Perrern Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Blir spennende å se utfallet av denne saken, men at kirken blir "sett i nåde grunnet rot" eller noe i den duren hadde heller ikke overrasket meg. Enig. Tror ikke det skjer noe særlig. men morsomt at den faktisk ble anmeldt da Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Men kirken får jo ikke penger per medlem? Skjønte ikke dette helt jeg. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ikke statskirken. Men alle andre livssynssamfunn blir økonomisk påvirket av statskirkens medlemstall. Jo flere medlemmer statskirken har, jo mindre økonomisk støtte får alle andre livssyn. Den norske kirke får via statsbudsjettet delt på antall statskirkemedlemmer. Jo flere medlemmer kirken har, jo mindre får andre tros- og livssynssamfunn. Ved å være medlem av statskirken, uten å være luther-evangelisk, så er jeg med på å stramme økonomien til alle andre livssyn i Norge, til fordel for et livssyn jeg ikke identifiserer meg med. Det rett og slett urettferdig at et livssyn skal prioriteres over andre, samt at medlemsjukset ikke gjør saken noe bedre. Endret 19. august 2009 av O3K Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Men bedrageriloven dømmer ingen for å oppgi feil informasjon for å svekke andre organisasjoner. Det må være i vinnings hensikt. Hvis ikke er det ikke bedrageri, og det er vel for brudd på bedrageriloven de anmeldes? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Statskirken burde slette alle medlemmslister også burde folk være nødt til å melde seg inn selv. På denne måten hadde vel man vel blitt kvitt 90% av alle medlemmene. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Men bedrageriloven dømmer ingen for å oppgi feil informasjon for å svekke andre organisasjoner. Det må være i vinnings hensikt. Hvis ikke er det ikke bedrageri, og det er vel for brudd på bedrageriloven de anmeldes? Kan man i dette tilfellet se bort ifra det potensielle kuttet i statsstøtte til statskirken om den mistet en så stor andel av medlemmene som den burde (kun antall troende forblir)? Å unngå et så stort kutt, er vel i seg selv en vinning? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) De må få en uberettiget vinning. Ingen kan fastslå at deres vinning er uberettiget? Isåfall må det føres en klar sammenheng mellom medlemstall og statsbudsjett-midlene de mottar. I sin argumentasjon bruker han ordningen som gjelder for andre livssynssamfunn. Poenget er at det ikke er en fastsatt noen kr/medlem-sum. Det er heller ikke snakk om at statskirken har voldt noe økonomisk tap for statens del. Staten får gi så mye penger de vil. I anmeldelsen snakker han også om en politisk gevinst de har oppnådd. Dette er heller ikke noe tema i bedrageriloven, det dreier seg kun om økonomisk gevinst. Jeg tror dette først og fremst er et stunt, den egner seg ikke for retten. Dette er egentlig en sak for Juss-forumet btw. Endret 19. august 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Om du sier så, men om det ikke går under bedrageriloven, så burde det gå under én eller annen lov? Du kan ikke skyve til siden at kirken gjør noe som er ytterst uønskelig her? Jeg er ingen jurist, men det lukter jo råttent av hele saken. Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Han har anmeldt dem for grovt bedrageri, det er naturligvis fordi det er under den loven statskirken har lettest for å bli domfelt. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det var ikke det jeg spurte om, men men ... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Kirker er no dritt... Bygger dem mitt i boligstrøk slik at ALLE blir vekket klokka 11 søndags morgen til klokkeklang og hellvette! Bare bli lei nok å leie in konserthøytalere å gønne på med Dimmu Borgir fra nabotomta midt under første salmevers! Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg er ingen jurist, men det sogner nok til bedrageri om det skulle være noe. Hovedkjennetegnet er at de har mottatt penger, om det er uberettiget osv er det bedrageri. Jeg tror imidlertid ikke det oppfyller alle kravene. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Men la oss vende synet bort ifra økonomien her. Det virker jo som et slags brudd på ... i mangel av bedre ord sier jeg privatlivet, kanskje drister jeg meg også til å kalle det et brudd på religionsfriheten, dette å melde gamle medlemmer tilbake. La oss se det fra individene sin side, de som har et sterkt ønske om ikke å stå oppført som medlem. Hvilken forbrytelse gjør kirken mot disse? Red.: er klar over at dette ikke går under denne anmeldelsen, men vi kan vel bli enige at noe burde gjøres med dette fanteriet, og aksjon i form av anmeldelser ser seg mer og mer nødvendig ettersom tiden går? Endret 19. august 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Bare bli lei nok å leie in konserthøytalere å gønne på med Dimmu Borgir fra nabotomta midt under første salmevers! Already done. Bare vi spilte Lamb of God for det meste. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Hva med å ikke støtte noen relgioner eller livsyn ? Hva om ingen fikk et rødt øre ? Vi hadde hatt flere verdier å formidle, sikkert færre trosamfunn ettersom noen enten driver en liten diskre butikk av det og at noen ikke er så engasjerte at de bruker fritiden sin ulønnet på å fortelle eventyr. Selv fikk jeg kirkevalgkortet i posten, er ikke (så vidt jeg vet, har meldt meg ut) medlem av statskirken, men ser ut som jeg på mystisk og ved "et mirakel" er blitt tatt inn i varmen. Merkelig at du kan bli "feilaktig " innmeldt etter at du har fått bekreft at du er ute av papirene. Kirken tenker vel at folk som er meldt ut ikke gidde å skjekke om de enda er medlem, og derfor kan snylte ved å innkludere deres navn, men de gikk samtidig på en smell når de printet valg sedler til alle, så glemte de at de hadde mange medlemmer i uvitenhet ? Håper de kommer til bunns i denne saken. Hadde det vært opp til meg hadde det vært slik som beskrevet ovenfor. Endret 21. august 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Håper virkelig noe må stå til ansvar for dette. Hva mener kirken egentlig med "penger til å rydde opp". Er ikke de estimerte urettmessige ervervede 500 mill. nok!!?? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Dette høres bra ut. Forhåpentligvis så blir det ryddet opp, det er på tide. Dette som stod på Økokrims sider var også beroligende: Økokrim bekjemper økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet og får fellende dommer i 8 av 10 saker. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Er det mulig å melde seg ut av Statskjerka elektronisk? Lenke til kommentar
jente18 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Statskirken har rotet med medlemmene ja, men det har også gått andre veien. Folk som aldri har meldt seg ut, har plutselig ikke stått i listene, så det er nok ikke med overlegg... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Statskirken har rotet med medlemmene ja, men det har også gått andre veien. Folk som aldri har meldt seg ut, har plutselig ikke stått i listene, så det er nok ikke med overlegg... kilde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå