emosbaek Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Hoi alle sammen. Jeg har ønske om å lage en stor radiostyrtbil/olabil til fremtidige barn (også for å ha en hobby og holde meg opptatt med frem til evt. avduking). Alt av det elektriske, mekaniske og kosmetiske er ikke et problem da jeg har mekanisk bakgrunn. Kort fortalt er planen og lage et karosseri i glassfiber som jeg kan støpe opp om evt. skulle krasje. Dette er det har jeg har så langt. 1. innerst starter jeg med å lage en trekasse av f. eks kryssfinner plater som fungerer som støtte. 2. så limer jeg fast isopor plater for å lage den grove del av den formen jeg ønsker 3. leire av et slag (tenkte blåleire da jeg er kjent med dette fra skolen). tenkte jeg da skulle forme denne til jeg er fornøyd for så å bruke sluttresultatet som en støpeform for glassfiber. Tenkte at den skulle bli såpass stor at en unge kan sitte i den. Er det noen som har erfaring på dette feltet evt. har en ide om en annen måte som dette kan løses på tar jeg mer en gjærne imot tips. Håper på innspirasjon! Endret 11. august 2009 av Evenmosbek Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det største spørsmålet blir jo; skal forma være positiv eller negativ (inn eller utvendig støping? Dette bestemmes vel strengt tatt mest av hvor mye jobb en vil legge i dette, og fassongen på "skråget". Selg hadde jeg, på tross av mer plassbehov og jobb, valgt ei form der en støper inni. En får da ei penere flate utvendig - om dette er kluet. Prosessen med å bygge dette opp med diverse er grei nok, men selv hadde jeg nok laget dette som ei rein midlertidig form, og laget ei form av forma. Altså; Lag dette midlertidig slik du selv tenker. Ville nok selv erstattet noe leiere med gips. Støp så ett negativt karroseri på denne midlertidige forma. Støp denne skikkelig, stiv av flere plasser, og lag "såler" den kan stå på. Husk glidemiddel/ antislipp" Ikke noe er mer irriterende enn å legge massevis av tid&cash i ei form, og så sitter det så fast sammen at en ødelegger hele dritten før en har fått det fra hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå