FredH Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hei, jeg kjøpte meg en El-gitar ca. 2 mnd siden og jeg lurer på: Burde man skifte strenger etter 1-2 mnd? Gitarlæreren min sier at det første settet med strenger som følger med gitaren når du kjøper den kan være dårlig Nytt spørsmål: hvor ofte burde man skifte strenger? Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det varierar men det eg gjær er å sjå etter tydlege "merker" på strengane der fretsa ligg. Så kan du også spele av ein lys tone du skal då kunne høre ein merkleg lyd, altso lyden er ikkje rein. Då kan du skifte strengar. Visst du spiller mykje det vil sei fleire timer kvar dag så blir det ca. skift annakvar måned. Eit tips til streng så vil eg anbefale: Skull Strings Lenke til kommentar
FredH Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Det varierar men det eg gjær er å sjå etter tydlege "merker" på strengane der fretsa ligg. Så kan du også spele av ein lys tone du skal då kunne høre ein merkleg lyd, altso lyden er ikkje rein. Då kan du skifte strengar. Visst du spiller mykje det vil sei fleire timer kvar dag så blir det ca. skift annakvar måned. Eit tips til streng så vil eg anbefale: Skull Strings Aha, ok takk, spiller storsett noen timer dagen ja, og det er noen merker ved fretsa ja. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Har spilt med samma strengene i over ett og et halvt år nå Ta vare på gitaren? Meh... Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Forskjellen på nye og gamle strenger er i hovedsak lyden. Gamle strenger er 'dauere' i lyden og sustainen holder seg ikke så bra. Nye strenger er friskere og kraftigere, og du hører godt forskjell på nye og gamle strenger. For de som ikke merker dette uten ha en med gamle og nye strenger ved siden av hverandre, er en god indikasjon når strengene begynner å bli misfarget. De lyse strengene (de som ikke er spunnet) er mørkere der du spiller mye (strengene skal være metallisk i fargen, ikke mørk grå) når de glir gamle. De mørke strengene (de som er spunnet) skal være lys metallisk på elgitar eller lys bronsefarget på kassegitar. Når de blir mørkere (grålig på elgitar, eller brunlig på kassegitar) betyr det at strengene er gamle. Strengene gir også mer motstand hvor du har spilt mest når du holder strengen mellom tommelen og pekefingern og drar opp eller ned langs strengen. Spiller du en del, er intervall på 1-2 måneder et bra utgangspunkt for å skifte. Dette varierer dog, noen må skifte oftere. Du KAN spille på strenger som er et år, men de har dårligere lyd og er vondere å spille på. Belagte (coated) strenger holder seg lengre. Lenke til kommentar
Toften Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Sjølv så skifter eg gitarstrenger ca. ein gang i måneden. Men det kan også ver lurt, visst du ikkje har gjort det enda, å få satt opp gitaren skikkeleg. Er sånn at ikkje alltid dette er gjort visst gitaren er ny. Blir mykje enklere å spele på gitaren etter du har fått satt den opp skikkeleg. Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Sjølv så skifter eg gitarstrenger ca. ein gang i måneden. Men det kan også ver lurt, visst du ikkje har gjort det enda, å få satt opp gitaren skikkeleg. Er sånn at ikkje alltid dette er gjort visst gitaren er ny. Blir mykje enklere å spele på gitaren etter du har fått satt den opp skikkeleg. +1 Lenke til kommentar
fgr Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Belagte (coated) strenger holder seg lengre. truthiness. jeg bruker elixir, de holder den nye fine lyden ekstremt lenge. bare bytt strenger med en gang, de som fulgte med er nok crap. Endret 26. august 2009 av jagarock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå