Gå til innhold

Kosthold, små ekstremt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg får jo i meg 150-180 gram med proteiner hver dag, men burde jeg få i meg mere fett? synes at jeg har stått stille på vekta azz... tar gjerne og spiser mer fett, det er det skjeldent jeg spiser mye av.

Åboy oboy. Dette er helt feil. Du må dra protein inntaket ditt langt ned, halver det helst. Du vil aldri legge på deg noe med feil balanse i kosten.

Det første du må gjøre, er å forstå dette: Du trenger veksthormoner i mengder nå, og det får kroppen din på denne måten: Enten tar du doping som ødelegger deg, eller du spiser på denne måten: Om du ikke har noen sykdom, drar du ned karbohydratene dine til 50 gram om dagen. Det er omtrent 3 brødskiver det.

Skal du ha i deg 3000 kcal om dagen, bør du ha i deg 2 til 3 hekto med rent fett, og her snakker vi smør, kremfløte, seterrømme, kokosfett, rapsolje, eggeguler, pluss fettet som finnes i alt kjøtt, fisk, bacon.

Proteinene dine bør ikke overstige 2 ganger kroppsvekt i gram. Jeg vet dette høres ekstremt ut, men grunnen er enkel: Med såpass mye karbohydrater og protein som du spiser, vil du store deler av døgnet ha mye høyt blodsukker, som igjen til kreve mye insulinfrisetting i blodet. Da vil du ikke få noe særlig av hormonet glukagon i blodet, som setter igang bygging av blant annet muskler, svært forenklet. DU ER HELT ENKELT NØDT TIL Å DRA NED PÅ KARBOHYDRATER I KOSTEN.

En middag som vil hjelpe deg er slik, for eksempel: Laks, 2-3 hekto, med 1 hekto smeltet smør over, dill, persille, hvitløk, og 2 hekto blandet salat, som tomat, agurk og squash. Toppet med rømme.

Eller 5 hekto kjøttdeig, blandet med mye seterømme og fløte, løk og rosmarin. Settes i form, 180 grader, stekes i 30- 45 minutter,. serveres med blomkål moset i mye smør og litt rapsolje.

Frokost kan være så mangt, egg og bacon er jo vanlig og sunt.

Proteinshake bør inntas rett etter trening, før du dusjer, om du har mulighet, ta også en Skip anabolic mega pak, som er spesielt laget for hardtrening. En spesielt stor dose med vitamin og mineral, laget på en måte som gjør at de løses oppi tarmen over 12 timer, som sikrer at cellene dine har det de trenger av sånt stoff hele tiden.

Du kan aldri forvente å gå opp 10 kilo i mnd. Om du gjorde det, ville du enten dø, eller havne i Guinness book of records.

Men 20 kg i året er ikke håpløst, da en blanding av fett og muskler. Primært sett vil kroppen din regulere dette selv, om du gir den det den trenger, og det er først og fremst fett. Jeg har vært der som du er selv,og skjønte ikke hva det var som ødela, så hardt som jeg trente, og så mye protein og karbohydrater som jeg spiste. Fra 1982 til 88 gikk jeg opp fra 69 til 74 kg...jeg er 182 høy.

Rundt år 2000 begynte jeg å spise annerledes, og da du..uten trening økte vekta min fra 74 til 80. Der den skulle være. Grunnen var redusert inntak av karbohydrat.

Om du lurer på hva i helv...dette er, så er det helt vitenskaplig og vel bevist og godt fundert.

Om du lurer på hva slags mat du skal spise da, kan du lese bloggen til lena: lenabeatrice.net

Der er det masse gode oppskrifter. Anna Jacobson i Sverige er også bra.

Om du trener tungt ( 3x3-5) og spiser sunt som jeg skissert, så vil du gå opp i vekt. Det kan jeg garantere deg.

lenabeatrice.net kan se ut som en slankeblogg, siden hun gikk NED 45 kg i vekt med sånn kost, men det virker begge veier, siden det gir kroppen din muighet til å komme i balanse.

Lenke til kommentar

Virker som du vet hva du snakker om, så jeg har bestemt meg for å halvere protein drikkene, til 4-5 hver dag (ca. 72-90g proteiner). Det vil bli lettere for meg og kostholdet vil bli mer balansert som du sier er viktig. Også har jeg tenkt til å spise mer sunt pålegg og sunn mat og mye middag, trening osv. for jeg tror at det faktisk kan funke.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Det setter jeg pris på :)

BTW: Jeg føler at først vil jeg nå 75 kg, og se om jeg skal gå videre etter det. Kommer ann på om jeg vokser noe mer i høyden, siden jeg har vokst ganske jevnt hver månede, selv om det er litt mindre nå, så har 25 kg jeg skal legge på meg. Det blir ca. 6 måneder. spørs litt hvor mye jeg legger på meg hver månede.

Kommer ikke noen update på vekta før om 1-2 måneder.

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
Virker som du vet hva du snakker om, så jeg har bestemt meg for å halvere protein drikkene, til 4-5 hver dag (ca. 72-90g proteiner). Det vil bli lettere for meg og kostholdet vil bli mer balansert som du sier er viktig. Også har jeg tenkt til å spise mer sunt pålegg og sunn mat og mye middag, trening osv. for jeg tror at det faktisk kan funke.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Det setter jeg pris på :)

BTW: Jeg føler at først vil jeg nå 75 kg, og se om jeg skal gå videre etter det. Kommer ann på om jeg vokser noe mer i høyden, siden jeg har vokst ganske jevnt hver månede, selv om det er litt mindre nå, så har 25 kg jeg skal legge på meg. Det blir ca. 6 måneder. spørs litt hvor mye jeg legger på meg hver månede.

Kommer ikke noen update på vekta før om 1-2 måneder.

Tror du er inne på rett linje nå. Ikke være redd for å legge på skikkelig med fet ost på brødskiva om du må ha brød (det regner jeg med). Og om der er mulig, gå over på Lindberg brød. Det er en helt annen type brød, som faktisk GIR næring, i motsetning til for eksempel kneipbrød, som STJELER næring fra kroppen. Husk også rikelig med egg, for å få i deg vitaminer. Gjerne et lass med grønt, brokkoli og lignende til middag. Frukt er godt, men fullstendig uten grunn ernæringsmessig å spise. Der gjør du som du vil, men vent helst med frukt til 3 timer etter trening. Vil du ha frukt, spis det helst før. Forbud mot brus og lignende er en selvfølge. Spiser du sånt, selv om det er bare i helgen, vil vektoppgangen forsinkes eller stanses. Sukker og hvitt mel bør unngåes mest mulig. Potet er det også liten ernæring i. For eksempe: Du må spise 500 gram potet for å få i deg 80 mg c vitamin. Det samme får du i 110 gram brokkoli. Og koker du noe, blir vitaminet ødelagt (og du koker vel poteten...?)

Men først og fremst og aller aller aller viktigst: Få i deg masse mettet fett. Dette KAN ikke vektlegges nok. DETTE MÅ DU HA I DEG.

Lenke til kommentar

Hva er det der Resource® 2.0?

Hvor kan du kjøpe det?

Hvor mye i hver flaske?

Pris?

Det føles jo som en grei mellommåltid. Men spørs jo hva det koster.

Er enig med Tarzan, FÅ I DEG MER FETT.. Ikke bare er fett energirik (9kcal per g). og det gjør så mye med kroppen, det gjør at testeron nivåene i kroppen stigger og masse annet.

Takk for tipsene, men lurer på en ting. Hvorfor mettet fett? Er ikke det usunt da?

ikke så usunt som folk skal ha det til.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Takk for tipsene, men lurer på en ting. Hvorfor mettet fett? Er ikke det usunt da?

:)

Nei! Mettet fett er noe av det sunneste du kan spise. Det er antiinflamatorisk, bygger sunt kolesterol, renser blodårene, bygger celler, veksthormoner, og er det som hjertet foretrekker som brensel. Det kan også bruke umettet fett, men det går absolutt best på mettet fett. Hjernen likeså, må ha mye fett for å bygge membraner og "signalstasjoner".

I alle år har man gått rundt og trodd at mettet fett har vært usunt, fordi noen forskere "fant ut at det måtte det være". Uansett hva slags resultat de fikk, så konkluderte de med at fett var usunt. Selv om folk med høyt kolesterol levde lenger og ikke ble syke, selv om de spiste mye fett, ble konklusjonen: Farlig med fett. Selv i de land der dødligheten gikk ned som følge av karbohydratreduksjon og økt metttet fett, ble konklusjonen, mettet fett er farlig.

Uffe Ravnskov, verdens ledende forsker på mettet fett og kolesterol, har slått fast i utallige forsøk at fett er et MUST for å holde kroppen sunn.

Den kjente Blekinge undersøkelsen sa det samme: Høyt inntak av mettet fett reduserte faren for hjertesykdom med 80%, sammenlignet med lavfett kosthold.

Spis sunt med mettet fett. Tro du meg. Og reduser for Guds skyld inntaket av karbo, det er et like stort must.Skal du opp i sunn vekt, reduser karbo, spis fett istedet. :)

Lenke til kommentar
Hva med å drikke mange liter cola daglig, spise seg stappmett på burgere på gatekjøkken, sitte inne og se på TV.

fortsette til man er feit nok.

Det er jo for det første veldig usunt. Også er det jo sånn at jeg skal jo ha muskler ikke fedme.

Dessuten, har prøvd det i små mengder.. men det hjelper ikke på meg faktisk :p Å spise balansert kosthold høres mye mer troverdig ut :)

Lenke til kommentar
Tror du er inne på rett linje nå. Ikke være redd for å legge på skikkelig med fet ost på brødskiva om du må ha brød (det regner jeg med). Og om der er mulig, gå over på Lindberg brød. Det er en helt annen type brød, som faktisk GIR næring, i motsetning til for eksempel kneipbrød, som STJELER næring fra kroppen. Husk også rikelig med egg, for å få i deg vitaminer. Gjerne et lass med grønt, brokkoli og lignende til middag. Frukt er godt, men fullstendig uten grunn ernæringsmessig å spise. Der gjør du som du vil, men vent helst med frukt til 3 timer etter trening. Vil du ha frukt, spis det helst før. Forbud mot brus og lignende er en selvfølge. Spiser du sånt, selv om det er bare i helgen, vil vektoppgangen forsinkes eller stanses. Sukker og hvitt mel bør unngåes mest mulig. Potet er det også liten ernæring i. For eksempe: Du må spise 500 gram potet for å få i deg 80 mg c vitamin. Det samme får du i 110 gram brokkoli. Og koker du noe, blir vitaminet ødelagt (og du koker vel poteten...?)

Men først og fremst og aller aller aller viktigst: Få i deg masse mettet fett. Dette KAN ikke vektlegges nok. DETTE MÅ DU HA I DEG.

Kan du utdype utheva setninger?

Lenke til kommentar
Hva med å drikke mange liter cola daglig, spise seg stappmett på burgere på gatekjøkken, sitte inne og se på TV.

fortsette til man er feit nok.

Kan ikke du bare dra deg ut av denne tråden? Du har så lite peiling på kosthold at du ikke burde være her, iallefall ikke svare.

Resept på Resource? WTF? Mye bedre å kjøpe Protein pulver, rapsolje og en banana. Vips man har sin egen drink for under 10kr.

Tro meg, jeg har vært undervektig. Skolens skinny ble jeg kalt. Tyte til med usunn mat, drakk cola hver eneste dag, spist burgere, hadde ikke kontroll på kosthold. Jeg stod igjen med helt elendig gym karakter, jeg orket jo ingenting!. Ble så lei av alt, begynte å innse at riktig mat til riktige tider er bra. Begynte å rase opp i vekt, 52kg, 54kg, 56kg og plutselig 71kg etter 6 månder. Ingen som kaller meg skinny nå lenger.

I starten fokuserte jeg ikke så mye på kosthold, jeg spiste alt jeg kom over rein mat. Sluttet å drikke brus, og etterhvert begynte jeg å slutte å spise snop. Så begynte jeg å fokusere mer og mer på detaljer om kosthold, gikk lenger inn og lenger inn. Stoppet opp på 65kg, endret litt, og plutselig gikk jeg opp igjen. Så jeg synes du bør kjøpe deg en god bok om kosthold. Sukker - En snkikende fare anbefalte koken meg.

Prøver du å gå opp i vekt må du prøve ikke å være sulten og heller ikke tørst, er du tørst har du ikke drukket nok, er du sulten har du ikke spist nok på forrige måltid. Det skal gå opp til 2-3 timer før du blir sulten igjen. Melk har alltid vært en av mine gode venner, husker jeg raste opp i vekt av å drikke 1 liter melk om dagen, gode tider :-). Nå må nesten drikek 3-4 liter melk om dagen :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Tja, det virker sikkert det, men jeg får det jo gratis og smaken har jeg kommet over.

Ellers føler jeg at matveien har endra seg drastisk nå de siste dagene. Før så var jeg sikkelig kresen på hva jeg skulle drikke og spise. gikk jo bare i brus og godterier...

Nå så drikker jeg melk, saft, juice eller vann. Har mye mer lyst på salat, og annen sunn og god middag. faktisk så spiste jeg to brødskiver med ost på til frokost i dag. Og tro meg, det er første gang! Nå er det slutt på sjokolade pålegg og lignende.

De svarene og tipsene jeg har fått i denne tråden har hjulpet meg mye. Er veldig positiv når det gjelder vektøkningen nå! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slenger inn kostholdsplanen som jeg bruker nå:

Frokost:

- 2 brødskiver med pålegg.

- 4-8 dl h-melk

+ Vitaminer

Lunsj:

- ~100 gram cashew nøtter/~100 gram chilli nøtter.

+ Vann/is-te

Formiddagen:

- 2 egg stekt i panne/eller annet.

- 4-8 dl h-melk.

+ 1 proteindrikk

Middag:

- Spiser det jeg får servert.

- 4-8 dl h-melk.

Kvelds:

- 2 proteindrikker (Vurderer å ta bort en proteindrikk her).

+ valgfri

Neste update blir den 14/1-10.

Har brukt denne noen dager nå, og tror den vil slå ann ganske bra!

Lenke til kommentar

Du skal vel opp i vekt.

Les her http://www.tmuscle.com/free_online_article...h_about_bulking

Det verste du kan gjøre er å stappe i deg mat, husk på at det er er begrenset hvor mye muskler du kan få innen 1mnd. Går du opp 4kg på 1mnd så er det helt sikkert 0,5-1kg muskler og resten er fett. Og det kommer en periode der du bare føler deg feit og vil kvitte deg med alt fettet, og før du vet ordet av det så er du der du begynte.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Kan godt hende det, men så tynn som jeg er så må jeg prioritere at jeg legger på meg noen kilo først. Deretter kan jeg begynne å finpusse litt mer, kanskje spise mindre, eller endre kostholdet. Det må nok gå en månede eller to før det skjer.

Lenke til kommentar

Enig med Pallador.

Når du har fett på deg så vil du se ganske stor ut i klær, men tenk når du møter en dame da og hun er interesert i deg og du bare "Sorry honey. I'm bulking" Skal du legge på vekt så gå for clean bulk. Der du teller kaloriene fra dag til dag og ikke overstigger ditt kaloriintakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...