Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvordan finne ut om bilen min har ABS?


Heffer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slå på tenningen. Hvis det lyser en ABS-lampe der i 3 sekunder har du ABS. Hvis den ikke lyser har du ca. 99% sansynlig ikke ABS (hvor den siste prosenten er at pæra er død, noe som er veldig usansynlig).

 

Ellers vil du kunne finne en ledning med en sensor bak hvert hjul om den har ABS. Ofte med en synlig krans også, men ikke alltid. Den er ganske godt synlig siden det ellers ikke går ledninger til hjulene (kun hydraulikkrør og en wire for håndbrekk bak).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Vel, den lyser jo bare HVER GANG du starter bilen, da...

 

Mange som ser de lysene, men tror det bare er en form for juletrelys ellers også :p

.. og også når plutselig et av dem begynner å lyse under kjøring virker det som.

 

Det forbauser meg hver gang jeg hører om noen som har skjært motoren fordi den har blitt kjørt tom for olje.. hvordan er det liksom mulig å ignorere et rødt lys i panelet?

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Voldsomt å populær denna tråden skulle være lenge etter at jeg satt den som LØST! :p

 

Og for å understreke noe som ble sagt lengre opp, ble nemlig litt usikkert om det skulle være rettet mot meg eller ikke, ingen av varsellampene lyser til vanlig, kun slik de skal når bilen startes opp. Jeg ville selvsagt reagert om en av de lyste opp under kjøring.

Lenke til kommentar
Er det ikke en løsning å trykke noen ganger på bremsepedalen når bilen er av, inntil pedalen blir hard, også skru på bilen (da skal pedalen løsne igjen)?

 

Da tester du at bremsekraftforsterkeren virker, ikke om du har ABS, eller om ABS virker.

Logisk nok, lenge siden jeg drev med teori tydeligvis. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...