Gå til innhold

Hvordan ta bilde av lynet (EOS 450D)

Anbefalte innlegg

Nå som det er tordenvær-sesong, vil jeg prøve og få tatt noen bilder av lynet.

Er det noen spesiell teknikk som brukes da?

Liten tvil om at jeg skal klare knipse et bilde akkurat når det lyner, så tar imot tips!

Jeg bruker Canon EOS 450D om det er noen greie funksjoner der som kan hjelpe.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikt mot der lynet slår ned og ha lang lukkertid. Helst "Bulb" om du har fjernkontroll du kan låse.

Hm ja, det er kanskje en idee.

Bildet blir vel kanskje litt 'blurry' om det er litt bevegelser.

Får bare skaffe meg stativ, så sykte høyt opp. :p

takk :)

Lenke til kommentar

Du kan sette kameraet på noe underlag hvis ikke stativ er tilgjengelig.

At du må rette kameraet mot der det lyner er det sikreste måten for og få fotografert lyn :)

Du kan telle hvor lang tid det tar imellom hver torden lynet pleier og komme rett før,sett kameraet på lengste lukkertid,iso 100 og blender 5.6/9 eller noe sånt,bruk Manuell innstilling og fokus på uendelig,sett også C.FN. mirror lockup i 1. og bruk timer.Så når du da trykker på utløserknappen vil kameraet løfte speilet opp og etter 2/10 sec. taes bildet.

Men som sagt her så er stativ,mirror lockup og bulb funksjonen det beste,men for og bruke bulbfunksjonen uten og få rystelser anbefales en fjernkontroll til det.

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng med mirror lockup når det er så mørkt og så lang lukkertid likevel. Men stativ og snorutløser er veldig bra. De fleste objektiver er skarpest rundt f8, så det kan være et godt sted å begynne. Men om du skal ha _veldig_ lange lukkertider er det kanskje like greit å ha mindre blender. Da blir ikke bylys og slikt så utbrent. Lynet er så kraftig lys at det uansett brenner seg inn og ut på sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...