette, maskinene står med fast IP, og jeg ser XP/2000-maskinene i Explorer. NetBIOS over TCP/IP er enablet slik at navneresolveringa er i orden. XP/2000 har ingen problemer med å gå inn på shares på 9x/ME-maskiner, det er omvendt som er problemet Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 for å sette opp nettverket gå gjennom network setup wizard. hvis det fremdeles ikke funker, gi alle pc'ene like ip'er (192.168.0.2-3-4osv - hvis du har en pc med internet som skal deles, må den ha 192.168.0.1) Hvis du ikke skal ha noen permissions eller noe sånt tar du på "Simple Sharing" TIPS: Har du merket at det tar drtlang tid å komme inn på mapper på win98/me maskiner? Det er forsi winxp søker etter "Scheduled Tasks". For å stoppe det fjerner gjør du følgende: få opp regeditor (win+r - regedit) finn frem: HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/RemoteComputer/NameSpace der finner du denne "key'en": {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF} Slett den... Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Tror ikke dere helt skjønner problemet... Hvordan unngå å måtte legge til en hel masse brukere på en XP/2000 Pro bare for at andre maskiner i workgroup skal kunne få tilgang på delte resursser? Det er litt tåpelig å investere i en server og sette opp et domene for 7-8 maskiner... Lenke til kommentar
extreme Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Har du prøvd og skru av den der "Enable network addess control using IEEE 8.02.1X" ? Den kan visst skape trøbbel i enkelte situasjoner. Lenke til kommentar
jfkleven Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Har fått det samme problemet etter at jeg satt på avanserte fildelig-instillinger. Xp finner win98, men win98 får ikke tilgang på Xp. Får access denied, når jeg prøver å gå inn i mapper. Under deling;tillatelser har jeg satt at alle skal ha tilgang. under sikkerhet er også alle med på listen. har også prøvd å opprette flere brukerkontoer, men det skal vel ikke være nødvendig å opprette titalls brukere!!!? Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Gå inn i "Local Users and Groups", "Users", dobbelklikk "Guest"-brukeren og ta vekk krysset forann "Disable Account". [ Denne Melding var redigert av: en fyr på 2002-01-25 00:55 ] Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Nei jeg skjønner ikke problemet. hvis du gjør det jeg skrev, trenger du ikke logge på med brukernavn og passord for å bruke delte mapper. la oss si at på XP maskinen heter "Børge" er det sånn å forstå at når du prøver å gå inn på "børge" (børge) fra en windows 98 maskin, så kommer det opp et "påloggingsvindu" der du må skrive brukernavn og passord? Det skjer hvis file sharing ikke er aktivert. gå gjennom network wizarden. den fikser biffen. Alle har trøbbel med pålogging for å bruke delte XP mapper... Jeg har aldri før måtte skrive noe brukernavn eller passord... hva er det dere gjør!? :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå