Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gave fra foreldre, hva må skattes for?


Azton

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opp til 1G er skattefritt per foreldre. Så om du får 35k fra faren din og 35k fra moren din (at faren din gir de til mora di først) så er det ingen skatt. Usikker på hvor mye skatt som er over det.

 

Det du dog kan gjøre er å føre det opp som lån. Foreldrene dine kan låne deg så mye penger de bare vil (rentefritt) uten at dette er et problem. Du må bare føre disse pengene opp som lån på selvangivelsen.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Rentefrie lån fra foreldre skal beskattes i henhold til rentefordelen, og hvis det ikke skjer noen nedbetalinger vil det bli sett på som gave -- og ilagt arveavgift deretter. Med litt kreativitet kan man bruke skattefritaket for leilighetsgaver til å slippe å betale renter.

 

Skattefritaket for det som heter "leilighetsgaver" (arveavgiftsloven § 4 første ledd litra b) gjelder gaver på under 1/2 G per giver per år. Per dags dato er det ~36k per giver per år. Det må allikevel sendes gavemelding til Skatteetaten.

 

Man skal regne vanlig markedsrente på lån. Hvis vanlig markedsrente er 8% tilsvarer dette et rentefritt lån på 450k.

 

Unnlatelse av å melde om arv eller gave kan møtes med dagmulkt eller tvangsmulkt, jf arveavgiftsloven §§ 43 - 44. Å bevisst eller uaktsomt gi feil opplysninger kan straffes med tvangsmulkt tilsvarende det avgiftsbeløpet som er unndratt, jf § 44.

Lenke til kommentar

Men for å gjøre det enda litt vanskeligere, vet ikke om det har noe å si men; pengene jeg skal få er for ca 3,5 års med barnebidrag som han sluttet å betale til moren min da jeg ble 18 og begynte i lære (da betalte jeg heller litt husleie selv hos moren min). Disse sparte han til jeg en dag trengte de. Spiller det noen rolle om det i utgangspunktet er barnebidrag?

 

Hvor mye er arveavgiften på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...