Gå til innhold

Perle for svin? EOS 500D

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og skal til å bestille meg mitt første speilreflekskamera, men tenkte kanskje det er greit å få litt feedback her før jeg bruker rundt 8.000 på noe jeg ikke kan særlig mye om. Jeg lurer på om kanskje jeg handler litt over evne her... Har noen spørsmål også.

Kameraet jeg har sett meg ut er Canon EOS 500D kit med 18-55 mm linse. Jeg har tidligere bare hatt kompaktkameraer og har alltid irritert meg over hvor lang tid det tar å fokusere og at det blir blurry ved den minste bevegelse eller at det er litt mørkt. Er speilreflekser bedre på dette området om jeg lærer meg å bruke riktige innstillinger (og kanskje helst med den linsen også) ?

Vil automodus fungere bedre enn på kompaktkameraer når man er lat og bare vil knipse noe kjapt?

Jeg har en plan om at jeg skal begynne å komme meg litt ut når jeg får meg kameraet, gå noen turer, ta bilder, osv. Da blir det vel til å ta bilde av alt mulig, men jeg har hørt/lest at speilreflekser ofte er veldig spesialiserte mtp. hva de skal brukes til. Er dette noe som kommer til å sette store begrensninger eller er det bare sånn som profesjonelle fotografer ville irritert seg over?

Om det også er noen siste innvendinger på kameravalget setter jeg pris på litt feedback her også. Jeg har lest om Olympus E-620 og Nikon D5000, men jeg synes 500D virker bedre for meg siden det også har full HD-video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt bruk så vil alle (skal du filme må du selvsagt velge et som kan dette) nyere kamera fungere fint, og jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd med 500D.

Det viktige er optikken. Pass på at du får 18-55 med IS. Jeg har selv ingen erfaring med noen av versjonene, men etter det jeg har skjønt er versjonen uten IS temmelig nært avfall å regne.

Lenke til kommentar

Hvis videomulighet er bortimot et must, er nok Canon EOS 500D og Nikon D5000 gode valg. Canon'en gir deg riktig nok 1080p, men det er kun med 20 bilder i sekundet, i motsetning til 24, som vel er det vanlige, og som helst må til for at filmen skal flyte bra. Dog vil det nok fungere helt greit med 20fps, men jeg ville nok heller ha filmet i 720p, som gir 30fps.

Du må også vite at autofokus ikke fungerer ved filming. Du må fokusere manuelt, noe som kan gjøre filming til en hektisk affære. Spesielt hvis det er mye bevegelse i filmen. Filmimplementasjon i speilreflekskamera er veldig nytt, så det blir nok vesentlig bedre og lettere håndterlig med tiden.

Utover dette virker 500D som et knakandes godt kamera. Men for folk som ikke har behov for eller prioriterer videofunksjon vil nok 450D gi meget mye mer for pengene. Det er dog en ting 500D er vesentlig bedre på en Canon 450D. Bildestøy på høy ISO. 450D leverer gode bilder opptil 800 ISO, mens 1600 ISO kan brukes til nød. 500D leverer derimot gode bilder opptil 1600 ISO, samtidig som 3200 kan gå til nød. Dette gjør kameraet mer anvendig i mørke omgivelser.

Uansett hvilken av de du ender opp med så er det viktig å få kit'et med EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, da dette i tillegg til å ha bildestabilisator, er vesentlig bedre optisk enn den eldre versjonen uten IS.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takk for info folkens. Har nå bestilt dette og håper å få det levert senere i dag!

En del av grunnen til at jeg valgte nettopp Canon 500D og ikke Nikon D5000 var at Canon kunne ta opp i 30fps 720p, mens Nikon var begrenset til 24fps. Greit å kunne ta opp full HD av og til også om lysten skulle melde seg.

Noen som har en link til bra nybegynnerguide for speilrefleksfotografering utover den i sticky-tråden?

Lenke til kommentar
Takk for info folkens. Har nå bestilt dette og håper å få det levert senere i dag!

En del av grunnen til at jeg valgte nettopp Canon 500D og ikke Nikon D5000 var at Canon kunne ta opp i 30fps 720p, mens Nikon var begrenset til 24fps. Greit å kunne ta opp full HD av og til også om lysten skulle melde seg.

Noen som har en link til bra nybegynnerguide for speilrefleksfotografering utover den i sticky-tråden?

Gå til ditt lokale bibliotek og lån deg en bok om fotografering. Eventuelt kjøp Magnar Fjørtoft sin om Digital Fotografering.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer et par nye modeller om 1 uke, fra canon, trolig blir det lansert 19 august, de har en pressekonferanse da. Det ene tror jeg blir en modell med skjerm som kan svinges, muligens den blir eos 2000D, og det andre blir trolig en eos 60D med full hd video. Det er litt vanskelig å vite om det er noe hold i det. Det er og spekulasjon om en ny fullformat modell som skal hete eos 7D, men jeg tror det bare er tull, er nok en 60D som kommer.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror det kommer et par nye modeller om 1 uke, fra canon, trolig blir det lansert 19 august, de har en pressekonferanse da. Det ene tror jeg blir en modell med skjerm som kan svinges, muligens den blir eos 2000D, og det andre blir trolig en eos 60D med full hd video. Det er litt vanskelig å vite om det er noe hold i det. Det er og spekulasjon om en ny fullformat modell som skal hete eos 7D, men jeg tror det bare er tull, er nok en 60D som kommer.

Kanskje litt leit jeg ikke ventet, men jeg måtte ha *nå* :)

Jeg er rimelig imponert så langt! En ting jeg kom over i løpet av de første ti minuttene jeg har fått leke med det - hvorfor får jeg valgt f-verdier langt over det som står på linsen?

Lenke til kommentar
Det er største blender ved minste og lengste brennvidde som er oppgitt på optikken.

Ok, her tror jeg at jeg har litt lesing å gjøre, for den setningen forstod jeg ingenting av :p

Er så langt storfornøyd med litt innebruk!

Er det noen som har dette kameraet og kan fortelle meg om det skulle fulgt med enten norsk eller engelsk bruksanvisning? Fryktelig irriterende å prøve forstå seg frem til hva det forskjellige greiene er på svensk...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale den Engelske versjonen hvis du ikke har noen preferanse fra før,ca 90% av alt fotoprat bruker Engelske uttrykk.

Bruk P til og begynne med,hvis du ikke allerede er på AV/TV innstillingene.

I alle de helautomatiske innstillingene får du ikke gjort noe som helst,kamera tar hele komandoen.

Det er også lurt og bare bruke det mitterste fokuspunktet,for da kan du selv sette fokuset der du vil i bildet.Det du gjør er og rette det mitterste fokuspunktet der du vil ha fokus,trykk utløseren halveis ned når du hører et pip har kameraet fokusert,ta da og juster kameraet til du har det bildeutsnittet du vil ha fortsatt med utløserbryteren halvveis nedtrykt,når du er fornøyd kan du trykke bryteren resten av veien ned.

Hvilken F tall du har mulighet til og bruke er avhengig av objektivet,det som normalt følger med kameraet har en verdi på f/3.5 til f/ 5.6 og en brennvidde på 18 til 55 millimeter.Det objektivet har ikke fast brennvidde "f" men variabel,hvis du setter objektivet på 18 mm vil du få f/3.5 som største blender "lite tall" etter som du vrir det mot 55 mm vil du oppleve at blenderen vil forandre seg helt opp til f/5.6 så du får ikke større blender en f/5.6 på 55 mm.men hvis du bruker blenderprioritering innstillingen "AV" kan du justere blender verdiene.

En annen ting som du kan gjøre for og trene litt er å se bildene på BK og prøve og ta tilsvarende bilder med samme innstillinger.

Denne tråden om blender,lukker og iso er kjempefin.

Edit:skal følge med Engelsk manual men ikke Norsk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for tips! Skal prøve litt i kveld og se hva jeg får til.

Rart det ikke fulgte med engelsk manual... Jeg får vel laste ned en PDF et sted, eller kanskje det ligger på CDen som fulgte med.

Men, dette med blender. Hvis linsen min bare klarer et visst f-tall på den og den mm'ern, hva er det da jeg stiller på kameraet?

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Det står "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS", men jeg er ganske sikker på at jeg kan sette f.eks f22 på 18mm om jeg ville. Hvordan kan jeg ha mindre åpning enn det som står i specsene til kameraet? Eller er det sånn at jeg kan stille hva jeg vil på kameraet, men at det *egentlig* ikke er mindre enn f3.5 på 18mm og 5.6 på 55mm?

Eller er det som står på objektivet optimal blenderåpning på de forskjellige zoom-nivåene ellerno?

Lenke til kommentar

Det som er oppgitt på objektivet ditt er *maksimum blenderåpning*. Og siden denne angis som en brøk (f/3.5 eller "f over 3.5" om du vil) go det er tallet under brøkstreken som angis så betyr det at jo mindre tallet er jo større er blenderåpningen (og motsatt).

Du kan selvsagt stille inn en *mindre blenderåpning* enn det som står på objektivet men forsøk å stille inn en *større blenderåpning* (altså et mindre tall) så skal du se at det ikke går.

Du kan ikke stille inn verdier for blenderåpning i kameraet som ikke objektivet ditt støtter, så det du har (og får) stilt inn kameraet ditt til er blenderåpningen som er i bruk.

Lenke til kommentar

Når man anbefaler å kjøpe kit med IS-versjonen av EFS 18-55, er det av to grunner:

1) Den er bedre enn "ikke-IS"-versjonen av kitobjektivet, spesielt rent optisk. "Ikke-IS" er noe skrap, IS-versjonen er flere hakk bedre. ;)

2) IS = Bildestabilisator. Om man tar bilde av noe som står helt stille, vil den, spesielt i lite lys, hjelpe til med å få et bilde uten bevegelsesuskarphet. Er bare snakk om litt fiffig elektronikk og optikk som kan kompensere for bevegelser ved at elementer inni objektivet flytter seg når kameraet er i bevegelse under eksponering. Spør evt. om å få demonstrert det i butikken der du skal kjøpe kameraet - også søkeren/live view er stabilisert, og du skjønner mest sannsynlig effekten med en gang.

IS er spesielt nyttig på objektiver som er relativt lyssvake, og forbedrer mulighetene til å fotografere stillestående saker under dårlige lysforhold, hvor blits ikke er ønsket eller er umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...