abhoff Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Hei Har i det siste hatt noen problemmer med min Aprilia SR 50 Factory (DiTech). Den har i det siste "lugget" litt når jeg har ligget på et bestemt turtall eller akselerert, men ingen spesielle ulyder. Men etter jeg satt den fra meg etter et dags bruk, håpet jeg den var klar til dyst dagen etter. Slik var det altså ikke. Det første jeg merket etter jeg kjørte opp den lille bakken der jeg har parkert den, var at det kom en slags skrapelyd. Kjentes også ut som det var noe som glipper. Har lokalisert at lyden kommer fra variatoren. Det første som slår meg har kanskje at reima er slitt, men jeg er ikke helt sikker. Hadde vært fint om dere kunne dele sine erfaringer og meninger om hva dette kunne være. Takk. Endret 11. august 2009 av abhoff Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 I en variator er det en aksling som går direkte ut fra motoren (tror jeg) og det er den som driver reimen til bakhjulet og girsystemet der. På denne "veivakselen" er det to slags hjul som er på hver sin side av reimen og når turtallet øker så er det noen vekter som presser disse to hjulene mot reimen og gir dermed framdrift. Jeg har tuklet litt med variatorer på både den scooteren jeg hadde en gang og på andre sine scootrer. Vi hadde skiftet reim på en kompis sin SFX og dagen etter klaget han over en slags skrapelyd i variatoren som du beskriver der. Det viste seg at det ytterste hjulet som presser inn på reimen var ikke tightet fast nok (generaltabbe) og hadde blitt bittelitt usentrert på akslingen. Vi målte og fikk satt hjulet på plass og tightet det med en slagdrill (sånn som du skifter bildekk med) og siden har den fungert perfekt. Så du må skru av dekselet på variatoren eller få noen som kan med det til å gjøre det. Deretter er det første du får øye på en slags skive eller hjul som driver reimen. Det er riller på den som fungerer som vifte også. Nå vet du hvordan den ser ut, nå må du ha en sånn drill med slag i, du kan sikkert bruke en sånn luftdrevet drill som jeg gjorde. hvis du har elstart på mopeden så starter du den bare og ser om noe er ut av balanse. Men ikke hold på så lenge at det blir varmt, da er det noe dritt å jobbe med. Lenke til kommentar
abhoff Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Tusen takk. Jeg skal prøve dette, må bare få lånt meg en slagdrill. Kommer med resultatet så snart jeg har prøvd dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå