darklord85 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Hei! Jeg har et nikon d80, som er ca 2 år gammelt nå, jeg har fått tilbud mot å bytte dette jevnt mot et d200 som er ca like gammelt, hva tenker folket om dette? D80 er tatt snart 9000 eksponeringer. D200 har snart passert 18000, er altså brukt ca dobbelt så mye, har sett noen steder at lukkeren i d200 skal tåle ca 150-200k eksponeringer, så det vil si at det er et stykke igjenn dit. Hva bør jeg gjøre? Jeg liker d80 min veldig godt, men på den andre siden så har jeg sagt at neste kamerakjøp mest sannsynlig blir ett trinn opp fra d80, jeg har tatt noen få bilder med d200 før, og liker dette kameraet ganske godt. Det som også skal sies er at mitt d80 nå snart kommer tilbake fra service hvor det har fått gjennomført check & clean samt fått fikset et problem med hot pixels. Har lest meg til at d200 har dårligere batterikapasitet enn det d80 har, hvor mye er det snakk om her? Vil jeg legge veldig godt merke til det? D200 bruker jo cf kort mens d80 bruker sd, dette er ikke så viktig egentlig. Jeg har også en fjernkontroll(den enkle til nikon med bare 1 knapp, vriker på ir) kan jeg bruke denne på d200? Er det noe mer? Søker deres råd nå Endret 11. august 2009 av darklord85 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Har lest meg til at d200 har dårligere batterikapasitet enn det d80 har, hvor mye er det snakk om her? Vil jeg legge veldig godt merke til det? Ja, du vil legge merke til det. D200 har _mye_ dårligere batterikapasitet enn D80. Jeg har også en fjernkontroll(den enkle til nikon med bare 1 knapp, vriker på ir) kan jeg bruke denne på d200? Den funker ikke på D200. Jeg ville sagt dropp det og behold D80en, så får du heller oppgradere skikkelig når du får råd til det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Spørsmålet er jo hvorfor du vil oppgradere? D200 har sånn ca. samme bildekvalitet som D80 (men min D200 sliter med "banding" på høy iso, selv om det er en "late model"). D200 er helt åpenbart et bedre verktøy enn D80, men om du ikke kan sette fingeren på nøyaktig hva det er du vil oppnå med denne oppgraderingen, så har du ingen "business case" for det, og da kan du like godt droppe det, og spare til en D300s, som er et enormt mye mer kompetent kamera enn D200. D200 har ganske lusen batterikapasitet, og om du fotograferer aktivt så må du regne med å lade batteriet hver dag, men jeg tror ikke jeg noen sinne klarte å "gå tom". Endret 11. august 2009 av Anew Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Du sier jo det selv. Du liker D80en din veldig godt, mens intrykket ditt av D200 er ganske godt. Veldig er bedre enn ganske; behold kameraet ditt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg får ca 500 bilder på et batteri på D200 uten å spare noe spesielt på strømmen men D80 greier betydelig fler. D200 er et mye mer avansert kamera enn D80 men har du ikke bruk for noen av funksjonene så er det ikke noe stort poeng å bytte. Her er noen grunner til å bytte som kan være viktig for noen og uvesentlig for andre: Automatisk eksponering selv på fullstendig manuelle objektiver. D200 har en lysmåler som ikke er like overivrig som D80. 5 bilder i sekundet. Inngang for en del utstyr som kabelutløser og GPS. D200 er tyngre og av metall, det kan telle både positivt og negativt. Lenke til kommentar
darklord85 Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Hoved grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er vel at jeg føler at d80 er for "automatisk." kjører nesten alle bilder på full manuell, fordi automatikken i kamera mener at ikke bildene mine skal se ut slik jeg vil:p Samt at jeg ser behovet litt for et kamera jvor jeg kan legge opp programmer selv... Ser også at d80 og d200 er ganske like, og jeg vurderte en brukt d200 før jeg kjøpte d80 min, men jeg er veldig i tvil. Er ikke at det tilbudet er nytt heller, er en jeg kjenner som hadde d80 og byttet dette mot d200 han ønsker nå tilbake til d80 pga han synes d200 blir alt for manuell... Men som dere sier, det er 2 like kameraer disse, og jeg vurderer om jeg skal vente til d300s kommer å se da, prisen på den vil vel ligge rundt 15? Hvor mye er det da evt mulig å få for min brukte d80? Er omtrent ikke tegn til slitasje på det... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 D80 har samme manuelle funksjoner som D200, men med full automatikk i tillegg. Lenke til kommentar
darklord85 Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 ser jo egentlig ut som saken er avgjort da:P men uansett, hvis det er så liten forskjell, vil ikke det samme gjelde for d300 vs d90?(vet det kommer en d300s nå, men hvis vi ser bort fra denne) Er forskjellene så små at jeg må opp i d700 klassen for å få det som jeg ønsker? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Det største forskjellen mellom D90 og D300 ligger nok i byggekvaliteten, ergonomien og raskere seriebilder, i sistnevntes favør. Endret 11. august 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Er forskjellene så små at jeg må opp i d700 klassen for å få det som jeg ønsker? Jeg er litt usikker på hva du egentlig ønsker deg, som du ikke har mulighet for med D80. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hovedgrunnen til at jeg ønsker å oppgradere er vel at jeg føler at d80 er for "automatisk." kjører nesten alle bilder på full manuell, fordi automatikken i kamera mener at ikke bildene mine skal se ut slik jeg vil:p Interessant! På hvilke(n) måte® bommer automatikken til D80? Og hvilke manuelle innstillinger har D200 som D80 ikke har - men som du trenger? Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Jeg er enig med mange andre her, jeg ser ikke helt poenget med å bytte fra D80 til D200. Normalt er bildekvaliteten til et kamera som lanseres senere, men er basert på samme teknologi minst like bra som første versjon. Det gjelder både D200/D80 og D300/D90. Da gjenstår vesentlig byggekvalitet og litt raskere seriebildefunksjon som argumenter for D200 selv om det også har en del andre mindre fordeler - men som kanskje er viktige for deg? Personlig ville jeg vel heller oppgradert til D90 som gir bedre bildekvalitet i noen situasjoner, men hvis det er byggekvaliteten du er på jakt etter så hjelper jo ikke det. Thom Hogan (Nikon guru) har en del kommentarer angående D80 i sin D90-test, kanskje det står noe der som kan hjelpe deg med valget. http://www.bythom.com/nikond90review.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå