-Serenity- Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 I stillingsannonser nevnes det ofte at bedrifter har "gode pensjonsordninger". Hva ligger egentlig i det? Slik jeg har forstått det så er det lovpålagt at du trekkes 2% av lønna. Hvis en "god pensjonsordning" rett og slett innebærer at det trekkes mer så høres det ut som noe jeg bare kunne bedt om selv, og ikke noe bedriften liksom skal ta noe cred for. Men jeg mistenker at det innebærer noe helt annet? Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Det innbærer nok noe helt annet ja. Tror ikke det lovpålagt med pensjonstrekk. Offentlig ansatte har to prosenttrekk som går til Statens Pensjonskasse. Mulig det er dette du tenkt på. I tillegg betaler arbeidsgiver 7-11%. Denne ekstrainnbetalingen skal dekke gapet mellom folketrygden og 67% av lønnen i pensjon for statsansatte. For at et privat selskap skal kunne si de har en god pensjonsordning, så må jo det av skyte inne penger inn til din pensjon. For at den skal være ekstra god så burde de love deg en høy fast andel av lønnen som pensjon, feks 67% som i staten. Du må bare undersøke i hvert enkelt tilfelle hva dem mener med. Hvilken verdi har det f.esk om arbeidsgiver i dag lover 70% av lønn som pensjon, men har selv rett til å endre på dette? Mange har i utgangspunktet gode pensjonsavtaler i selskapet sitt men avtalen er ikke tariffestet. Da kan den rykke. Det har vel faktisk også skjedd flere ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå