Gå til innhold

Overføre filer mellom 2 PC'er

Anbefalte innlegg

Går det an med en vanlig USB kabel?

Jeg tenkte helst på store filer/mapper som gjerne er på over 3-4 GB.

Har gjort det med minnepenner hittil, men er så tungvint å pakke ned for å dele opp filene for å så kopiere inn på den andre PC'en.

Den ene PC'en har Vista og den andre XP home ed, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge pc-ene har nettverkskort så er nok det enkleste og raskeste å sette opp et lite hjemmenettverk. Det eneste du trenger er en nettverkswitch og to tp kabler.

Alternativt kan du gjøre det billigere ved å benytte en krysset tp kabel mellom de to maskinene.

Lenke til kommentar
Det går også ann å kjøpe en "spesial-usbkabel", selger det blant annet på chlas olsson, der kan du koble to pcer sammen ved hjelp av en usb kabel, som er lik på begge sider.

Det var det jeg tenkte på ja, jeg fant ingen USB kabler hjemme med vanlig USB med 2 male ender.

Jeg prøvde med en nettverkskabel, men fikk problemer med at den ville ha en IP-adresse. Jeg har suttet opp nettverk mellom de før, men er så tungvint med ruter + kabler som om jeg ikke har nok pø på databordet :innocent: og dette er ikke noe som kommer til å bli gjort så veldig ofte, så jeg vil ha det enklest mulig.

Så når jeg plugger inn USB'en i begge PC'er så får jeg den andre på mine nettverksteder da, eller blir den ene en slags masselagringsstasjon?

Edit: Hvordan kan man se forskjell på om en nettverkskabel er krysset eller ikke, jeg har en god del nettverkskabler liggende nemlig , jeg skal ha en sånn USB liggende og en plass men finner den ikke :wallbash:

Litt mer Edit: Fant ut av det, etter litt googling

"Vanlige nettverks kabler går under kategorien UTP (unshielded, de kalles som regel bare tp kabler). Om de er krysset eller ikke kan du se hvis du holder endestykkene med siden av hverandre, (slik at du ser kontaktene fra samme side) Så kan du sammenligne fargene på ledningene i kontaktene. Er de på samme side er den ikke krysset, hvis du ser at er forskjellinge er kablen en krysset tp kabel.

FTP er en protokoll (File transfer Protocol) og ikke en kabel.

Håper dette hjelper

Mvh

Jolly "

Fra et annet diskusjonsforum

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...