Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Abit Fatal1ty AN9-32 og S/PDIF som krangler

Anbefalte innlegg

Etter en stund å ha kjørt Windows XP 32bit på et system med 4GB minne + skjermkort bestemte jeg meg for å skifte OS til 64bit for å utnytte alt minnet jeg har.

Så siden Windows 7 nå er på MSDN, så jeg en sjansen til å oppdatere til en 64bit versjon av denne. Kjører Windows 7 RC x86 på min laptop og var strålende fornøyd med OSet.

Alt gikk bra, men så brøt helvete løs. Under Windows XP 32bit kjørte jeg digitalt ut via S/PDIF via optisk kabel og inn på min Denon AVR-2105 surround reciever. Recieveren viste at den mottok Dolby Digital og DTS signaler og DD EX lyste opp på displayet selv når jeg bare var i Windows og alt var fryd og gammen.

Men nå som jeg har Windows 7 64bit er saken en annen. Recieveren sier fortsatt den får DD og DTS signaler, men lyden er bare i 2 høytalere + suben. Enesten måten å få lyd i alt på er DD Pro Logic IIx. Greit om dette bare gjaldt når jeg var i Windows, men det kommer jo fanken ikke noe DTS på reciever displayet når jeg faktisk kjører en film med DTS lyd, så noe er helt klart galt.

Det virker som den et eller annet sted sier at den bare skal sende 2.1 signal og ikke 5.1/7.1. Det er fryktelig frustrende at ting ikke fungerer som de skal. Jeg har prøvd en haug med forskjellige drivere uten at det hjalp.

Bare for å gjøre det klart, så er problemet ved en fresh install uten noe annet installert enn nyeste nVidia skjermkort og chipset drivere. Ingen fancy media avspillere eller forstyrrende codecs. Så det er eliminert som et potensielt problem allerede.

Lydchipen er en Realtek ALC882. Jeg ser det er folk som har lignende problem ved overgang til 64bit system, enten det er Vista 64bit eller Windows 7 64bit, med tilsvarende gamle hovedkort eller generasjonen før ved lydchiper av typen Realtek ALC882, ALC883 og ALC885.

Jeg har bare 64bit signerte drivere så det er ikke det som er problemet. Kan det rett og slett være at lydchipen er såpass gammel at den ikke lenger fungerer ordentlig sammen med disse unified Realtek driverene (altså samme drivere for alle versjoner av chipen) og det medfølgene programvaren som styrer lyden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilket program bruker du til å spille av filmen. og hvilke codecs har du?

edit:

om du bruker ffdshow. må du inn i innstillingene til lydcodecen dems. og sette at den skal sende dts og DD til spdif og ikke kjøre dem i en codec

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
hvilket program bruker du til å spille av filmen. og hvilke codecs har du?

edit:

om du bruker ffdshow. må du inn i innstillingene til lydcodecen dems. og sette at den skal sende dts og DD til spdif og ikke kjøre dem i en codec

Takk for forslaget, men som sagt så er det en fresh install med absolutt ingen lydcodecer.

Nå gjelder det heller ikke lyd kun i mediaspillere, men lyd generelt som ikke sender det den skal. Altså film, spill, musikk, you name it. Alt oppfører seg galt og feil og ikke er nærheten av hvordan det var i Windows XP 32bit.

Lenke til kommentar

1. finn deg en 64bit oppdatert vista/win7 driver til lydkortet og chipset.

2. restart så mange ganger som er nødvendig for å oppdatere disse driverne.

3. høyreklikk på windows høytaler ikonet og velg "playback divices" dobbelklikk på spdif valget. og trykk på advanced.

--- der kan du velge hvilken kvalitet det skal være på lyden, samt at du får valg om DD og DTS om det er tilgjenglig. de fleste lydkort støtter kun bitstreaming av formatene.

Lenke til kommentar
1. finn deg en 64bit oppdatert vista/win7 driver til lydkortet og chipset.

2. restart så mange ganger som er nødvendig for å oppdatere disse driverne.

3. høyreklikk på windows høytaler ikonet og velg "playback divices" dobbelklikk på spdif valget. og trykk på advanced.

--- der kan du velge hvilken kvalitet det skal være på lyden, samt at du får valg om DD og DTS om det er tilgjenglig. de fleste lydkort støtter kun bitstreaming av formatene.

Som det står i den opprinnelige posten så har jeg selvsagt de nyeste 64bit signerte drivere til alt av utstyr på pcen. Hadde du lest posten godt nok hadde du sett dette.

Og det er akkurat dette som er frustrende, for jeg har hele tiden gjort som du foreslår kjeLL og har hele tiden valgt Dolby Digital, men jeg får fortsatt bare 2/2.1 lyd. Dette til tross for at jeg har prøvd både spill og film med enten Dolby Digital og DTS uten at den ser ut til å bry seg. Når det gjelder avspilling av film har jeg prøvd en haug med avspillere. Alt fra standard Windows Media Player til VLC, Mediaplayer Classic med fler.

PowerDVD ser forøverig ikke ut til å ville spille av noen form for lyd fra orginale HD DVD eller DVD plater med S/PDIF til tross for at dette fungerte utmerket i Windows XP 32bit.

Alt er rett og slett fryktelig frustrende.

Når det gjelder Spdifer og AC3filter, så har jeg prøvd dette uten hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...